Ombouw 14.3 --> 14.4s
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-05-2011 00:11 #874913
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw 14.3 --> 14.4s
het irritante is wel dat de solex carb voor puntjes ontsteking anders is als voor renix. Bij de puntjes ontsteking zit namelijk het vacuum aftappunt voor de ontstekingsvervroeging op een andere plaats, waardoor de curve totaal verkeerd uitkomt als je eea omwisselt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-05-2011 22:22 #875382
door V300 register
Ik ben deze week rustig aan verder gegaan aan de volvo. Heb het pulsair systeem afgedopt (leidinkje doorgezaagd, in de bankschroef platgedrukt en dicht getigd) Het EGR systeem heb ik afgedopt (plaatje over de opening van het schuine blokje gelast, en dat weer teruggeschroefd). Verder heb ik wat onderdelen bij Dafhobby besteld:
Krukas keerring Volvo 66/ 340 vliegwielzijde
Krukas keerring DAF 4 cilinder distributiezijde
Carterpakking Volvo 66
Distributie deksel pakking DAF55/66 Volvo 66/340B14
Rotor
Verdeelkap
4 bougies
Bougiekabelset (5 delig)
Luchtfilter
Oliefilter
Carterplugring
V-snaar
Klepdekselpakking
5L 15w40
Het blokje liep erg slecht stationair toen ik hem kocht. Omdat ik niets van de staat van onderhoud weet heb ik maar een redelijk totaal pakketje besteld, niet dat als ik dalijk het blok inbouw dat ik er dan pas achter kom dat de achterste krukaskeerring lek is o.i.d.!
En vandaag ook bij BCCP een carburateur revisie setje besteld, zo een als uit het topic van Wouter uit de garagescene (W298) Ook al gaat de auto voornamelijk op LPG lopen, het kan maar een keer gedaan zijn, het blokje is tenslotte al 23 jaar oud.
Vandaag ook een gasmengstuk gehaald bij Vogels in Son. Daar heb ik nog wel een vraagje over, misschien dat iemand hier dat weet.
Op het gasmenstuk zitten twee toevoerkanalen.
Nu heb ik er een Y-stuk bij gekregen
Nu zat ik zelf te denken, maar met deze constructie komt er ten alle tijde in beide kanalen gas?! Terwijl de tweede trap pas bij 3/4 volgas open gaat? Klopt het wat ik aan het verzinnen ben? of maakt het niets uit?
Krukas keerring Volvo 66/ 340 vliegwielzijde
Krukas keerring DAF 4 cilinder distributiezijde
Carterpakking Volvo 66
Distributie deksel pakking DAF55/66 Volvo 66/340B14
Rotor
Verdeelkap
4 bougies
Bougiekabelset (5 delig)
Luchtfilter
Oliefilter
Carterplugring
V-snaar
Klepdekselpakking
5L 15w40
Het blokje liep erg slecht stationair toen ik hem kocht. Omdat ik niets van de staat van onderhoud weet heb ik maar een redelijk totaal pakketje besteld, niet dat als ik dalijk het blok inbouw dat ik er dan pas achter kom dat de achterste krukaskeerring lek is o.i.d.!
En vandaag ook bij BCCP een carburateur revisie setje besteld, zo een als uit het topic van Wouter uit de garagescene (W298) Ook al gaat de auto voornamelijk op LPG lopen, het kan maar een keer gedaan zijn, het blokje is tenslotte al 23 jaar oud.
Vandaag ook een gasmengstuk gehaald bij Vogels in Son. Daar heb ik nog wel een vraagje over, misschien dat iemand hier dat weet.
Op het gasmenstuk zitten twee toevoerkanalen.

Nu heb ik er een Y-stuk bij gekregen

Nu zat ik zelf te denken, maar met deze constructie komt er ten alle tijde in beide kanalen gas?! Terwijl de tweede trap pas bij 3/4 volgas open gaat? Klopt het wat ik aan het verzinnen ben? of maakt het niets uit?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-05-2011 09:43 #875397
door V300 register
Nee hoor, mengstuk zit boven de gaskleppen, dus gasklep dicht = geen gasdoorstroming.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-06-2011 08:26 #876815
door V300 register
Heb deze week weer een beetje tijd gehad om wat te doen.
