Volvo 340 1.4 met 5-bak uit 1991 heeft plotseling slechte motorloop

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2013 11:32 #922561 door V300 register
Inderdaad, ik ben opnieuw weer helemaal verliefd op deze wagen. ;) Het enige is dat ik qua carosserie en laswerk aan de slag zal moeten. Voorheen had ik zelf een brug en ruimte om te lassen. Nu niet meer. Zijn er mensen op het forum met een brug en wat ervaring met plaatwerk etc? Wil hier absoluut voor betalen. Zelf ben ik in het bezit van een goed cebora lasapparaat. Ik heb al wel het een en ander gelast (normaal deed mijn vader dit altijd) en ik kan deze dus ook gewoon meebrengen met slijptol, borstel etc.

Nu ja, dit is wellicht iets voor het carosserie draadje, maar wil hier komende maanden eens serieus aan werken. Ik hoor het graag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2013 17:34 #924177 door V300 register
Goed heren, de verliefdheid is weer even helemaal bedoeld! ;) Hieronder even opnieuw een heel verhaal. Sorry voor de lap tekst, maar ik hoop het zo zo helder mogelijk te krijgen.

Mijn vriendin kwam gisteren terug van haar werk en vertelde dat de motor weer opnieuw aan het stotteren is en dat er af en toe een metalige KLUNK was waarbij hij daarna afsloeg.

Ik vandaag opnieuw gekeken en inderdaad de motor loopt zeer schokkerig stationair.

Nu de valt het volgende op:

- Motor stotter stationair en slaat bijna af
- Bougie 1 en 4 zijn zwart. 2 en 3 grijs (kabels, bougies, kap rotor onlangs vernieuwd)
- Pakking van spruitstuk en carburateur lijkt wel iets last te hebben van valse lucht bij het spuiten met wat remmenreiniger. De motorloop veranderd iets, maar dit lijkt niet echt de oorzaak te zijn.

- Het accu lampje knippert weer regelmatig
- Dashboardverlichting lijkt weer te pulseren (als voorheen)
- Bij contact brand het accu lampje op het dashboard duidelijk zwakker dan de overige aanwezige rood brandende lampjes

- de KLUNK lijkt naar mijn mening op een soort backfire en ik heb dit zelf nogmaals ondervonden bij het starten van de motor. Alsof het staal van de uitlaat ergens tegenaan slaat (als geluid zijnde). Heb dit bekeken, maar er is echt nergens een plek waar dit zou kunnen naar mijn mening. Ook bij het bewegen van het blok raakt de uitlaat nergens bijna de carrosserie.

- In dit draadje heb je kunnen lezen dat ik eerder de spanningsregelaar van de dynamo heb vervangen omdat ik dus eerder ook last had van pulserende verlichting. Een van de twee koolstiften was toen helemaal versleten. Na het vervangen was dit probleem verholpen. Verlichting pulseerde niet meer, bij stationair veranderde de intensiteit van de verlichting niet meer en de motor liep weer mooi stationair (hiervoor ook last van schokkend lopen).

Nu heb ik de dynamo helemaal gedemonteerd en blijken de huidige nieuwe koolstiften opnieuw vrij ver en onregelmatig versleten. De twee koperen 'sleepsporen' op de dynamo-as zijn ook vrij diep uitgesleten. Heb morgen een afspraak bij een revisiebedrijf die hem direct helemaal gaat reviseren (twee uur wachten). Wil dit verder kunnen uitsluiten.

Nu is het even afwachten wat de motor gaat doen na montage van de nieuwe dynamo. Ik hoop eigenlijk dat dit ook de motorproblemen zoals beschreven gaat oplossen. Zeker ook gezien de backfire (althans dat denk ik) zou het opnieuw een ontstekingsprobleem / spanningsprobleem kunnen zijn naar mijn mening. Ik baseer dit puur op gevoel en eerdere ervaringen. Wellicht dat hier nog andere kennis en ervaringen aan toegevoegd kunnen worden? Het is ook allemaal weer vrij plots ontstaan.

ps. Oh ja, kwam er ook achter dat mijn radiator lekt. AAAAAAAAHHHH het komt nu allemaal ineens samen....:P

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2013 19:20 #924184 door V300 register
Wacht eerst die dynamo even af. Bij het vervangen van de spannningsregelaar is het verstandig om ook de sleepringen gelijk te vervangen. Of algehele revisie van de dynamo is eigenlijk de beste optie.

Succes! :y:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2013 15:36 #924232 door V300 register
staat je motor niet gewoon zonder KVS? dan doet hij ook wel KLUNNKK

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2013 19:23 #924234 door V300 register
Als dat lampje gaat branden als je bijvoorbeeld je lichten aan zet is het vaak de dynamo en niet de accu. Ook al is het een acculampje..

Wat ik zou doen?

Dynamo nakijken, eventueel vervangen of vervangen spanningsregelaar of reviseren
Aandraaien spruitstuk, vast dus zeker als hij bouten mist.
Zit de sproeier niet wat los, aandraaien.
Draadje naar sproeier goed vastklikken.
Controleren op vacu?m lekkage,s
Bijvoorbeeld ook het theestuk op de carburateur.
Bougievolgorde goed aangesloten de vorige keer?
Backfire? Te weinig benzine, co afstelling
Nieuwe bougiekabels rotor.

