het 300.000ste 'welke olie moet ik gebruiken?' topic
- V300 register
- Verbannen
-
mineraal, semi-synthetisch, synthetisch?
multigrade/SAE: 10w30 of 15w40?
maakt het merk uit?
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
volvofiel;118059 schreef : En gooi er voor je de olie ververst nog even een blikje motor(olie)reiniger in, wonderlijk spul!
Na 6000 km is mijn olie nog steeds lekker helder.....
:wtf2: Je zal het zeker zo bedoeld hebben:
.....een blikje motor(olie systeem)reiniger in.....
want een olie reiniger zal weinig aan je olie doen als je de olie erna aflaat :yesyes: :humor:
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Mineraal betekent: niet synthetisch. Dit is de goedkoopste olie.
Aangezien het een al wat oudere auto is kan deze olie gaan verbruiken wanneer je synthetische olie gebruikt. Ik heb ditzelfde ook een keer met m'n 360 gehad. De vorige eigenaar had er synthetische olie in late gooien. Ding vebruikte gigantisch veel. Op aanraden van een kenner heb ik er zodoende de goedkoopste van de goedkoopste olie ingegooid. Sindsdien heeft hij nagenoeg niets meer gebruikt. Uiteindelijk had 't blok een dikke 2 ton gelopen en heb ik de auto van de hand moeten doen omdat deze economisch total loss was en onkwam van de roest...........
- V300 register
- Verbannen
-
- Ruud Kuiper
- Nieuw lid
-
punkazz;118135 schreef : Oftewel: koop je motorolie bij de Action. Dat doe ik altijd. Is wel 15W40 dacht ik.
Ik heb zojuist een fles 15W40 gekocht, klopt het dan dat die dus gewoon goed te gebruiken is? Ik wil de olie wat aanvullen, is het een probleem als er andere olie (bijvoorbeeld 10w40) in zit en ik gooi er 15w40 bij?
- V300 register
- Verbannen
-
Ruud313;120380 schreef : Ik heb zojuist een fles 15W40 gekocht, klopt het dan dat die dus gewoon goed te gebruiken is? Ik wil de olie wat aanvullen, is het een probleem als er andere olie (bijvoorbeeld 10w40) in zit en ik gooi er 15w40 bij?
In principe wordt het afgeraden.
Ik moet zelf eerlijk zeggen dat ik allerlei meuk in m'n 244 gooi (B20-motort). Ik gooi en nog net geen afgewerkte olie in

Naar mijn weten kun je bij deze (degelijke) auto's gewoon allerlei soorten motorolie door elkaar gooien, zal niet veel uitmaken.
15w40 is iets dikker dan 10w40. Maar da's opzich totaal geen probleem. Vroeger reed bijna alles op 15w40..........
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
persoonlijk hou ik er nieteens van om olie bij te vullen als het van een ander merk is, in het geval van 15w40 toevoegen aan 10w40 als bijvulling maakt het niet zoveel uit.
10w40 is wel zo ongeveer een goede viscositeit voor in nl het hele jaar door, 15w40 vind ik niet alles voor in de winter...