Volvo 340 1.4 met 5-bak uit 1991 heeft plotseling slechte motorloop

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2013 10:27 #632454 door V300 register
Sinds gisteren heb ik van mijn vriendin te horen gekregen dat van het een op het andere moment de auto is gaan stotteren. De motor loopt ook niet meer normaal stationair. Gisteravond in het donker even onder de kap gekeken of ik een twee drie iets kon zien alles leek in orde, behalve dat de metalen geribbelde slang tussen uitlaatspruitstuk en inlaat luchtfilter is verdwenen.

Aangezien mijn vriendin aangaf dat het leek alsof hij gewoon niet warm werd. Om dat het lijkt op de perikelen van de eerste kilometer als je met een koude motor en handshoke weg rijdt.

De vraag is even of dit logisch is. Dit omdat dit zo plotseling lijkt, en ik de auto altijd goed onderhoud en bougies, kabels, kap, rotor, filters, klepstelling, en spanningsregelaar recent zijn vervangen / afgesteld.

Zo ja, hoe heet dit onderdeel? En waar is zoiets te krijgen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2013 11:11 #922450 door V300 register
"behalve dat de metalen geribbelde slang tussen uitlaatspruitstuk en inlaat luchtfilter is verdwenen" > Ga die eerst maar erop zetten..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2013 11:40 #922452 door V300 register
Vandaar ook de vraag waar je deze kunt bestellen of verkrijgen? Zie op internet in onderdelendatabase geen verwijzing ernaar.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2013 11:40 #922453 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 1.4 met 5-bak uit 1991 heeft plotseling slechte motorloop
Die slang zorgt ervoor dat er verwarmde lucht (directe omgeving uitlaatspruitstuk) aangevoerd wordt, dus heeft zeker met dit weer een grote invloed tijdens het rijden.

Laat de motor eens stationair opwarmen en kijk of hij dan als hij warm is wel stationair wil lopen zonder choke om eea uit te aluoten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2013 11:44 #922456 door V300 register
Lijkt (weer) op een gescheurd vacuumslangetje oid.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2013 11:47 #922459 door V300 register
Maar heet dit echt zo veel invloed? Het is geen onderdeel van het vacuum o.i.d. Op het spruitstuk betreft de aansluiting enkel voor het extra aanzuigen van warmere lucht.

Desalniettemin zal ik natuurlijk de slang opnieuw terugplaatsen als ik er een kan vinden.

Ben nu op mijn werk, maar morgen toevallig vrij. Ga er dan echt goed naar kijken bij daglicht en het een en ander controleren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2013 12:01 #922460 door V300 register
Controleer de slangetjes onderaan de carburateur.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2013 12:14 #922461 door V300 register
Gaan we doen. Eerder ook al een nieuwe pakking op het spruitstuk gezet en de carb. op een glasplaat gevlakt en gemonteerd met nieuwe pakking en loctite op de bouten.

De deksel aan de bovenzijde van de carb is nog wel iets wat soms los lijkt te komen. Ook daar kijk ik verder even naar.

Vooral het aspect, wat mijn vriendin aangaf, dat het het zich tijdens het rijden plotseling manifesteerde en ze het gevoel had alsof de auto niet warm werd, is iets wat ik nog niet helemaal helder krijg.

Nu ja, even afwachten morgen.

Die ribbelslangen, zijn die bij de brezan o.i.d. te verkrijgen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2013 13:02 #922466 door V300 register
Brezan of zo kun je proberen, maar dat kan soms lastig zijn. Mij werd bij een andere automaterialenzaak geadviseerd in de camper/caravan-sector te zoeken. De bouwmarkt heeft het in elk geval niet :nono:

Wat ik zelf heb gedaan, is een oude slang van de sloop gepakt, en met aluminiumtape omwikkeld voor het shiny-effect :D

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2013 13:53 #922469 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Volvo 340 1.4 met 5-bak uit 1991 heeft plotseling slechte motorloop
Ik zou idd de slangen op de carb controleren vooral die van de vacu?m naar de remkrachtversterker, die schoot geregeld los bij de auto van de vrouw maar nu zit er een slangklem op :yesyes:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC