Plotseling uitvallen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2013 12:02 #923783 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotseling uitvallen
Nee dat is hij zeker niet. Hij komt soms helemaal niet in het midden. Meestal blijft hij er net onder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 12:23 #923784 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Plotseling uitvallen

RVandenbussche;211578 schreef : Ik heb trouwens ook dat als ik mijn ventilator vol op warm zet standje 3 dat hij bijna helemaal niet meer warm wordt. Misschien de thermostaat stuk?

het is best wel koud buiten. schuif eens een stuk karton voor de helft van je radiator. ik heb gemerkt dat m'n 340 ook niet goed warm wordt bij negatieve temperaturen, maar te heet wordt 'ie nooit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2013 12:55 #923788 door V300 register

thomasvdhurk;211575 schreef : Heb het met mijn 1700 ook sinds het koud is buiten.

Start smorgens niet meteen (paar keer kort en dan valt 'ie uit), na een paar startpogingen met choke loopt hij dan. Eerst nog wat stotteren en daarna steeds beter naar gelang de motor warmer wordt.

Als de motor eenmaal warm is (of is geweest) gaat het starten wel meteen goed.

Wat kun jer eraan doen..volgens mij niet zoveel. Misschien je gril afdekken / wintergril..?

ehhm, daar is die choke toch voor Thomas? Als het koud is start je met choke uitgetrokken, en die duw je langzaam in stapjes dicht naarmate je motor warm wordt.
Als hij warm gedraaid is en je stopt eventjes, dan is de procedure dat je je sleutel omdraait en wat gas bijgeeft als hij niet direct aanslaat.
Dat is even wennen, en wat gevoel er bij krijgen (heeft mij een half jaar gekost).

De choke van een 340 is bovendien behoorlijk hufterproof. Als de motor niet helemaal warm is kun je zowat altijd met de choke helemaal uitgetrokken starten, zelfs als het buiten 35 graden is nog. Ook wil hij altijd wel blijven lopen met de choke er op, ook al is hij al warm.

Een wintergrill kan nooit geen kwaad als het onder de 10 graden is buiten. Bovendien zijn deze eenvoudig zelf te maken door een grill van de sloop dicht te tapen, al dan niet met aluminiumtape voor het shiny effect :D

RVandenbussche;211578 schreef : Ik heb trouwens ook dat als ik mijn ventilator vol op warm zet standje 3 dat hij bijna helemaal niet meer warm wordt. Misschien de thermostaat stuk?

Klinkt als een kapotte thermostaat, heb ik ook gehad.
Je hebt dan waarschijnlijk ook de verwarming aanstaan? De kachelventilator werkt dan eigenlijk precies het zelfde als de ventilator die voor bij je grill zit, alleen dan permanent.
Je interieur wordt dan waarschijnlijk ook maar amper warm (de kachel van een 340 moet de auto zo warm krijgen dat je in de winter in je blote bast nog stikt van de hitte), en je hebt lang nodig voor je de choke in kunt drukken.

Zo'n thermostaatje kost een 10-tje of wat, dus dat kost de kop niet. Ik zou hem dan ook gewoon vervangen (en eventueel meteen de koelvloeistof geheel vervangen). Dit is betrekkelijk makkelijk, omdat je je kachelhuis maar hoeft te verwijderen (3 schroeven), en de slang loshalen achter tegen het motorblok aan.
Kijk dan meteen even of deze slang nog goed is, want dat is ook een bekende probleemveroorzaker. (deze scheurt waardoor er koelvloeistof lekt)

Wat je ook kunt doen is de thermostaat testen met een thermometer in een pan water dat je langzaam aan de kook brengt. Zelf zou ik dit echter niet doen, want een thermostaat kost bijna niks en de oude kan volgende week alsnog kapot gaan...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2013 21:36 #923814 door V300 register
Ok? mannen. Ik heb mijn klep even nagekeken en die werkt nog goed. Kan je zo een thermostaat gewoon bij de brezan halen? die zit namelijk bij mijn werk in de buurt. Ik heb een stuk karton voor mijn radiator gedaan. Even kijken of hij blijft zitten. Anders moet ik hem even vast tapen. Ook heb ik de koude inlaat van het lucht filter meer richting de radiator gedraagt in de hoop dat hij wat warmere lucht aan zuigt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2013 21:48 #923815 door V300 register
Een thermostaat kun je gewoon bij Brezan halen.

Voor de luchtinlaat, de (aluminium) slang van het luchtfilterhuis naar de motor, is die nog heel? Dat weet je zeker?
Maar de luchtinlaat, hoe kun je deze meer naar de radiator toe draaien? Deze gaat met een slang naar een gat naast de radiator als het goed is, en zit daar gewoon vast in.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2013 22:02 #923817 door V300 register
Die luchtinlaat die je naar je radiateur kan draaien, is de zomerinlaat. Als het goed is, zal hij vooral lucht aanzuigen door de slang die richting uitlaatspruitstuk zit.

Ik denk dat je het ook wel kan testen door de zomerinlaat dicht te houden. Slaat de motor af, dan klopt het niet. Althans, zo werkt het met lpg.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2013 22:11 #923819 door V300 register
Oh ik wist niet dat dat de zomerinlaat was. Is het dan niet beter om de winterinlaat te kopen?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 22:40 #923822 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Plotseling uitvallen

General Custom;211620 schreef : Maar de luchtinlaat, hoe kun je deze meer naar de radiator toe draaien? Deze gaat met een slang naar een gat naast de radiator als het goed is, en zit daar gewoon vast in.

bij een 1.7 zit dat zo ja. Bij de b14 is het een losse pijp die je kunt verdraaien. In t gat in de voorbalk is zomerstand, achter de radiateur de winterstand

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2013 21:30 #923894 door V300 register
Nieuwe thermostaat zit er in. Ik vraag me af of dat het was. Hij kostte 13,50. Dus dat is niet de wereld.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2013 10:06 #923911 door V300 register
Hebben we het hier over de temperatuursensor die naast de waterpomp zit, of haal ik dingen door elkaar?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC