Volvo 340 1.4 met 5-bak uit 1991 heeft plotseling slechte motorloop
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-01-2013 14:52 #922472
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 met 5-bak uit 1991 heeft plotseling slechte motorloop
Wat ik zou doen is even uitsluiten of het aan de slangen ligt door een dopje op de vacu?ms te doen. 1 Op de carburateur en 1 op het inlaat spruitstuk. Doet hij het dan nog steeds? Ja? Haal eens je bougies er uit. Hoe zien die er uit? Zwart? dan krijgt hij te veel benzine dan zou je kunnen kijken of je stationair sproeier het nog doet.
Voor die lucht slang zou ik even de maat opmeten en dan naar de Brezan gaan. Die heeft ze wel op voorraad.
Voor die lucht slang zou ik even de maat opmeten en dan naar de Brezan gaan. Die heeft ze wel op voorraad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-01-2013 15:11 #922474
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 met 5-bak uit 1991 heeft plotseling slechte motorloop
Dank voor de vele tips. Inmiddels een automaterialen zaakje in de buurt gevonden die verschillende maten slang hebben liggen. Morgen even opmeten en langsrijden (op de fiets
).
Verder zal ik even het luchtfilterhuis verwijderen zodat ik alle slangen en pakkingen zoals aangeraden kan controleren op lekkage. Daarna ook even de stationairsproeier eruit schroeven en checken of hij klikt met contact. Geloof dat je daarmee kan controleren of hij het nog doet.
Wordt vevolgd...

Verder zal ik even het luchtfilterhuis verwijderen zodat ik alle slangen en pakkingen zoals aangeraden kan controleren op lekkage. Daarna ook even de stationairsproeier eruit schroeven en checken of hij klikt met contact. Geloof dat je daarmee kan controleren of hij het nog doet.
Wordt vevolgd...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-01-2013 15:41 #922476
door V300 register
Ikzelf miste die slang ook eens, en kon toen de motor amper aanslingeren door de kou, met die slang (defrosterslang heet het geloof ik) lukte het wel.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-01-2013 16:40 #922479
door V300 register
Op lpg heb je hem niet nodig 
Je kan het stekkertje van de stationairsproeier ook (voorzichtig!) lostrekken. Verandert er niets in de loop vd motor, dan doet ie het niet.

