Koelwater aan de kook
- V300 register
- Verbannen
-
hcvanhengel;156167 schreef : Onstekings tijdstip cotroleren met een stroboscooplamp.
Het is niet nodig dat er olie in het koelwater zit,er kan ook nog een gescheurde kop op zitten
in dat laatste geval zit er wel koelwater bij de olie (ik heb zo'n gescheurde kop nog liggen van de 340 van Ronald).
maar alleen een scheurtje in de kop; hoe terminaal dat verder ook is.. dat kan nooit een reden zijn waarom een motor warm loopt terwijl de radiator schoon is en de koelfan werkt.
Een andere optie die mij per deze te binnen schiet is dat het schoepje van de waterpomp los zit op de as. Dit zou er voor kunnen zorgen dat de koelwaterflow bij stationair toerental net voldoende is, maar bij belasting niet.
Dit is niet zo heel eenvoudig te controleren, maar je kunt het proberen te zien door de dop van de radiator los te maken en dan te kijken hoe heftig de waterstroming in de radiator is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar een scheur in de cilinder kop kan tot een vreemde situatie leiden.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
En als het een plastic schoepenradje is, dan is de kans groot dat als hij koud is vast zit en als hij warm is hij loslaat.
- V300 register
- Verbannen
-
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Dus ik dacht misschien dat het bij deze waterpompen ook het geval is
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Plastic schoepje betekend ook meestal; vervangen gelijktijdig met distributieriem als ze daar bij op zitten.
- V300 register
- Verbannen
-
412 hoort erin te zitten, 402 heb ik mee test gereden. Ik kan ook nog een andere waterpomp monteren om te testen...antiekeradio;156165 schreef : als ie werkt, van het juiste typenummer is en de vacuumvervroeging het doet, kan er niet veel mis zijn inderdaad.
welke code staat er op de correct werkende unit?
- V300 register
- Verbannen
-
Bij mijn voorvorige zat er een kleinlekje tussen 3 e cylinder en koelwater .
Gevolg veel druk op slangen van de radiator geen koelvloeistof in de olie.
wel een hete motor.
Dus voelen de slangen als de motor loopt zacht aan of zijn ze keihard?
- V300 register
- Verbannen
-
Check in ieder geval even of de C-stekker aansluitingen niet aan massa verbonden zijn, ivm de verlating die daardoor ingesteld wordt.
Ik neem aan dat je geprobeerd hebt de motor te laten lopen met geopend koelvloeistoftankje, dan krijg je natuurlijk nooit harde slangen (want de druk kan via het tankje weg)
- V300 register
- Verbannen
-
We hebben geprobeerd met open en met gesloten tankje. Open om te ontluchten en gesloten. Slangen werden niet hard. Kun je gewoon inknijpen, mits je tegen warme handen kunt.antiekeradio;156277 schreef : 402 of 412 zijn geen wereldschokkende verschillen.
Check in ieder geval even of de C-stekker aansluitingen niet aan massa verbonden zijn, ivm de verlating die daardoor ingesteld wordt.
Ik neem aan dat je geprobeerd hebt de motor te laten lopen met geopend koelvloeistoftankje, dan krijg je natuurlijk nooit harde slangen (want de druk kan via het tankje weg)