Het motorblok hangt er in, koppeling is afgesteld, aandrijfas zit er tussen, uitlaat is opgeknapt en zit weer zoals het hoort. Koelslangen pas gemaakt, heb de 343 radiateur gepakt (dus met de vaste koelvin op de waterpomppoulie). Heb de Renix module n plaats gegeven (waar orgineel de bobine zat) Heb de carburateur uit elkaar gehaald en ben nu bezig met reviseren. Nu ben ik vergeten tijdens het demonteren op te schrijven welke sproeier bij welke trap hoorde. Ik heb sproeier 125 en 137 liggen. Kan iemand zeggen welke sproeier bij welke trap hoort?
En hoe moet ik nu precies de renix aansluiten?
het middelste stekkertje is van de sensor bij het vliegwiel, deze kan ik zo inpluggen.
Maar de (op de foto) linkse stekker, wit oranje blauw, waar moet ik die mee verbinden?
En de rechtse, zwart wit rood?
Het motorblok hangt er in, koppeling is afgesteld, aandrijfas zit er tussen, uitlaat is opgeknapt en zit weer zoals het hoort. Koelslangen pas gemaakt, heb de 343 radiateur gepakt (dus met de vaste koelvin op de waterpomppoulie). Heb de Renix module n plaats gegeven (waar orgineel de bobine zat) Heb de carburateur uit elkaar gehaald en ben nu bezig met reviseren. Nu ben ik vergeten tijdens het demonteren op te schrijven welke sproeier bij welke trap hoorde. Ik heb sproeier 125 en 137 liggen. Kan iemand zeggen welke sproeier bij welke trap hoort?
En hoe moet ik nu precies de renix aansluiten?

het middelste stekkertje is van de sensor bij het vliegwiel, deze kan ik zo inpluggen.
Maar de (op de foto) linkse stekker, wit oranje blauw, waar moet ik die mee verbinden?
En de rechtse, zwart wit rood?
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-06-2011 12:36 #876830
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Ombouw 14.3 --> 14.4s
- Blauwe draad naar de renix is de voeding (12V)
- Oranje draad is de massa
- Grijze draad is het toerental signaal naar tacho relais/toerenteller.
De rechtse connector bevat de aansluitingen voor onder andere ontstekings vertraging, maar daar weten de technische mannen hier meer van dan ik.
Voor wat betreft de carburateur, er zijn in de sectie garagescene hier op het forum twee topics over de revisie van de Weber carburateurs, grote kans dat je daar de informatie vind die je zoekt, of je moet het geluk hebben dat iemand hier het uit zijn hoofd weet.
- Oranje draad is de massa
- Grijze draad is het toerental signaal naar tacho relais/toerenteller.
De rechtse connector bevat de aansluitingen voor onder andere ontstekings vertraging, maar daar weten de technische mannen hier meer van dan ik.
Voor wat betreft de carburateur, er zijn in de sectie garagescene hier op het forum twee topics over de revisie van de Weber carburateurs, grote kans dat je daar de informatie vind die je zoekt, of je moet het geluk hebben dat iemand hier het uit zijn hoofd weet.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-06-2011 13:54 #876837
door V300 register
Ja ik had al in de garagescene gekeken, en daar staat in de how-to dat je het op moet schrijven bij demonteren ( en daar ging het mis!) De rest van de carburateur dat moet wel lukken, maar ik ben bang dat ik de sproeiers verkeerd terugdraai.
En ik hoop dat iemand n klein schema'tje heeft waar de stekkers van de renix op staan, en de draden die ik bij mijn 343 1.4 winner aan moet sluiten...
En ik hoop dat iemand n klein schema'tje heeft waar de stekkers van de renix op staan, en de draden die ik bij mijn 343 1.4 winner aan moet sluiten...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-06-2011 00:07 #876921
door V300 register
ga eens grasduinen in de vraagbaak op de afdeling documentatie van het ledenmenu...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-06-2011 03:25 #876926
door V300 register
Ja ik had het in de vraagbaak gevonden, 120-125 trap 1, en 135-140 trap 2.
