Staat bougies
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik laat nog even weten of er inderdaad verschil in de bougies zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
ik druk de elektrode tegen een granieten (gepolijst oppervlak) blad, dat geeft 0,0 mee, beschadigt de elektrode niet en je kunt heel gedoseerd de afstand verkleinen.
(maarja, ik kan me voorstellen dat niet iedereen een stuk graniet ter beschikking heeft, dus gebruik dan de waterpomptang maar

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Als je er als een holbewoner mee tegen je grot gaat staan timmeren, denk ik dat je sowieso beter gebaad bent met een flinstonesmobiel :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
bij mij is er al eens eentje door ontploft!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Ik zie overigens niet in waarom het porselein daarvan te lijden zou hebben, het is maar bij-tikken, er komt geen grof geweld bij kijken.
Met een waterpomptang zou ik het bijbuigen juist weer niet willen doen, met zo'n tang beschadig je mijns inziens de bougie al gauw en is lastiger te controleren/hanteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;213636 schreef : als je je bedenkt wat pingelen al aan schade aan je bougies kan veroorzaken...
bij mij is er al eens eentje door ontploft!
Hoe ging dat in zijn werk? Hoorde je tijdens het rijden ineens een vette knal, of manifesteerde er zich eerst een ondefinieerbaar probleem bij je motor en bleek na onderzoek dat een van je bougies een plof had gegeven?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
omdat de uitlaatpakking kapot was viel dat pingelgeluid niet op, maar op een gegeven moment liep de motor wat stotend bij stationair en het vermogen was totaal verdwenen.
op de parkeerplaats de bougies eruit gedraaid, en eentje was dus "ontploft". Ik heb laatst ook al voor iemand op Google gezocht of ik er een plaatje van kon vinden, maar ik heb tot op heden nog niets kunnen vinden wat lijkt op wat we toen aantroffen...
Pingelen is wellicht niet het perfecte voorbeeld voor wat trillingen met een bougie kunnen doen omdat er dan ook sprake is van (teveel) hitte, maar het gaat me meer om het effect van de schokgolven op de bougies.
Je leest ook wel eens verhalen van mensen die per ongeluk de bougie hebben laten vallen, wat einde verhaal voor de bougie betekende. Misschien ben ik te voorzichtig, maar persoonlijk zou ik een bougie nooit als hamer gebruiken

Overigens ben ik het eens met Wouter over het gebruik van een tang, daar moet je ook mee opletten. Het beste is gewoon een gladde, sterke (harde) ondergrond en daar de bougie tegenaan duwen, net zolang tot je de goede elektrode-afstand hebt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wat schetst mijn verbazing:
-In mijn auto van 1986 met B14.4E zitten de BPR6ES! Volgens de tabel zijn die voor de B172k!!!! (ik weet trouwens niet wat die laatste 'S' betekent)
De tabel zegt dat ik de BPR5E zou moeten hebben.
-Iemand die het verschil weet tussen een BPR5E en een BPR6E(S) ?
Ik heb ook nog even wat foto's (zonder flits) in het daglicht gemaakt.
-Ziet iemand hier nog bijzonderheden?
Volvo 300 Serie bougies
Voorgeschreven types (100% functioneel gelijk aan Volvo originelen)
Inh Van Tot Motorcode Bijzonderheden NGK nr El. Afst.
1.4 1976 1978 B14.0 BP6H-VG 0,6 mm
1.4 1979 1983 B14.1, B14.2, B14.3 Contactpunten BP5E 0,7 mm
1.4 1984 1986 B14.3, B14.4 Renix BPR5E 0,7 mm
1.4 1987 ? B14.4 ZGR5B 0,8 mm
1.7 1985 1986 B172K Compressie 10:1 BPR6E 0,7 mm
1.7 1987 ? B172K Compressie 9.5:1 ZGR5B 0,8 mm
2.0 1980 1983 B19A Contactpunten BP5E 0,7 mm
2.0 1980 1984 B19E BPR6E 0,7 mm
2.0 1984 ? B19A Renix BPR5E 0,7 mm
2.0 1985 ? B200K / KD / KE / KO / KS BPR5E 0,7 mm
2.0 1985 ? B200EA / EE / EO / ES / F BPR6E 0,7 mm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.