Ombouw 14.3 --> 14.4s

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2011 09:52 #874528 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw 14.3 --> 14.4s
Wat ga je doen met de ontsteking? De nieuwe motor heeft een renix. Hoe ga je dat aansluiten op de bestaande kabelboom van de 343? Ook ivm de bdp-sensor. Ga je het vliegwiel ook overzetten? Is de donor ook een handbak?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2011 12:22 #874538 door V300 register
Kijk dat zijn nu juist de zaken waarom ik dit topic geopend heb! Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn, wellicht dat iemand al ervaring heeft met het inbouwen van een nieuwer blok? Mijn plan was om het blok uit de donor auto in mijn 343 te hangen, en dan met hulp vanuit het forum hier alles werkend aan te sluiten!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2011 12:36 #874540 door V300 register
Zolang je de hele motor van de 340 overneemt, inclusief vliegwiel en bdp sensor, hoef je maar 2of 3 draadjes van de renix op de kabelboom aan te sluiten. Als clublid kun je bij alle electrische schema's

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2011 21:53 #874621 door V300 register
misschien moet je ook eens kijken op mijn dafmaf.tk website onder project B14

veel dingen zijn niet van toepassing maar sommige wel. er wordt ook ingegaan op de verschillen tussen diverse B14 types.

Je renix kun je gewoon gebruiken. Mijn advies zou zijn om zoveel mogelijk techniek van het donorblok mee over te zetten:
- dat is het minste werk
- het blijft een bij elkaar passend geheel dat bewezen goed werkt
- uitlaatdelen (voorpijp) zijn nog goed te vinden, voor 343 is dat al moeilijker

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2011 21:57 #874625 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Ombouw 14.3 --> 14.4s
Ik heb zon ombouw ook eens gedaan. Een blok van een 340 ingebouwd in een 343.

- onsteking moet aangepast worden
- vliegwiel moet aangepast worden
- krukaspoelie moet aangepast worden deze zijn verschillend en liggen niet in 1 lijn.
- waterpomp moet aangepast worden(als ik me niet vergis)
- motorsteunen moeten aangepast worden.

Met aangepast bedoel ik overzetten van het oude blok naar de nieuwe.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2011 22:14 #874634 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ombouw 14.3 --> 14.4s
niet pers? hea...

dit is van origine een B14.3, die heeft exact dezelfde voorpijp als een 340 met B14.3; is bij de automaterialenhandel nog gewoon te krijgen net als die voor een b14.4 en b14.2, die voor een b14.0 en b14.1 (bocht vanaf de voorkant onderlangs) zijn lastiger te krijgen

voorste motorsteunen zijn recht, maar hebben een fijn draad in de motor zitten (M10x1.25), die kun je dus niet zo in een B14.4 draaien (M10x1.5 draad, std M10 maat), hiervoor moet je dus motorbevestigingsbalk + stabilisatorstang + verloop steuntje toepassen, precies hetzelfde als hoe het spul onder de 340 met B14.4 geschroefd zit.

op de B14.3 in je 343 zit al wel het nieuwe type waterpomp, je hoeft bij die B14.4 dus alleen de waterpomp poelie even te lossen en dan kun je de vaste koelvin daar direct op schroeven.

ik zou als ik jou was dit doen aan die B14.4S:
- vaste vin erop schroeven
- voorste motorsteunbalk en stabilisatorstang overzetten van de 340 op de 343
- CVT koppeling controleren en luchtspleet afstellen als hij uit de auto is (kom je wat makkelijker bij)
- B14.4S downpipe en spruitstukken gebruiken, de rest van je uitlaatlijn kun je dan behouden.
- B14.4S carb, verdeler, koppelingshuis, vliegwiel etc. gebruiken zodat je Renix aan kunt sluiten
- bovenste koelslang die over je kleppendeksel heen loopt op maat knippen zodat je die direct op de kachelradiateurslang aan kunt sluiten (bij de B14.4 zit daar nog een S-bocht omdat de kachelkraan bij een 340 in de motorruimte hangt)
- EGR afdoppen/dichten (plaatje eraf; klepje weg en verbinding dichtlassen)/of een set B14.4E spruitstukken monteren
- Pulsairsysteem en decelleratiemechanisme op de carburateur behouden
- B14.4S luchtfilterhuis ivm pulsairsysteem aansluiting
- Renix aansluiten kan je gewoon via de bedrading die nu op de bobine zit doen, let ook wel op het toerentalsignaal; die moet je aansluiten vanuit de bestaande bedrading op de renix zodat de CVT blijft opschakelen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2011 22:26 #874638 door V300 register
de plusdraad van de bobine moet aan de voeding voor de renix
de mindraad van de bobine moet aan de toerenteller aansluiting van de renix
de massa moet aan massa
de stekker voor de BDP sensor moet ook aangesloten worden

klaar.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2011 09:36 #874731 door V300 register
Heb afgelope dagen wat gesleuteld, blok uit de 340 gehaald en dingen gecontroleerd.
Blijkt dat achterste krukaskeerring wat lekkage vertoont, carterpanpakking zweet een beetje, distributiehuis pakking ook maar gaan vervangen, koppeling (luchtspleet) had veel te veel speling, koppelingsplaat nog wel erg goed, drukgroep en vliegwiel ook nog erg netjes, klepspeling moet ik nog kijken. Daarna heb ik de motorsteunbalk incl. stabilisatorstang uit de 340 in de 343 geschroefd.
Verder heb ik nog wat vragen, ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.
1. Waar zit de EGR? Ik hoor er op het forum veel over, maar weet niet precies waar deze nu zit. Is het het ding op de afbeelding hier onder? En moet ik dat ronde ?potje? eraf schroeven en dat gat afdichten?

[img

2. Kan ik mijn oude carburateur (solex van een 343) overzetten op dit blok? Aangezien ik een lpg installatie in mijn 343 heb liggen, zou het overzetten wel goed uitkomen, dan kan ik mijn huidige gasmengstuk gebruiken. Als dit niet mogelijk is, weet iemand waar ik een gasmengstuk voor de Weber 32 dir 105 kan halen?

3. Kan ik de oude radiateur gebruiken? Of is het beter die uit de 340 er in te hangen? Of ligt dit eraan welke slangen ik wil gebruiken?

4. Is het pulsair systeem nodig voor een goede werking van de motor? Ik zou het zelf het liefst afsluiten, dan hoef ik er niet meer naar om te kijken. Maar heeft dit invloed op de prestaties van de motor? (verbruik, vermogen)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2011 11:21 #874736 door V300 register
1. Daar idd. Ja. forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=165761&postcount=91 (bovenkant carb verkeerd om getekend)
2. Kan wel, maar volgens mij moet je dan o.a. het spruitstuk mee overzetten, en dan volgen opeens vele andere aanpassingen denk ik...Anjo kan dat goed beredeneren.
3. Weet ik niet, maar volgens mee geeft Anjo daar antwoord op in zijn laatste post hier.
4. Ik heb het idee dat de EGR het meeste problemen geeft en dat pulsair niet veel kwaad kan. Maar ik kan het mis hebben. (heel oud topic: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=856&highlight=pulsair , lees even door, het eerste deel gaat dus over EGR)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2011 21:01 #874776 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ombouw 14.3 --> 14.4s
Pulsair is in principe een systeem dat door verse lucht n?t na de uitlaatklep in te dienen, ervoor zorgt dat er nog wat extra naverbranding is in de uitlaat; hiermee wordt er percentage x CO omgezet in percentage x CO2.

EGR is een systeem dat uitlaatgas nog een keer recirculeert opnieuw de motor in zodat het nog verder naverbrand. dit verminderd uiteindelijk de NOx uitstoot

het is allebei prachtige techniek, maar al rij je zonder beide systemen is wat er uit de uitlaat van je 340 komt nog steeds vele malen minder vervuilend als van een willekeurige diesel; niet zo ernstig naar omkijken dus.

Pulsair geeft over het algemeen in gebruik geen problemen, waarbij een lekkende EGR een rottige stationairloop kan veroorzaken en vermogen kost daardoor wordt de EGR ook vaak geelimineerd. het Pulsiarsysteem kun je erop laten zitten en een gat in je B14.3 luchtfilterhuis zagen als aanvoer voor schone lucht; of de 4 pijpjes afstoppen en de 2 klepjes+ slang verwijderen. de pijpjes kun je afzagen, plat drukken en omvouwen (evt dichtlassen) ?f netjes met pijpjes en al naar de hydrauliekboer, die heeft zo een set leidingstopjes liggen die je er zo op schroeft

maargoed, als je op gas wilt blijven rijden dan zou ik dit aan de B14.3 veranderen;
-B14.3 spruitstukken + solex / gasmengstuk op de B14.4S motor schroeven (ben je gelijk van de EGR klep af en je kan de B14.3 voorpijp blijven gebruiken)
- renix verdeler uitwisselen met je contactpuntenverdeler van de B14.3, let op dat die verdeler er maar op 1 manier in past (de 2 palletjes staan uit het midden; zie je als je de verdeler loshaalt)
- vaste koelvin monteren

that's it., benzinepomp, waterpomp, koppelingshuis, vliegwiel etc. kan allemaal blijven zitten. t is allemaal plug & play. je kunt hem hiermee later evt ombouwen naar Renix; maar dan moet je wel op zoek naar een unit met de 401 mapping (speciaal voor solex carb) aansluiten blijft zoals Wouter N hierboven al omschreef

tav de olielekkage's zou ik een motorpakkingset bestellen bij Dafhobby, dan heb je voor e75 alle nodige pakkingen en keerringen om alles aan te pakken. kost maar een paar tientjes meer als wanneer je alleen de huidige lekkage's aanpakt en het is echt niet zoveel extra werk.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC