problemen met stationair, elektrische sproeier en vacuum

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2011 15:16 #631087 door Floris Schropp
leuk, zo'n zelfgeschreven tutorial, maar.. mijn eigen stationairsproeier meet zo'n 1300 ohms. tevens doet de gerepareerde volgens mij helemaal niks; dwz: als ik die erin zet wil de auto helemaal niet stationair draaien.

met mijn eigen sproeier wil hij wel stationair, maar slecht. en of ik hem aansluit of niet maakt niks uit.

mijn vraag is dus: welke weerstandswaarde moet de sproeier hebben? (en ik kan weer verder zoeken naar m'n slechte start en stationairproblemen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2011 15:56 #869006 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic problemen met stationair, elektrische sproeier en vacuum
heb je bij die gerepareerde dan de sproeier zelf wel erop geschoven, die zit er op de foto niet op namelijk.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2011 20:53 #869026 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic problemen met stationair, elektrische sproeier en vacuum

AvdAkker;172222 schreef : heb je bij die gerepareerde dan de sproeier zelf wel erop geschoven, die zit er op de foto niet op namelijk.

ja. ik zal even duidelijker zijn.

ik had dus deze sproeier (vanaf nu sproeier A) van de foto's voorzien van een nieuwe aansluiting, en na het maken van deze uitleg ook weer helemaal in elkaar gezet.
vervolgens was ik vandaag uiteraard benieuwd of hij ook goed werkt, gezien dat mijn auto met eigen sproeier (B) stationairproblemen heeft.

Eerste ding: met sproeier B start de wagen met extra gas, zonder absoluut niet en blijft net lopen. eenmaal warm loopt hij keurig. warme start geeft echter problemen.
Tweede ding: sproeier B kun je wel of niet aansluiten, loopt altijd even slecht stationair.

sproeier A erin geplaatst, aangesloten. auto start nouwelijks, alleen met volgas. vervolgens met gas aan te houden, gas los is direct uit.

beide eruit, gemeten en dus dat verschil in weerstand geconstateerd. sproeier B teruggeplaatst, aangesloten en sinds dat moment weigert hij met sproeier A en met B stationair te draaien en is het bij elk stoplicht opnieuw starten. :snif:

min of meer mijn probleem, maar ik vroeg me dus af wat de weerstandswaarde van een goede hoort te zijn. dan weet ik iig welke ik erin kan zetten voor het foutzoeken...

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2011 10:24 #869048 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic problemen met stationair, elektrische sproeier en vacuum
inmiddels erachter dat 't kastje voor de fuel cutoff defect is. 2 weerstanden en de darlington transistor (bd680) zijn dood. mijn gok is overbelasting.

heb op het forum rondgekeken en als ik de stationairsproeier (B) direct aan pin 29 in de zekeringenkast hang, hoor ik een duidelijke tik.
starten en verder prutsen kan ik pas later, anders vermoorden m'n buren me.

ik heb een andere sproeier besteld, just to be sure. toch wil ik graag weten wat de waarde is van een goede sproeier opdat ik nu niet een ander systeem zit te overbelasten met deze bypass.

----

edit wegens verder testen - misschien kan een een moderator dit topic afsplitsen naar een nieuw topic met als titel 'geen stationair, blauwe rook' ofzo?

inmiddels dus een beter tijdstip voor stank en herrie. en dat is wat je krijgt. hij start, maar alleen met volgas. vervolgens geen stationair, heeft altijd wat gas nodig om te kunnen lopen. rijden is geen probleem zolang je maar niet stopt... daarbij ook grootse hoeveelheden blauwe rook en stank. ik heb geprobeerd de CO af te stellen, maar ik krijg het niet voor elkaar omdat hij met geen mogelijkheid wil blijven draaien. eerder dit jaar ik er groot succes mee en liep hij als nooit tevoren.

eigenlijk zou ik graag een kijkje laten nemen door een ervaren knutselaar ergens deze week. ik ben wellicht helemaal op 't verkeerde pad, of er is een groter probleem.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2011 14:14 #869064 door Floris Schropp
de eigenwijsheid heeft gewonnen van het geduld. inmiddels geconstateerd dat het een vacuum-probleem is; het pijpje bovenop de EMVK zit verstopt. bij loshalen van die slang loopt de motor keurig, en kon de CO-schroef weer vrijwel helemaal terug-> blauwe rook weg. helaas bleef de stank.

goed.

- 1 kapotte fuel-cutoff module
- 1 kapotte EMVK met net geplaatste revisierubbers :(

we gaan verder!

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2011 08:23 #869225 door Floris Schropp
heb de EMVK wel 5x herbouwd, maar nog steeds bij aansluiten van de vacuumleiding bovenop loopt hij niet stationair, bij loshalen perfect maar wat snel.

probleem zit ergens anders, maar de slangen zelf lijken voor de rest in orde te zijn?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2011 09:41 #869227 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic problemen met stationair, elektrische sproeier en vacuum
eerst de motor goed afstellen met alle slangen afgedopt.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2011 08:25 #869340 door Floris Schropp
wouter, gelijk heb je, maar dat wilde niet..

in de afgelopen 2 dagen heb ik nog wat tijd besteed onder de motorkap. mijn bevindingen waren dat als ik het vacuumsysteem afsluit, de auto echt helemaal niet stationair wilde lopen. zodra je stopt met starten sloeg hij af, als je start en subtiel gas inhoudt loopt hij. laat je los, valt 'ie uit. dit bij warme en koude motor.

Maar, liet ik echter bewust een enorm vacuumlek ontstaan (emvk los of ontkoppelaar los of bij het t-stuk op het kleppendeksel los) dan liep hij te snel, maar heerlijk stationair. heb de CO toen vervolgens afgesteld in deze toestand dat hij net bleef lopen - te arm voor normaal neem ik aan.
De delen als de ontkoppelaar en emvk zijn opzichzelf goed.

Vervolgens heb ik eerst een flink stuk gereden met het vacuum zoals het hoort aangesloten te zijn, en heb stevig gevloekt bij elk stoplicht. wat een ellende. Een dag later heb ik een stuk van 45km gereden met het vacuum los bij de ontkoppelaar. Een stuk relaxter, maar ik hoorde de vario weer hoge toeren maken, voelde de pijn in de portmonee en heb halvewege weer de slangen aangesloten opdat de vario goed schakelde. weer 45km verder gereden met steeds voor het stoplicht naar de N, en gas bijgeven tot je weer weg mag. Maar, stom doch begrijpelijk, heb ik er niet op gelet of dit _nodig_ was, want..

...Op de terugweg viel me ineens op dat ik het gas weer kon loslaten en de auto weer stationair liep; met gesloten vacuum. een stuk met veel stad ?n snelweg, moet ik erbij zeggen. Wat een genot was de terugweg. Ik helemaal blij, maar berijpen doe ik niet.

Mijn theorie is nu dat ik bij het verwisselen van de stationairsproeier vuiligheid in de carb heb gebracht. iets anders kan ik nu nog niet verzinnen. Vanavond moeten we weer weg met de auto, en als hij het dan nog steeds goed doet hou ik het op dat idee. Als hij het dan weer niet doet is er toch iets aan het overlijden en was het toeval.

we'll see... verwacht rond 2200 een berichtje hier.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2011 21:55 #869405 door Floris Schropp
de heenweg ging goed, de terugweg weer slecht.
tevens grijze rook - de kleur of aanwezigheid van rook varieert ook enorm.

ik zit enorm te twijfelen of ik wel een andere carb moet gaan proberen, of het rigoreuzer moet aanpakken. er is eerder nl onderdruk in het blok geconstateerd, tevens verbruikt hij best wat olie is misschien genoeg reden om een complete swap te gaan doen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-04-2011 00:25 #869437 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic problemen met stationair, elektrische sproeier en vacuum
hmmm complete swap is denk ik nog te vroeg. Ga daar aan denken als je lager- of compressie issues, of een lekke koppakking hebt.

beetje onderdruk is nog geen een b14 aan dood gegaan.

grijze walm is carburateur.

afstelling met afgedopte slangen is je basis afstelling. alles wat je aansluit en daarna loopt ie niet meer, is je bron van valse lucht en moet dus verder onderzocht worden.

een emvk waarbij de rubbers niet ver genoeg naar buiten getrokken worden, kan via de klep een behoorlijk grote vacuumlekkage naar buitenlucht opleveren. bij de versies met rubber sokje om de draden zie je dan het rubber sokje naar binnen getrokken worden!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC