Koelwater aan de kook

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-09-2010 00:19 #848690 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook

hcvanhengel;156167 schreef : Onstekings tijdstip cotroleren met een stroboscooplamp.
Het is niet nodig dat er olie in het koelwater zit,er kan ook nog een gescheurde kop op zitten


in dat laatste geval zit er wel koelwater bij de olie (ik heb zo'n gescheurde kop nog liggen van de 340 van Ronald).
maar alleen een scheurtje in de kop; hoe terminaal dat verder ook is.. dat kan nooit een reden zijn waarom een motor warm loopt terwijl de radiator schoon is en de koelfan werkt.

Een andere optie die mij per deze te binnen schiet is dat het schoepje van de waterpomp los zit op de as. Dit zou er voor kunnen zorgen dat de koelwaterflow bij stationair toerental net voldoende is, maar bij belasting niet.

Dit is niet zo heel eenvoudig te controleren, maar je kunt het proberen te zien door de dop van de radiator los te maken en dan te kijken hoe heftig de waterstroming in de radiator is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-09-2010 10:35 #848698 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook
Wat Wouter schrijft daar had nog niet aan gedacht,de schoepen van de pomp komen wel eens los uit ervaring mee gemaakt.
Maar een scheur in de cilinder kop kan tot een vreemde situatie leiden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 12:40 #848708 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Koelwater aan de kook
als je wilt controleren of er koelwater in de olie zit moet je de peilstok eruit trekken en een aansteker eronder houden knispert het, dan zit er water in.

En als het een plastic schoepenradje is, dan is de kans groot dat als hij koud is vast zit en als hij warm is hij loslaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-09-2010 16:18 #848723 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook
Ik heb die nieuwe type waterpompen eigenlijk nog nooit helemaal uit elkaar getoverd dus weet niet of er versies zijn met plastic schoepenrad. Zou kunnen natuurlijk... ziet die er nieuwer uit dan de rest van de motor toevallig (dan is het aftermarket en kun je dus van alles verwachten)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 17:18 #848726 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Koelwater aan de kook
Ik weet het ook niet, maar bij volkswagen kom ik het regelmatig tegen dat als ze te warm worden, dat de schoepenrad los ligt van het asje.

Dus ik dacht misschien dat het bij deze waterpompen ook het geval is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 21:41 #848740 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Koelwater aan de kook
Ik heb ze alleen nog maar met metalen schoepje gezien. Een schoepje met een vlakje om een hoek van 90 graden er aan.

Plastic schoepje betekend ook meestal; vervangen gelijktijdig met distributieriem als ze daar bij op zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-09-2010 18:12 #848770 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook

antiekeradio;156165 schreef : als ie werkt, van het juiste typenummer is en de vacuumvervroeging het doet, kan er niet veel mis zijn inderdaad.

welke code staat er op de correct werkende unit?

412 hoort erin te zitten, 402 heb ik mee test gereden. Ik kan ook nog een andere waterpomp monteren om te testen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-09-2010 21:29 #848779 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook
denk toch aan lekke koppakking zoals al eerder opgemerkt .
Bij mijn voorvorige zat er een kleinlekje tussen 3 e cylinder en koelwater .
Gevolg veel druk op slangen van de radiator geen koelvloeistof in de olie.
wel een hete motor.
Dus voelen de slangen als de motor loopt zacht aan of zijn ze keihard?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-09-2010 23:11 #848794 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook
402 of 412 zijn geen wereldschokkende verschillen.

Check in ieder geval even of de C-stekker aansluitingen niet aan massa verbonden zijn, ivm de verlating die daardoor ingesteld wordt.

Ik neem aan dat je geprobeerd hebt de motor te laten lopen met geopend koelvloeistoftankje, dan krijg je natuurlijk nooit harde slangen (want de druk kan via het tankje weg)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2010 08:04 #848812 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook

antiekeradio;156277 schreef : 402 of 412 zijn geen wereldschokkende verschillen.

Check in ieder geval even of de C-stekker aansluitingen niet aan massa verbonden zijn, ivm de verlating die daardoor ingesteld wordt.

Ik neem aan dat je geprobeerd hebt de motor te laten lopen met geopend koelvloeistoftankje, dan krijg je natuurlijk nooit harde slangen (want de druk kan via het tankje weg)

We hebben geprobeerd met open en met gesloten tankje. Open om te ontluchten en gesloten. Slangen werden niet hard. Kun je gewoon inknijpen, mits je tegen warme handen kunt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD