Alleen koud starten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2010 12:44 #850903 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Alleen koud starten
Het is geen speciale slang, defrost slang heet het en kun je gewoon bij de onderdelenboer halen, we even nameten welke diameter je precies moet hebben. Ik heb hem erover geschoven en met slangklemmen vastgezet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2010 16:55 #850913 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Alleen koud starten
jep, 2e relais van links. brugje is een 30-87 brug, dit is een ander brugje als degene die er al in zit! het juiste brugje loopt van de onderste aansluiting naar de linker aansluiting, hier kun je evt een los draadje voor gebruiken met 2 platte AMP connectors.

daarmee denk ik dat je het niet willen starten probleem oplost, mogelijk is de startonderbreking al doorgelust bij de versnellingspook en daar de verbinding niet goed oid, in de zekeringkast is zoals het hoort.

de missende defrosterslang heeft een groot effect op het feit dat je motor pas na 10 minuten lekker stationair loopt, ook kan hij hierdoor op de snelweg raar van gaan doen door bevriezing van de carburateur.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2010 18:52 #850921 door V300 register
Ik zal even achter zo'n defrost slang aangaan dan. Als ik het goed begrijp zie je als je die "foute" relais weghaalt een aantal aansluitingen en moet je de meest onderste aansluiting aan de meest linker aansluiten. Kan ik eventueel nog ergens zo'n specifieke 30-87 brug krijgen? Waarom zit er op de eerste plaats een relais op als er blijkbaar niks aan of uit geschakeld hoeft te worden? Of maakt het niet uit als er een permanente verbinding is tussen de twee aansluitingen zoals in het voorbeeld met het draadje met twee ampconnectors?

Als ik deze twee dingen veranderd heb zal ik laten weten of er verbetering in zit. Vandaag weer 150 km gereden, starten vanochtend ging soepel, hij was tenslotte koud, maar na die 150 km rijden was die met geen mogelijkheid meer aan te krijgen, alleen een klein tikje van het contactslot.
De rook was er alleen bij het aangaan en later bij het rijden heb ik er volgens mij niet meer zoveel last van gehad, althans ik zag niet zoals eerst rookpluimen uit mn uitlaat komen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2010 19:08 #850925 door Anjo van den Akker
het relais was eerst goed, omdat jouw auto eerst een CVT uitvoering was.

het relais is een startbeveiligingsrelais, zodat er bij een CVT in R of D niet gestart kan worden.
vanaf het contactslot (aansluiting 30) wordt door het relais de draad naar de startmotor (aansluiting) onderbroken als de auto in R of D staat.

bij een handbak vervalt deze beveiliging omdat er immers geen R of D is, dan konden ze kiezen voor een nieuw model zekeringenkast, speciaal voor de handbak modellen, of gewoon heel simpel een 30-87 brugje, en dat laatste is nu eenmaal goedkoper.

ik moet zeggen dat ik het wel heel vreemd vind dat je met koude motor wel kan starten want motortemperatuur staat compleet los van dit mechanisme, er moet een ander variabel zijn waarom hij warm niet start, dat dat relais daar niet meer hoort te zitten is in ieder geval iets dat zeker is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2010 00:36 #850960 door V300 register
Ah heel logisch eigenlijk. En weet je ook waar ik zo'n 30-87 brug kan kopen? Anders moet ik inderdaad zelf een draadje trekken, ook niet veel moeite maar minder mooi voor op de lange termijn. Het starten met de alleen kou suggereert inderdaad nog wat anders, misschien dat dat te maken heeft met de afstelling van de carburateur of toch een kapotte startmotor? Dattie olie lekt en af en toe wat pluimen rook loslaat is ook nog steeds een feit.

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2010 08:26 #850962 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Alleen koud starten
Ik zie dat je in Delft woont. Dat is niet ver weg van Den Haag :) Ik heb nog wel ergens zo'n bruggetje. Die kan je wat mij betreft voor niks komen halen, bedoel het is zo'n klein dingetje. Wat wel leuk zou zijn is als je je als lid zou aanmelden bij de club!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2010 18:12 #850980 door V300 register
Haha is goed, zal me dan wel aanmelden. Ook handig voor sleuteldagen etc.
Ik wil best wel langskomen, moet je maar even met een persoonlijk bericht adres ofzo sturen.

Maargoed dat neemt nog steeds niet weg waarom die koud wel start en warm niet. Het meest logisch lijkt me de startmotor omdat de startmotor met een warme motor gewoon geen geluid meer maakt, helemaal dood.

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2010 18:25 #850981 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Alleen koud starten
Ja ik PB je van de week wel even, ik heb het sowieso niet thuis liggen. Maar zal van de week een zekeringenkast plunderen voor het bruggetje en dan hoor je dat van me.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2010 21:45 #850996 door Anjo van den Akker

Philippe340;158541 schreef : Maargoed dat neemt nog steeds niet weg waarom die koud wel start en warm niet. Het meest logisch lijkt me de startmotor omdat de startmotor met een warme motor gewoon geen geluid meer maakt, helemaal dood.

zou Erik dan een thermische startbeveiliging ingebouwd hebben?!?!

ik zou even (bij warme motor/als hij niet start) een voltmeting doen op de startmotor, kun je bepalen of de startmotor wel/niet kapot is.

mijn insziens ligt de fout 100% zeker bij de zekeringenkast, omdat er bij een handbak g??n relais voor de startbeveiliging hoort te zitten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2010 23:30 #851017 door V300 register
Nouja Anjo, laat ik zo zeggen: ik hoop dat je gelijk hebt. Want dat betekent dat de oplossing een simpel bruggetje is. Maar ik vind het raar dat dat relais temperatuurafhankelijk zou zijn. Bij een relais wat er niet hoort zou je denken dattie of gewoon niet kan starten of gewoon altijd wel. Ik kan me ook voorstellen dat het niet zo simpel ligt omdat er van alles en nog wat door elkaar loopt. We zullen het binnenkort uitvinden. Kan overigens de rook en olielekken ook komen omdat de cilinderkop niet goed is aangedraaid? Erik zei zelf al dat hij dat kon voorstellen omdat iemand anders dat vrij haastig had gedaan.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC