Koelwater aan de kook

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-09-2010 15:32 #630539 door V300 register
Koelwater aan de kook is gemaakt door V300 register
Ben al vanaf 9 uur vamorgen bezig met een koelprobleem van de 340 (B14).

De auto stationair laten draaien gaat goed, fan springt op tijd aan, en de meter loopt netjes terug. Maaaaar als je gaat rijden met de auto dan is die na een paar minuten loeiheet en stroomt het waterreservoir over.

We hebben al een nieuwe thermostaat gebruikt en meerdere malen "proberen" te ontluchten.

Iemand enig idee waar we nu verder moeten kijken???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-09-2010 15:47 #845577 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook
controleer eerst de onsteking eens, krijgt deze wel vacuum (dunne slangetje) en reageert ie op het lostrekken/terugsteken hiervan tijdens licht gasgeven

de test is om zonder slangetje met de gashandle het toerental op ongeveer 2000 te houden, en dan een hulpje de slang te laten terugsteken. toerental zou meteen flink moeten stijgen.

indien vario dit soort dingen altijd alleen in N positie doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-09-2010 16:26 #845580 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook
Misschien een heel rare vraag, maar wat heeft dat met warm worden te maken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-09-2010 16:44 #845581 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook
Daar ben ik ook best benieuwd naar.

Het klinkt toch als een ontluchtingsprobleem. Je 340 zou automatisch moeten ontluchten via het kleine dunne slangetje dat naar de top van het reservoir gaat. Kijk eens of daar geen verstoppingen inzitten bijvoorbeeld. Ontluchten doe je ook met de kachel op de hoogste stand en warmste stand.
Tijdens het lopen zou kvs langzaam door dat dunne slangetje terug het reservoir in moeten stromen, kijk even of dat gebeurd.

disclaimer: Dit is mijn kennis van een 360, of het bij een 340 hetzelfde werkt weet ik niet :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2010 17:01 #845583 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koelwater aan de kook
onsteking is adhv de omschrijving zeer goed mogelijk omdat hij op stationair gebied eigenlijk vrij goed op temperatuur lijkt te blijven
als je gaat rijden komt normaal gesproken de vacuumvervroeger ook in, is dit niet het geval dan kan door de veel te late ontsteking het uitlaatspruitstuk zelfs gaan gloeien, laat staan de temperatuur vh koelwater in de cylinderkop.

nevenmogelijkheid is koelprobleem:
340 koelsysteem altijd zonder de expansiedop ontluchten; kachel in 't rood en op iets verhoogd toerental laten draaien.
worden beide radiateurslangen even warm?
is er een koelslang die koud blijft?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-09-2010 17:10 #845585 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook
Ah, duidelijk. Het klonk even zo vreemd :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-09-2010 17:20 #845589 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook
ja, klopt. even een shortcut langs 10.000 verschillende mogelijkheden, waaronder half verstopte radiator etc.

heb dit nl eerder gehoord, en toen was het de ontstekingsunit!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2010 09:03 #848608 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook
Ben een weekje weg geweest, vandaag gaan we verder. Ik houd jullie op de hoogte wat het was.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2010 14:26 #848641 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook
We zijn aan het testen geweest, radiator doorgespoeld. Ook met soda etc. Is allemaal schoon. Kleine vacuum slangetje waar in reactie #2 over gesproken wordt mist. Van mijn andere Volvo afgehaald en geplaatst. Het loshalen van het slangetje bij hoger toeren tal maakt geen verschil.

Nu willen we de onsteking op tijd zetten, maar krijgen het niet voor elkaar. De rotor is niet te draaien en de truc met lampje werkt niet, blijft aan.

Iemand tips om de ontsteking goed te stellen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2010 14:39 #848642 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwater aan de kook

antiekeradio;155427 schreef : controleer eerst de onsteking eens, krijgt deze wel vacuum (dunne slangetje) en reageert ie op het lostrekken/terugsteken hiervan tijdens licht gasgeven

de test is om zonder slangetje met de gashandle het toerental op ongeveer 2000 te houden, en dan een hulpje de slang te laten terugsteken. toerental zou meteen flink moeten stijgen.

indien vario dit soort dingen altijd alleen in N positie doen.

Ik kom onderstaand tegen in de electronische boeken van de site.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD