startmotor vervangen

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2013 16:34 #939220 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic startmotor vervangen
klepdekselpakking al bekeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2013 19:33 #939226 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic startmotor vervangen
is dat wel olie? ziet er eerder uit als roestige koelvloeistof. Qua locatie komt het ook prima overeen met de plaats van de waterpomp....

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2013 19:48 #939228 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic startmotor vervangen
ik had gister bij Jannick ook dat het kleppendeksel niet goed afsloot. de olie sputterde naar voren toe, richting de fan. Als die draait gaat het overal naartoe. Even aandraaien en de lekkage was helemaal opgelost.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-10-2013 15:33 #939346 door V300 register
Ik vrees eigenlijk voor de waterpomp. De fan is droog, rond de waterpomp is het allemaal behoorlijk vies. De vloeistof is echter vettig en trekt ook water aan. Lijkt me olie, maar kan ook koelvloeistof bij zitten want het peil was gezakt. Wat denken jullie? Nieuwe pakking of geheel nieuwe waterpomp? Ik woon ver van een spuitplaats maar kan ook remmenreiniger gebruiken om de vieze waterpomp wat schoon te poetsen om te controleren of het lek daar zit toch?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-10-2013 17:29 #939357 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic startmotor vervangen
Eerst goed schoonmaken zou ik ook doen, kun je daarna goed zien wat er eventueel gebeurt rondom de waterpomp en op de pomp zelf.

Als je wat meer zekerheid hebt over waar of wat er lekt kun je gaan bepalen of vragen wat de vervolg stap(pen) kunnen zijn.

Als je een gierend geluid begint te horen dan word het wel meteen tijd voor actie, dat geluid kun je namelijk gaan krijgen als er kvs langs het lager van de pomp gaat lopen en daardoor het lager 'droog loopt' (het lagervet word door de kvs als het ware weggespoeld)

De kans is dan aanwezig dat de pomp vastloopt en als het tegenzit daarmee ook de v-snaar knapt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-12-2013 20:01 #940769 door V300 register
Het is Kerst! Vrije dagen en eindelijk even naar de koeling kunnen kijken van de Volvo. Ik heb het koelwaterexpansievat losgehaalt, er rammelde iets en dat heb ik eruit gehaald. Nu weet ik niet meer hoe ik dit terug moet plaatsen. Zijn het restanten van een oude dop of is dit een "ventieltje" dat geplaatst moet worden bij ??n van de slangen? Wie weet hoe dit precies werkt?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-12-2013 20:48 #940770 door V300 register
Het lijkt op een uiteengevallen thermostaat.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-12-2013 21:43 #940772 door V300 register
Ja precies! Maar zit er een thermostaat bij het expansievat? Ik ben de thermostaat van boven de waterpomp aan het vervangen, want die is kapot. En deze is een stuk kleiner, de ringen ongeveer 2 cm in doorsnede. Ik heb geen idee of deze thermostaat in het expansievat hoort en hoe ik deze dan zou moeten monteren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-12-2013 21:54 #940773 door V300 register
Bij mijn benzinekoets, - ik heb een B14.3 E motor -, zit de thermostaat in de rubberslang die van de waterpomp afkomt. Direct uit de waterpomp komend. Er is maar ??n thermostaat. Wat er aan thermostaat in het expansievat zit hoort er niet. Als die er zit is het expansievat als 'dumpplaats' gebruikt. Andere verklaring heb ik niet. Wel kunnen het onderdelen zijn van de dop van het expansievat. Is die dop uiteengevallen? In de dop van het expansievat is een veiligheid ingebouwd die werkt met een veer. Als de druk in het koelsysteem te hoog oploopt opent de dop zich. Zie een van de plaatjes: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2143&page=2

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-12-2013 22:58 #940776 door V300 register
Ik had het vermoeden al! Als ik de dop en het gevonden materiaal in het expansievat naast elkaar leg komt het perfect overeen. Fijn dat je het even voor me kon bevestigen! Ik ga verder met spoelen. :)
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=369959000&key=VQWPSGIW

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC