Volvo 340 1.4 met 5-bak uit 1991 heeft plotseling slechte motorloop
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Om van het gezeik en twijfel af te zijn direct ook alle kabels, rotor, kap en bougies vernieuwd. Ook dit geeft een iets betere motorloop heb ik het idee. Afstelling is nu op gehoor. Heb geen idee of er iets van klopt.
Resultaat is nu dat hij nog steeds niet zo mooi loopt als hij eerder heeft gedaan...:flame::flame::flame::flame::flame::flame:
Ik weet het niet meer. Iemand in de omgeving van Den Haag met kennis van zake die eens zin en tijd heeft om mee te kijken? Hoeft niet geheel gratis uiteraard.
- V300 register
- Verbannen
-

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
denk het niet, denk eerlijk gezegd dat de eerste keer al weinig te maken heeft met het lekkend maken van de spruitstukpakking. die dingen zijn van gietijzer en zitten in totaal met een stuk of 8 tapeinden aan de cilinderkop, heeft dus zat draagvlak om wat op te vangen en de motor zit ook rondom in rubbersJoris;212276 schreef : Zou het kunnen dat doordat ie die klap heeft gekregen je spruitstuk krom is geraakt? kun je nieuwe pakkingen blijven monteren maar daar los je het niet mee op
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;212278 schreef : als hij warm is, wat pompend op de rem trappen; als de motor hooguit licht schud maar niet van toerental veranderd is hij goed afgesteld.
Ok, mocht hij wel in toerental wijzigen of bijna stilvallen, is de Co dan te hoog of te laag? Moet ik dan naar rechts of naar links draaien?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Tijdens continu 50 in zijn vijf is de motorloop nu wel heel rustig en constant. Eerder was er een lichte hapering te voelen om de zoveel tijd.
Wellicht stel ik te hoge eisen aan het karretje, maar ik vindt het gewoon leuk te achterhalen waar de problemen zitten en ik ze daarna zelf op te oplossen.
Nu valt mij na de montage van de nieuwe pakking wel op dat er een licht 'ploppend' geluid is bijgekomen tijdens stationaire motorloop. Het valt mij nu ook op dat als je de dop van de kleppendeksel draait, er wat druk uit lijkt te komen. Meer dan voorheen. Alsof de uitlaatgassen nu ergens weerstand ondervinden. Een kapotte klep / zuigerveer zo ineens lijkt mij erg toevallig.
Met in het achterhoofd dat de motor iets minder trekt begin ik nu te bedenken wat ik anders heb gedaan dan anders...
En dat is dat ik bij de montage van de nieuwe voorpijppakking bij het spruitstuk ook gebruik heb gemaakt van extra uitlaatpasta. Mogelijk dat bij het aandraaien dit nu naar binnen is geperst en de uitlaat opening heeft verkleind. Normaal monteer ik enkel en alleen de nieuwe pakking, maar wellicht ben ik dit keer iets TE voorzichtig bezig geweest. Ten nadele.
Klinkt deze redenering logisch? in dat geval draai ik de bouten nog even los en verwijder ik voorzichtig wat pakkingspasta indien dit inderdaad in de pijp is geperst.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
als er uitlaatpasta in het spruitstuk gezeten heeft is het er nu allang uitgeblazen; dat er wat druk uit je kleppendeksel lijkt te komen is in principe normaal, het wordt een ander verhaal als de motor een duidelijk merkbaar ander toerental maakt met of zonder de olievuldop op zijn plek
- V300 register
- Verbannen
-
Gisteren op en neer naar Doorn. Even lekker 130 kunnen rijden. Auto rijdt eigenlijk weer prima. Ik denk dat met de nieuwe pakking en afstellen het grootste euvel is verholpen.
Valse lucht is er in zekere zin nog steeds een beetje, maar dat is met de Weber ook echt een standaard kwaal. Wellicht dat ik in het voorjaar hem nog een vlak op een glasplaat als ik zin heb. Voorlopig laat ik het hierbij. Wel twee keer het probleem met de rem gehad. Zie hiervoor mijn andere draadje...
Bedankt voor het meedenken. :worship: