Revisie Webercarburateur

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2009 21:24 #775066 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Revisie Webercarburateur
Daar twijfel ik dus aan, omdat ik de pakking al eerder heb vervangen. Na het spuiten van wat remmenreiniger bij stationairloop wordt deze alsnog sterk beinvloed tot hij bijna afslaat. Daarna loopt het toerental weer op. Hij sluit dus alsnog niet goed af en is dus mogelijk iets krom. Zal morgen alle vlakken ook eerst licht opschuren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2009 22:17 #775074 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Revisie Webercarburateur
vloeibare pakking moet je zien als een laatste-hulpmiddel item, en het bij montage van nieuwe delen gebruiken is dat dus grote onzin:)

even het spruitstukje licht vlakken (en eerst goed controleren op beschadigingen/scheuren e.d.), spanningsvrij monteren en vanuit het midden naar buiten werken met vastdraaien van de moeren.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2009 22:19 #775076 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Revisie Webercarburateur
oeps, te snel gelezen. ik was in de war met de spruitstukpakking tussen de kop en de spruitstukken (hoe zou dat toch komen hea Niels:+)

maare, als je toch al zo enthousiast bezig bent en de carb er toch af gaat, zou ik voor die 10 euro even een spruitstukpakking halen bij de automaterialenzaak en die ook gelijk monteren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2009 22:42 #775087 door V300 register
Geen idee Anjo :) Maar je bedoelt dus de voetpakking carburateur-spruitstuk?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-04-2009 11:18 #775257 door V300 register
Gisteren het gehele spruitstuk en de carburateur van de auto gehaald. Alles gereinigd en klaargemaakt voor de revisieset.

Ten eerste bleek de voet van de carburateur zo krom als een hoepel. Op een glasplaat met eerst grof en daarna fijn waterproof schuurpapier het geheel weer 'gevlakt'. Daarna alle membraampjes, ringetjes en vlotternaald vervangen. Een van de membraampjes met het kopperen stangetje (zie foto). Bleek anders te zijn. Deze heeft een knik en is niet recht. Heb hem wel gemonteerd, maar mogelijk kan dit een oorzaak zijn van nog wat vragen aan het einde van dit verhaal!?

[img

Vervolgens ook de pakking van de carburateurdeksel netjes ingesneden en het geheel weer gemonteerd en boutjes voorzien van lostrilringetjes en loctite.

Vervolgens het spruitstuk gereinig en het alu inlaatdeel losgehaald van het uitlaatdeel. De vlakken van beiden met waterproof schuurpapier opgeschuurd. Ik ben nog naar volvo geweest om de onderste twee pakkingen aan weerszijde van het dikke kunstof deel (tussen koelelement en spruitstuk) te kopen. Helaas zijn deze geheel niet meer leverbaar. Ze hebben mij toen aangeraden een dunne hoeveelheid loctite vloeibare pakking (voor brandstof) aan te brengen op de gereinigde oude (en nog hele) pakking. Verder alles vervangen door nieuwe pakkingen (uit het revisieetje) en de carb. weer op het spruitstuk gemonteerd. Ook hier heb ik voor de zekerheid wat loctite pakking gebruikt en alle vlakken dun ingesmeerd (wellicht eigenwijs).

Daarna de nieuwe spruitstukpakking geplaatst aan de cilinderkopzijde en ook het aluminium deel van het inlaatspruitstuk extra voorzien van loctite pakking en alles gemonteerd (vanuit het midden :D)

Daarna ook de kleppen gesteld (in 0,15 en uit 0,20) en de kleppendekselpakking vervangen.

Al met al loopt de motor warm nu veel beter. Motorloop is stationair redelijk rustig en bij het rijden is het hobbelen en schokken in laag toerental verdwenen! Het Co is nu nog niet afgesteld, dit moet ik echt even laten doen.

Er zijn nu echter nog twee rare dingen:

1. Voorheen starte de koude motor met shoke helemaal uit en geen gas direct. Nu gaat dit heel moeilijk en reageerd de motor ook moeilijk op de shoke (inhouden bokken etc.). Kan dit met het schuine heveltje te maken hebben die ik nieuw heb gemonteerd? (zie foto). De oude is nog heel. Wellicht beter om deze terug te plaatsen?

2. Stationair stijgt het toerental als ik een aantal keren de rem snel indruk!?

Ben dus nog niet helemaal tevreden over het resultaat. Wellicht heeft iemand nog een idee? Zou het aan mijn klepstelling liggen of aan de ook vervangen rotor en verdelerkap van de Brezan?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-04-2009 11:42 #775258 door V300 register
Dat je je shoke nu anders moet gebruiken is volkomen normaal, Anjo zal dat wel bevestigen (hij is de kenner), nu alles vervangen is en je de shoke afstelling niet hebt bijgeregeld, werkt je carb nu net een beetje anders, met volle shoke krijg je dus een mengsel dat rijker is dan nodig waardoor de motor wat raar doet. Hoe zit het met halve shoke of 3/4de ervan?
Je shoke-gebruik zal je gewoon aan moeten passen naar de nieuwe afstelling van de carb.

Je klepafstelling heeft niets te maken met dat schokkerige of wat dan ook, dat staat er los van.
Ook die verdelerkap enzo staan er volgens mij los van. Mss kan je even controleren of je contactpunten niet groen zijn geworden, maar verder zou ik daar geen probleem gaan zoeken!

Dat remmen is normaal volgens mij, heeft te maken met het vacuum dat even tijd nodig heeft om te egaliseren en dat resulteerd in een stijgend toerental.

Voor de verdere adviezen zal Anjo wel komen, hij is de echte kenner.

Heb je trouwens geen zin om lid te worden?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-04-2009 12:13 #775261 door V300 register
klepspeling en verdelerkap kunnen zeker wel invloed hebben op het lopen van de motor, maar als het allemaal OK is.. prima toch!

voor dat chokemembraan moet je volgens mij gewoon met de hamer op de werkbank de 'knik' eruit slaan.
?f je zet inderdaad de oude terug als die nog soepel is.

Als bij indrukken van de rem het toerental stijgt, staat het mengsel te rijk.
je moet dan de mengselrijkheid schroef rechtsom draaien, tot het punt dat het motortoerental n?t niet begint terug te lopen.
Als hierdoor het toerental hoger wordt dan 850 rpm, moet je dit bijregelen met de gasklep aanslag (of bij de types tussen 1979 en 1983: met de CO-constant schroef)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-04-2009 12:15 #775262 door V300 register
Toenemend toerental bij pompend remmen duidt volgens mij op een verkeerde afstelling. Idealiter laat je het boeltje even afstellen bij de garage (hebben een CO-meter) omdat er logischerwijs niets meer van klopt nu de carburateur weer netjes in elkaar zit. Dikke kans dat er in het verleden meermalen aan de schroeven is gedraaid om de probleempjes te verbergen. Mijn auto liep 400 tpm toen alles weer in orde was :D

Ik heb bij de revisie ook dat chokemembraam gemonteerd, verder geen probleempjes gegeven, al zijn bij mij wel de moertjes van de choke zelf aan beide zijden losgelopen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-04-2009 12:22 #775263 door V300 register
400 tpm is toch echt wel laag hoor Niels, liep hij toen nog redelijk of beefde je bijna uit de auto? Denk dat ik de mijne ook wel zo laag zou krijgen, maar dan schud ik zo de auto uit!

Maar verder is het toch normaal dat je als je remt, het toerental iets stijgt. Ik zeg niet dat het veel is, maar bij mij is dat toch ook zo hoor en heb Anjo dat ook al horen vernoemen laatst...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-04-2009 12:42 #775265 door V300 register
Bij goede CO afstelling gaat de motor w?l anders klinken (het lijkt iets sneller, maar tevens onregelmatiger) maar op een nauwkeurige toerenteller zie je na het eerste piekje praktisch geen verschil.

Als het CO te rijk staat, gaat de toerenteller verder omhoog en hoor je ook echt dat de motor juist mooier 'rond' en dus sneller gaat lopen, totdat het vacuum weer gelijkgetrokken is.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC