Staat bougies
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Op alle sites waar bougies verkocht worden kom ik na het zoeken op merk en type + motorcode steeds weer uit bij de BPR6ES, vandaar dat ik het nog even een keer aanhaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
In de Haynes wordt er overigens geen verschil gemaakt tussen motortypes/jaartallen en wordt de electrode gap gegeven als 0.55 tot 0.65 mm (voor Bosch W8DC bougies). Ik vroeg me ook af of die electrodeafstand zoveel verschil maakt, de mijne zitten tussen de 0.7 en 0.75, die zal ik misschien toch eens wat bijbuigen.
Is het trouwens bij iedereen zo dat cilinder 2 en 3 wittere (=armer mengsel) bougies hebben?
Misschien nog een leuke tip om de electrode om te buigen: een spaaksleutel voor een fietswiel (zit vaak in die flut-multi-tools) past perfect. Lijkt hierop:
- V300 register
- Verbannen
-
Nicholas;225831 schreef : Is het trouwens bij iedereen zo dat cilinder 2 en 3 wittere (=armer mengsel) bougies hebben?
Was mij inderdaad ook opgevallen bij de 1.4! De 1.7 heeft dat echter niet.
Ik buig de elektrode van een bougie trouwens bij met de voelermaat, gaat op zich prima. Overigens is het niet vaak nodig, meestal staan ze al goed.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Nicholas;225831 schreef : Interessant topic!
In de Haynes wordt er overigens geen verschil gemaakt tussen motortypes/jaartallen en wordt de electrode gap gegeven als 0.55 tot 0.65 mm (voor Bosch W8DC bougies). Ik vroeg me ook af of die electrodeafstand zoveel verschil maakt, de mijne zitten tussen de 0.7 en 0.75, die zal ik misschien toch eens wat bijbuigen.
Is het trouwens bij iedereen zo dat cilinder 2 en 3 wittere (=armer mengsel) bougies hebben?
Misschien nog een leuke tip om de electrode om te buigen: een spaaksleutel voor een fietswiel (zit vaak in die flut-multi-tools) past perfect. Lijkt hierop:
Wat een leuk idee, die tool.
- V300 register
- Verbannen
-
Nicholas;225831 schreef : Is het trouwens bij iedereen zo dat cilinder 2 en 3 wittere (=armer mengsel) bougies hebben?
General Custom;225834 schreef : Was mij inderdaad ook opgevallen bij de 1.4! De 1.7 heeft dat echter niet.
Yep dat komt door de vorm van het inlaatspruitstuk. De bocht vanaf het gedeelte onder de carburateur is eigenlijk te scherp, waardoor de grotere brandstofdruppels 'de buitenbocht nemen' en in de buitenste cilinders terecht komen. Het inlaatspruitstuk van de 1.7 en 2 liter blokken is beter vormgegeven wat dit betreft!
- V300 register
- Verbannen
-
Volgens mijn (al lange tijd vertrouwde) autohandelaar zou de Beru Z82 (14R-9DU) hetzelfde zijn maar ik raad het zeker niet aan!
Ze zitten er nu in en hij misfired bij stationair vrij heftig, tijdens rijden voelt het alsof ik vermogen mis maar dat kan natuurlijk ook tussen mijn oren zitten.:snif:
340 1700 '89 (9.5:1 compressieverhouding)
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
brahov;226071 schreef : Ze zitten er nu in en hij misfired bij stationair vrij heftig, tijdens rijden voelt het alsof ik vermogen mis maar dat kan natuurlijk ook tussen mijn oren zitten.:snif:
340 1700 '89 (9.5:1 compressieverhouding)
Snel vervangen door NGK ZGR5B (ook al zal men proberen BPR6ES te verkopen, je moet echt ZGR5B hebben), een 1.7 is h??l gevoelig voor de verkeerde bougies weet ik uit ervaring met mijn eigen auto.
Beru (en ook Bosch) zijn overigens prima merken, ook voor bougies, maar hebben niet exact het goede type in het assortiment. Om dan t?ch een onderdeel aan te kunnen bieden, refereert men naar een bougie die op het goede type lijkt, maar waarop de motor nooit ?cht lekker loopt...
Nicholas;226113 schreef : Kan iemand me zeggen of ze echt al verschil hebben gemerkt na het bijbuigen van de electroden? Heb ze nu op 0.65 gezet (komen van iets verder als 0.75), maar zou niet durven beweren dat ik verbetering merk.
Ik heb hier nog nooit iets aan gemerkt, hoewel ik me voor kan stellen dat je het wel merkt als het over extreme afwijkingen gaat.
- V300 register
- Verbannen
-
De Haynes geeft nochtans de Bosch W8DC op als d? juiste bougie...General Custom;226115 schreef : Beru (en ook Bosch) zijn overigens prima merken, ook voor bougies, maar hebben niet exact het goede type in het assortiment. Om dan t?ch een onderdeel aan te kunnen bieden, refereert men naar een bougie die op het goede type lijkt, maar waarop de motor nooit ?cht lekker loopt...
Denk ik nu ook, niet iets om van wakker te liggen:zzz:Ik heb hier nog nooit iets aan gemerkt, hoewel ik me voor kan stellen dat je het wel merkt als het over extreme afwijkingen gaat.