De carburateur zit er weer op, nu nog de slangen van het vacuum aansluiten (help!) en de draden van de renix!
De carburateur zit er weer op, nu nog de slangen van het vacuum aansluiten (help!) en de draden van de renix!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-06-2011 09:56 #877193
door V300 register
Bovenstaand plaatje heb ik uit de vraagbaak, kan iemand me helpen hoe ik dit aan moet sluiten op de kabelboom van mijn 343?
1: toerentelleraansluiting: Ik heb een 343 Winner, zit daar deze optie wel op? En zoja welke kabel moet ik met deze aansluiting verbinden?
2: Aansluiting voor massa: Moet ik deze verbinden met de carosserie? Gewoon massa maken?
3:Aansluiting voor voeding: Moet ik hier een een kabel heen trekken die spanning geeft op het moment dat ik het contact aanzet? Waar is deze het beste van af te takken?
4 en 5: Dit is de stekker die naar de sensor op het koppelingshuis gaat, hoeft niets aan gedaan te worden denk ik?!
6, 7 en 8: Bij mijn donor zat dit wel aangesloten. Waaraan en hoe en wat precies weet ik niet, kan iemand mij vertellen hoe ik dit bij mijn 343 aan moet sluiten?
9 en 10: Als ik het goed begrijp zit dit in de renix aangesloten? Hier hoef ik verder niet naar te kijken?!
11: Dit is de bougiekabel die vanaf de middelste aansluiting op de verdeel kap vandaan komt?!
12: Radio ontstoring, moet hier ook iets op aangesloten worden?

Bovenstaand plaatje heb ik uit de vraagbaak, kan iemand me helpen hoe ik dit aan moet sluiten op de kabelboom van mijn 343?
1: toerentelleraansluiting: Ik heb een 343 Winner, zit daar deze optie wel op? En zoja welke kabel moet ik met deze aansluiting verbinden?
2: Aansluiting voor massa: Moet ik deze verbinden met de carosserie? Gewoon massa maken?
3:Aansluiting voor voeding: Moet ik hier een een kabel heen trekken die spanning geeft op het moment dat ik het contact aanzet? Waar is deze het beste van af te takken?
4 en 5: Dit is de stekker die naar de sensor op het koppelingshuis gaat, hoeft niets aan gedaan te worden denk ik?!
6, 7 en 8: Bij mijn donor zat dit wel aangesloten. Waaraan en hoe en wat precies weet ik niet, kan iemand mij vertellen hoe ik dit bij mijn 343 aan moet sluiten?
9 en 10: Als ik het goed begrijp zit dit in de renix aangesloten? Hier hoef ik verder niet naar te kijken?!
11: Dit is de bougiekabel die vanaf de middelste aansluiting op de verdeel kap vandaan komt?!
12: Radio ontstoring, moet hier ook iets op aangesloten worden?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-06-2011 22:36 #877263
door V300 register
Ik ben alweer wat wijzer geworden door het internet. Als ik het goed begrijp zijn 6 en 7 alleen nodig als er EGR en Pulseair aangesloten is. Dit zorgt dan voor 3 graden vervroeging/verlating van de ontsteking? En 8 heeft bij de 300 serie nooit geen functie gehad?
Aansluiting voor voeding pak ik van de oude bobine, hier loopt bij mijn 343 een groene draad naartoe. Als ik die pak komt er volgens mij spanning op te staan als ik het contact omdraai. De massa pak ik van de carrosserie (stukje zuiver maken, boutje moertje revet'je en aandraaien)
Alleen het toerentalsignaal, dit zit er bij mijn winner niet op, is dit wel nodig? Of waar moet ik het anders vandaan halen?
Aansluiting voor voeding pak ik van de oude bobine, hier loopt bij mijn 343 een groene draad naartoe. Als ik die pak komt er volgens mij spanning op te staan als ik het contact omdraai. De massa pak ik van de carrosserie (stukje zuiver maken, boutje moertje revet'je en aandraaien)
Alleen het toerentalsignaal, dit zit er bij mijn winner niet op, is dit wel nodig? Of waar moet ik het anders vandaan halen?
Moderators: Mark Smeets