- Berichten: 111
Staat bougies
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Een hoop info, met CTRL+F kun je de PDF doorzoeken op een specifieke bougie bijvoorbeeld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Eigenlijk is er niet zo veel verschil tussen een BPR5E en een BPR6ES bougie, de ?ne is ietsje heter dan de andere. Die laatste S staat voor standaard.
Ik ga ook nog even kijken naar de bougies van mijn blokkie uit '89.
De compressie heb ik ook nog even gemeten.
Een aantal mensen zeggen dat je met koude motor moet meten en een aantal zeggen dat je met warme motor moet meten.
Met warme motor meet ik betere waarden dan met koude motor, dus kan iemand hier definitief uitsluitsel over geven?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter76;213866 schreef : Overigens zitten er momenteel in mijn B14.4S van 1988 ook NGK BPR6ES bougies, misschien dat de motor nog wat beter draait op de ZGR5B maar het torretje doet het hier verder prima op hoor.
yep ik merk bij de 340 van mn pa dat ie het op de ZGR5B ietsje beter deed dan op de BPR6ES die er nu in zitten
B14.4S, 1992
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;213890 schreef : yep ik merk bij de 340 van mn pa dat ie het op de ZGR5B ietsje beter deed dan op de BPR6ES die er nu in zitten
B14.4S, 1992
bij mijn 340 maakt het eigenlijk best veel verschil, dat hij met ZGR5B bougies beter loopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Wouter;213890 schreef : yep ik merk bij de 340 van mn pa dat ie het op de ZGR5B ietsje beter deed dan op de BPR6ES die er nu in zitten
B14.4S, 1992
Goed om te weten Wouter, bij de eerstvolgende olie en filter wissel wou ik de bougies toch al vervangen, mooi moment om de ZGR5B er eens in te schroeven.
(moet ik er wel specifiek naar vragen/zoeken want op kenteken krijg ik standaard de BPR6ES mee)
EDIT: ik zit hier eens wat te neuzen in de verschillende types, zit het verschil 'm vooral in de warmtegaard of zijn er ook andere verschillen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111

En voor wat ik begrijp heeft dat dan dus weer effect op het verloop van de ontbranding van het mengsel en daarmee de 'laufkultur'
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Een paar plaatjes geven het verschil aan met de bougies die door veel automaterialen voor de B14 verkocht worden; de NGK BPR6ES
(behalve de B14.0 dus zoals mijn naamgenoot al aanhaalt hierboven)
NGK BPR6ES:
NGK ZGR5B:
Daarnaast zag ik in ??n van de groene boekjes waarin de elektrode afstand wordt aangehaald dat deze tussen de 0,55 en 0,65 mm moet zijn, dat is toch een aardig stuk kleiner dan de 0,7 mm waarop ik bij de vorige bougie wissel de elektrodeafstand heb afgesteld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Merk je bij een 1.4 ook echt het verschil tussen de types bougie in de loop van de motor?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.