Je kan het stekkertje van de stationairsproeier ook (voorzichtig!) lostrekken. Verandert er niets in de loop vd motor, dan doet ie het niet.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-01-2013 16:54 #922482
door V300 register
ja het zou natuurlijk ook kunnen dat dit stekkertje vanzelf losgetrild is en nu ernaast hangt. dat zou een reden kunnen zijn dat de auto tijdens het rijden ineens moeilijk ging doen en nu niet meer stationair loopt.
Klepje kapot kan ook, zoals Lucluc al schreef.
Wat ook een mogelijkheid is, verstopte sproeier in de carburateur.
Zo te lezen heb je het qua onderhoud/herstel wel allemaal goed aangepakt dus zou denken dat het een kleinigheid is.
Klepje kapot kan ook, zoals Lucluc al schreef.
Wat ook een mogelijkheid is, verstopte sproeier in de carburateur.
Zo te lezen heb je het qua onderhoud/herstel wel allemaal goed aangepakt dus zou denken dat het een kleinigheid is.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-01-2013 21:13 #922497
door V300 register
Als de stationairsproeier klikt betekend het nog niet dat hij het doet. Trek het stekkertje er af als hij loopt. Veranderd er niets dan is hij kaduuk. Of verstopt. Succes. Het kan trouwens ook zijn dat bij de stationairschroef (bij mij zit daar een zwart draadje aan) er vuil op zit. Dit betekend dus dat de stationairschroef denkt dat je gas geeft omdat het zwarte draadje een andere waarde krijgt als je gas mechanisme van de stationairschroef af komt.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2013 21:16 #922498
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 1.4 met 5-bak uit 1991 heeft plotseling slechte motorloop
als je het stekkertje van de stationairsproeier lostrekt dient de motor direct uit te vallen, bij elk ander resultaat is er wat anders aan de hand.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2013 23:25 #922513
door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Volvo 340 1.4 met 5-bak uit 1991 heeft plotseling slechte motorloop
De warme luchtslang tussen spruitstuk en carb. kan heel veel invloed hebben.
In combinatie met de thermostaat in de aanzuigbuis wordt de temperatuur van de inlaat kuct op ca. 38 graden gehouden, en hierop is ook de benzine-lucht verhouding gecalibreerd.
Vooral met dit weer krijg je meteen ijsvorming in de carb. waardoor de doorlaat minder wordt.
De motor gaat dan slecht trekken, de stationaire loop wordt heel onregelmatig, en het verbruik stijgt extreem.
Ik zou echt eerst die slang hermonteren, en dan denk ik dat het probleem opgelost is
In combinatie met de thermostaat in de aanzuigbuis wordt de temperatuur van de inlaat kuct op ca. 38 graden gehouden, en hierop is ook de benzine-lucht verhouding gecalibreerd.
Vooral met dit weer krijg je meteen ijsvorming in de carb. waardoor de doorlaat minder wordt.
De motor gaat dan slecht trekken, de stationaire loop wordt heel onregelmatig, en het verbruik stijgt extreem.
Ik zou echt eerst die slang hermonteren, en dan denk ik dat het probleem opgelost is
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-01-2013 08:39 #922555
door V300 register
Heren, dank voor de vele reacties en het meedenken.
Gisteren heb ik de halve dag onder de motorkap gehangen, en niet zonder resultaat.
Ten eerste heb ik een nieuwe slang gekocht en deze gemonteerd. Hiermee was het probleem echter nog niet verholpen. Nadat ik het luchtfilterhuis had verwijderd bleken alle slangen in orde te zijn. Vervolgens heb ik een bus met remmenreiniger genomen en bij stationair lopende motor, in hoeverre ik heb aan de praat kon houden, rondom het spruitstuk en carb steets een deel ingespoten (weet van het risico van ontbranding
). Vervolgens bleek de spruitstukpakking nauwlijks of niet te reageren. Deze is dus zo goed als dicht. Vervolgens de voet en de zijkant van de carb. Hier reageerde de stationair loop wel eniszinds op. Heb sowieso het idee dat de Weber dir32 dooor ouderdom langzaam aan de zijkant lucht gaat lekken, maar dat zou dan een totale revisie worden om dit op te lossen denk ik. Vervolgens spoot ik wat vloeistof langs de vlotterdeksel en hier reageerde hij stukken heftiger op. Alle schroeven bleken echter netjes vast te zitten. Desondanks de handel gedemonteerd en toen bleek de pakking aan een zijde zwart.
Via een kleine materialen handel gelukkig pakkingpapier op de kop kunnen tikken en een paar stansjes geslepen van buisjes messing. Verovolgens de handel overgetrokken en de vele gaatjes gestanst. Een hobby mesje en een vaste hand deed de rest.
Uiteindelijk alles weer met een verse pakking gemonteerd en het filtertje en de stationairsproeier, die ook gewoon bleek te werken, nog even gereinigd met remmenreiniger. Nadat alles weer netjes vast zat liep de motor eigenlijk direct al weer stationair. Op gevoel nog wat aan de knoppen gedraaid (stationair en CO) en voor de zekerheid nog even de bougies eruit gedraaid. Toen bleek de bougie van de 1e cylinder zwart te zijn en alle andere grijs. Ondanks het feit dat deze vrij nieuw waren toch maar de eerste vervangen en de kabels gecontroleerd. Ook de kap en rotor zagen er op de 1e cylinder verder goed uit.
Al met al loopt nu alles weer ok. Een goede CO afstelling zal ik nog even moeten regelen in de garage t.z.t., maar het probleem is gelukkig verholpen! :y:
Gisteren heb ik de halve dag onder de motorkap gehangen, en niet zonder resultaat.
Ten eerste heb ik een nieuwe slang gekocht en deze gemonteerd. Hiermee was het probleem echter nog niet verholpen. Nadat ik het luchtfilterhuis had verwijderd bleken alle slangen in orde te zijn. Vervolgens heb ik een bus met remmenreiniger genomen en bij stationair lopende motor, in hoeverre ik heb aan de praat kon houden, rondom het spruitstuk en carb steets een deel ingespoten (weet van het risico van ontbranding

Via een kleine materialen handel gelukkig pakkingpapier op de kop kunnen tikken en een paar stansjes geslepen van buisjes messing. Verovolgens de handel overgetrokken en de vele gaatjes gestanst. Een hobby mesje en een vaste hand deed de rest.

Uiteindelijk alles weer met een verse pakking gemonteerd en het filtertje en de stationairsproeier, die ook gewoon bleek te werken, nog even gereinigd met remmenreiniger. Nadat alles weer netjes vast zat liep de motor eigenlijk direct al weer stationair. Op gevoel nog wat aan de knoppen gedraaid (stationair en CO) en voor de zekerheid nog even de bougies eruit gedraaid. Toen bleek de bougie van de 1e cylinder zwart te zijn en alle andere grijs. Ondanks het feit dat deze vrij nieuw waren toch maar de eerste vervangen en de kabels gecontroleerd. Ook de kap en rotor zagen er op de 1e cylinder verder goed uit.
Al met al loopt nu alles weer ok. Een goede CO afstelling zal ik nog even moeten regelen in de garage t.z.t., maar het probleem is gelukkig verholpen! :y:
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-01-2013 11:19 #922560
door V300 register
Goed gedaan! Gewoon aanpakken die handel en weer vele kilometers plezier.
Moderators: Mark Smeets