Dat was het wel, en als je dat gedaan hebt het nog een keer vragen.....:crazy2:
Bedoel te zeggen meestal is het dan wel over haha. Je kunt het ook los doen, en kijken wanneer het stopt. Dus eerst de dynamo, doet i het nog steeds het rijtje afgaan. Vacu?m zie je zo naar kijken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2013 21:27 #924237 door V300 register

Markvictor;212047 schreef : Als dat lampje gaat branden als je bijvoorbeeld je lichten aan zet is het vaak de dynamo en niet de accu. Ook al is het een acculampje..

Wat ik zou doen?

Dynamo nakijken, eventueel vervangen of vervangen spanningsregelaar of reviseren
Aandraaien spruitstuk, vast dus zeker als hij bouten mist.
Zit de sproeier niet wat los, aandraaien.
Draadje naar sproeier goed vastklikken.
Controleren op vacu?m lekkage,s
Bijvoorbeeld ook het theestuk op de carburateur.
Bougievolgorde goed aangesloten de vorige keer?
Backfire? Te weinig benzine, co afstelling
Nieuwe bougiekabels rotor.

Dat was het wel, en als je dat gedaan hebt het nog een keer vragen.....:crazy2:
Bedoel te zeggen meestal is het dan wel over haha. Je kunt het ook los doen, en kijken wanneer het stopt. Dus eerst de dynamo, doet i het nog steeds het rijtje afgaan. Vacu?m zie je zo naar kijken.

Het volgende al nagekeken / gedaan / in werking gezet:

- Dynamo; morgen komt een nieuwe binnen en zal deze daarna monteren.
- Spruitstuk; alle bouten reeds gecontroleerd. Lichte lekkage boven 1e cylinder.
- Stationairsproeier zit vast en stekkertje maakt goed contact
- Alle slangen van de vacuum nagespoten, ook T-stuk. Verder allemaal opnieuw afgesneden en met tie-wrap of slangklem vastgezet.
- Bougievolgorde klopt 100%
- CO heb ik aan gedraaid, maar omdat dit geen oplossing bleek heb ik hem weer teruggedraaid. Deze kan dus ietsje verlopen zijn.
- Rotor, bougies, kap en kabels zijn 10000 km geleden vervangen. Hou dit desondanks nog even in gedachten.

Nu eerst even de nieuwe dynamo afwachten inderdaad...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2013 10:59 #924254 door V300 register
Zit er trouwens gewoon geen vocht in de verdelerkap? Als je een niet orginele hebt, een goedkoop geval wil dat nog wel eens het geval zijn. Opendraaien van de verdelerkap en er een stof doek door heen halen.

Benzinefilter in de tank kan verstopt zijn, maar dan krijg je wel net iets andere symtomen.

Als je de kabels en rotor 10.000 km vervangen hebt, is hier niets mee mis. En je had er al nieuwe bougies ingedraaid gezien je verhaal toch?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2013 18:21 #924288 door V300 register
Kap is droog. Heb ik al naar gekeken.

Vandaag de nieuwe dynamo en startmotor gemonteerd.

Accu lampje is nu weer net zo fel als alle andere lampjes. Motor blijft weer stationair draaien. Nog wel wat wisselende motorloop. De pakking van het spruitstuk blijkt toch wat te lekken bij de eerste twee cilinders. Beetje remmenreiniger aldaar en de stationairloop veranderd nu meer dan voorheen.

De kracht waarmee de katalysator van de voorpijp is gescheurd, zoals genoemd in het 'gezocht voorpijp draadje' heeft mogelijk ook de aansluiting op de cilinderkop be?nvloed. Er zit niets anders op dan de hele handel opnieuw los te halen en een nieuwe pakking te monteren.....:mad::cry::uh-uhh:. Maar we hebben dit al eerder gedaan, dus het proces is helemaal bekend :y:.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2013 22:33 #924315 door V300 register
Zo,n pakking is ook zo vervangen hoor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2013 17:41 #924370 door V300 register
:uh-uhh: Nu de startmotor, dynamo en radiator zijn vervangen blijft het probleem van de motorloop nog over.

De motor loopt nu zeer onregelmatig stationair en schokt het ene moment om het andere moment in toeren te stijgen. Een verkeerde instelling van de CO lijkt het niet te zijn. Verschillende standen zorgen er niet voor dat het probleem verminderd. Nu merk ik ook dat wat spray op het inlaatspruitstuk kortstondig een enorm verschil geeft in toerental. Valse lucht bij spruitstuk is denk ik nu de grote boosdoener. Ik denk een erfenis van de klap waarmee de kat onder de auto is uitgescheurd. Inmiddels is dat netjes vergoed door de garage en gerepareerd, maar de pakking is gewoon lek gegaan denk ik. Blijft een gevoelig punt bij deze motor.

Nu is de garage er niet helemaal over eens dat het 100% de oorzaak is van het eerdere geval, maar willen ze mij matsen door als ik de pakking zelf aan lever, ze deze voor ?20,- monteren.

Ik twijfel of ik het niet gewoon zelf moet doen met wat extra ouwe volvo liefde. Is toch weer ?20,-!!!

Pakking besteld. Ga er zelf wel mee aan de slag morgen middag of zaterdag.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC