Alleen koud starten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2010 19:03 #630682 door V300 register
Alleen koud starten is gemaakt door V300 register
Beste lezers/reageerders,

Net na de aanschaf van mijn eerste auto, een Volvo 340 uit 1990, gingen er een aantal dingen mis. Een van die dingen was dat na het rijden, zodra de motor werd afgezet, de auto niet meer wou starten. Ik dacht eerst dat het aan de accu lag, aangezien de startmotor alleen maar 1 tikje maakte en daarna er gelijk mee ophield. Bij langer te hebben gereden kwam er helemaal geen geluid als ik het slot omdraaide. De motor lekte ook een hoop olie en ik had gemerkt dat in het begin van de rit er nogal wat rook uit de uitlaat kwam, dat is later veel minder geworden.

Nu heb ik de auto een week laten staan en toen ik hem probeerde te starten ging dat na 5 seconden sputteren toch aardig. De motor liep niet zo netjes stationair maar na wat gas bijgeven ging dat goed. Er kwam overigens weer een hele hoop rook uit de uitlaat. Na een tijdje gereden te hebben haalde ik de sleutel weer uit het stopcontact en toen ik de auto opnieuw wilde starten lukte dat niet. Pas na lang wachten kreeg ik 'm met moeite (veel moeite) weer aan. Na nog langer rijden en uitschakelen kreeg ik 'm helemaal niet meer aan.

De draadjes naar de startmotor heb ik al gecontroleerd, ook de accu bedrading is goed, de lichten doen het verder ook gewoon goed.

Mijn vraag is dus: wat kan dit nu zijn?

Verder info die van belang kan zijn:

-de cilinderkop is er onlangs afgeweest en heeft een nieuwe koppakking gehad, ik heb dat zelf niet gedaan dus misschien kan die niet stevig genoeg aangedraaid zijn?

-bij de eerste 2 uur rijden schokte de auto heel erg bij het gas loslaten of bij gas geven, misschien is er dus ook sprake van een slechte cabarateurafstelling, ook omdat stationair draaien pas na 10 minuten lekker gaat?

-de motor is ?berhaubt net er in gezet. Ik denk niet dat er iets vergeten is goed aan te sluiten, voor zover ik kan zien zijn de kabeltjes naar de startmotor dus goed. Losse kabeltjes zou ook niet goed verklaren waarom met kou starten wel gaat en met een warme motor niet.

-bij het schakelen, en dan vooral in de hogere versnellingen, maaktie tijdens het schakelen een lief fluitje, een fluuuuuuuuuuuuuuttt... Ik weet niet hoe ik het anders moet beschrijven. Het lijkt in ieder geval niet van de handelingen met de schakelpook te komen, maar van het gebruik van het koppelingspedaal.

-de auto was eerst een automaat en is onlangs omgebouwd naar een handgeschakelde auto.

-de olie is onlangs ververst, ik heb nog een keer gecontroleerd of de oliefilter goed aangedraaid was maar die zit goed vast. De aftapplug moet ik nog even checken, maar volgens mij kan je daar niet zo lekker bij zonder brug.

-het rijden zelf gaat verder heerlijk!

Een hele hoop informatie, voor een zo goed mogelijk beeld van de auto.
Bedankt alvast voor degenen die de moeite nemen dit te lezen en ik kijk uit naar jullie mening!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2010 19:24 #850783 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Alleen koud starten
het niet starten kan wel eens liggen aan het feit dat het een automaat was en is omgebouwd naar een handgeschakelde auto; post eens een foto van de zekeringenkast (wel even het deksel eraf halen svp)

voor de rest van de problemen en met name het pas na 10min lekker stationair lopen twijfel ik wederom aan de CVT>handbak ombouw, is het complete CVT vacuumsysteem afgesloten?

daarnaast zou ik beginnen met een servicebeurtje (bougies-bougiekabels-verdelerkap-rotor vervangen en de kleppen stellen) en daarna kijken of de carburateur goed afgesteld kan worden; zonee > carburateurrevisie.

geluidje tijdens het schakelen kan een droog/versleten druklager zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2010 12:18 #850832 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Alleen koud starten
Ik heb de auto overigens gekocht van Erik van Oostveen die ook actief is op dit forum en hij heeft 'm ook omgebouwd, volgens mij is dat wel goed gedaan maar ik zal een dezer dagen een fotootje maken van de zekeringenkast. Of het hele vacu?msysteem goed is afgesloten zou ik niet weten, ik heb ook geen idee waar ik dan moet zoeken onder de motorkap. Het is me wel opgevallen dat er veel losse kabeltjes hangen en ik kan ook een onaangesloten pijpuiteinde vinden onder bij de motor als je rechts van de auto staat. Nou zijn losse kabeltjes wel logisch na het weghalen van het variomatic systeem, maar dat open pijpeinde kan ik ook niet verklaren, zal ik ook even een foto van maken. Maar is het dan niet raar dattie koud wel wil starten en warm niet? En met koud echt koud, na 10 minuten rijden wil die al niet meer aan. Erg bedankt voor de snelle reactie!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2010 22:16 #850876 door V300 register
Wat is de kleur van de rook? blauw of wit?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2010 23:01 #850884 door V300 register
Ik zou het eerder wit dan blauw noemen. Wat is in beide gevallen dan aan de hand?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2010 00:03 #850889 door V300 register
Geef je wel een beetje gas bij het warm starten zonder choke?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2010 11:49 #850895 door V300 register
Ja dat doe ik, maar dat maakt niks uit. Het is niet dattie niet goed wil starten, er gebeurt gewoon helemaal niks. Als je de sleutel omdraait nadat je echt even gereden hebt maakt de startmotor niet eens geluid, ook geen zacht tikje of iets.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2010 12:05 #850898 door V300 register
Hier de beloofde foto's: de zekeringen en de mysterieuze pijp.

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2010 12:14 #850901 door V300 register
de mysterieuze pijp hoort een hittebestendige luchtbuis te zijn die een bocht omhoog maakt, en dan onder aan de 'doos' aan je luchtfilter (linksonderin de foto) vast komt te zitten.

dit is warme lucht toevoer, met een thermostaatklep wordt de inlaatluchttemperatuur redelijk constant gehouden.
Dat deze slang ontbreekt kan zorgen voor het bevriezen van de carburateur bij nevelig/kil/vochtig weer.

De zekeringkast foto, volgens mij zou het 2e relais van links (dus het rechter van de 2 zwarte) beter vervangen kunnen worden door een draadbrugje.

Als de startmotor niets doet, doen de metertjes in het dashboard het dan w?l?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2010 12:20 #850902 door V300 register
Is zo'n aansluiting van die pijp naar die luchtfilterdoos nog een speciaal onderdeel? Of zit dus die thermostaatklep in de luchterfilterdoos of na de aansluiting met die pijp in de motor?

De metertjes doen het overigens gewoon wel, accu is volgens mij ook verder goed, is ook nog vrij nieuw. Tijdens het rijden doet volgens mij die dagteller het niet, en ik vraag me ook af of de kilometerstand wel bijgehouden wordt, zal ik vandaag even checken als ik er een stukje mee gereden heb. Als ik rijd doet de kilometerteller het gewoon wel en de benzinemeter doet het ook gewoon goed.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC