Staat bougies

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-03-2013 13:25 #925989 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Staat bougies
ngk-sparkplugs.com/ngk-catalog/NGK-2012-...ger-cars-catalog.pdf

Een hoop info, met CTRL+F kun je de PDF doorzoeken op een specifieke bougie bijvoorbeeld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-03-2013 13:36 #925993 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Staat bougies
Overigens zitten er momenteel in mijn B14.4S van 1988 ook NGK BPR6ES bougies, misschien dat de motor nog wat beter draait op de ZGR5B maar het torretje doet het hier verder prima op hoor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-03-2013 19:42 #926006 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Staat bougies
Wow! Dit is echt hele bruikbare info!
Eigenlijk is er niet zo veel verschil tussen een BPR5E en een BPR6ES bougie, de ?ne is ietsje heter dan de andere. Die laatste S staat voor standaard.
Ik ga ook nog even kijken naar de bougies van mijn blokkie uit '89.

De compressie heb ik ook nog even gemeten.
Een aantal mensen zeggen dat je met koude motor moet meten en een aantal zeggen dat je met warme motor moet meten.
Met warme motor meet ik betere waarden dan met koude motor, dus kan iemand hier definitief uitsluitsel over geven?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-03-2013 23:29 #926016 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Staat bougies

Wouter76;213866 schreef : Overigens zitten er momenteel in mijn B14.4S van 1988 ook NGK BPR6ES bougies, misschien dat de motor nog wat beter draait op de ZGR5B maar het torretje doet het hier verder prima op hoor.


yep ik merk bij de 340 van mn pa dat ie het op de ZGR5B ietsje beter deed dan op de BPR6ES die er nu in zitten

B14.4S, 1992

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-03-2013 23:57 #926019 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Staat bougies

Wouter;213890 schreef : yep ik merk bij de 340 van mn pa dat ie het op de ZGR5B ietsje beter deed dan op de BPR6ES die er nu in zitten

B14.4S, 1992


bij mijn 340 maakt het eigenlijk best veel verschil, dat hij met ZGR5B bougies beter loopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-03-2013 13:41 #926041 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Staat bougies

Wouter;213890 schreef : yep ik merk bij de 340 van mn pa dat ie het op de ZGR5B ietsje beter deed dan op de BPR6ES die er nu in zitten

B14.4S, 1992



Goed om te weten Wouter, bij de eerstvolgende olie en filter wissel wou ik de bougies toch al vervangen, mooi moment om de ZGR5B er eens in te schroeven.
(moet ik er wel specifiek naar vragen/zoeken want op kenteken krijg ik standaard de BPR6ES mee)

EDIT: ik zit hier eens wat te neuzen in de verschillende types, zit het verschil 'm vooral in de warmtegaard of zijn er ook andere verschillen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2013 23:26 #926113 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Staat bougies
de zgr5b is in ieder geval visueel exact hetzelfde als de voorgeschreven Volvo bougie voor die motortypes. het verschil met de BPR6 is dat de electroden nog iets verder 'protruding' zijn. het begin van de ontbranding is dus iets verder naar het midden van de verbrandingskamer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-03-2013 13:02 #926133 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Staat bougies
Bedankt voor de uitleg Wouter, weer ietsje wijzer geworden :)

En voor wat ik begrijp heeft dat dan dus weer effect op het verloop van de ontbranding van het mengsel en daarmee de 'laufkultur'

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-02-2014 17:14 #942248 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Staat bougies
Zonet nog wat zitten zoeken op de NGK ZG5RB omdat ik ze komend voorjaar wil gaan bestellen.

Een paar plaatjes geven het verschil aan met de bougies die door veel automaterialen voor de B14 verkocht worden; de NGK BPR6ES
(behalve de B14.0 dus zoals mijn naamgenoot al aanhaalt hierboven)

NGK BPR6ES:






NGK ZGR5B:





Daarnaast zag ik in ??n van de groene boekjes waarin de elektrode afstand wordt aangehaald dat deze tussen de 0,55 en 0,65 mm moet zijn, dat is toch een aardig stuk kleiner dan de 0,7 mm waarop ik bij de vorige bougie wissel de elektrodeafstand heb afgesteld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2014 17:28 #942250 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Staat bougies
Hmm, interessante info! Voor de 1.7 had ik al uitgevonden dat er ZGR5B in moest i.p.v. de BPR6ES die je opkenteken aangemeten krijgt, maar dat geldt voor de 1.4 dus ook?
Merk je bij een 1.4 ook echt het verschil tussen de types bougie in de loop van de motor?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD