Merkwaardig afslaan motor tijdens het rijden
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
bob vertelde dat de auto inmiddels bij 3 garages geweest was, en dat zei het niet konden vinden, 1 van de garages had alvast maar een nieuw rotortje gemonteerd en dat was het wel..
toen bob even koffie ging halen (topservice:D) ging ik het luchtfilterhuis alvast demonteren, en jaja het vlotterdeksel was netjes heen en weer te bewegen!!, ik keek iets lager en zag een voor 3/4 verteerd slangetje zitten aan het inlaatspruitstuk, bedoeld voor de rembekrachtiger. ook de vacuumvoeding voor de vario plopte zo van de aansluiting af. ik wilde dit op deze manier even aan bob laten zien dus ik ging maar even naar de ontsteking kijken, bougiekabel 4 was de eerste gelukkige, een enorme partij witte zooi kwam uit de bougiekabeldop zetten, en de contacten waren groen... even opgeschuurd met glasvezelpen en doormeten, nada;) de andere 4 waren wel redelijk maar deze was overduidelijk gebroken resulterend in een zwakkere vonk.
van bovenaf kon ik al zien dat dit een verdelerkap was met aluminium contacten, ik plopte de verdelerkap eraf en een grote gele massa zat op de contacten.. nog slechter contact dus..
toen kwam bob terug met een mooie grote mok koffie en ik vertelde hem dat ik al 4 dingen gevonden had! en dat binnen 5 minuten.
ik liep verder nog een paar dingetjes na en toen begon 't repareren. vacuumsysteem in orde gemaakt, en toen het vlotterdeksel demonteren. flinke klodders vloeibare pakking kwamen eronder vandaan, en de halve vlotterruimte lag vol met vloeibare pakking. even de carb demonteren dus;)
toen kwam ik er ook nog achter dat de acceleratiesproeier los zat!
boel schoongemaakt en met een W250 revisiekitje de boel even samengebouwd, nieuwe vlotterdekselpakking, vlotternaald en zitting (+vlotter afstellen), o-ringetjes en koper-ringetjes. en een membraampje.
carb kon er weer op met een setje zelfborgende moeren en toen de boel weer rustig samenbouwen.. drupje loctite aan de boutjes voor het vlotterdeksel en toen maar even mijn verdelerkap en bougiekabels lenen om de boel wat af te stellen.
inmiddels 2,5 uur op m'n gemakkie bezig geweest en toen konden we starten, de motor liep gelijk nagenoeg perfect en een kleine herafstelling van stationair was genoeg om de motor bijna schokvrij te krijgen:D
tussendoor vertelde bob ook nog dat hij af en toe remvloeistof bij moet vullen, ik loop naar achter en rechts was al raak. lekke wielremcylinder, links was nog heel.
helaas voor bob wilde ik dat setje wel terug voor mijn wagen en heb ik een lijstje opgesteld met dingen die nog even vervangen moeten worden;
een ritje naar de pinautomaat verklapten ook een setje klapperende riemen, jezus wat een kabaal maakt dat zeg:D!! ik schrok er van in 1e instantie:P geen krik bij me dus om riemen onder de auto af te gaan stellen had ik niet al teveel zin in. ook hiervoor even advies gegeven.
morgen krijgt de wagen een klein beurtje en dan loopt hij vast en zeker weer 10x beter als dat hij nu al liep:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
...en dan ook alleen maar een bakkie koffie wensen... Hoe bescheiden!!volvofiel;72476 schreef : Op de een of andere manier loont een bezoekje van Anjo altijd, rara hoe kan dat:humor:
Klasse Anjo! ...:y:
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;72476 schreef : Op de een of andere manier loont een bezoekje van Anjo altijd, rara hoe kan dat:humor:
Ik weet het wel maar dit is mijn ervaring ook met Anjo!!!
- V300 register
- Verbannen
-
- starten gaat goed
- wegrijden gaat goed
- afremmen bij stoplicht (zonder remmen); motortoerental begint vreselijk te schommelen, wil bijna afslaan, alleen veel choken en spelen met gaspedaal voorkomt afslaan.
- gas geven vanuit stilstand gaat goed, alleen de eerste seconde houdt de motor even in
- file rijden is een probleem, motor begint te bokken. Dit probleem doet zich ook voor bij deellast onder de 50 km/u. Als ik de auto uit laat rollen voel ik al aan of de motor af wil slaan of niet.
Wat is er al gedaan:
- vlak na de zomer is de stationairsproeier vervangen, en daarna heb ik een behoorlijke tijd goed kunnen rijden
- vorige week vrijdag kleine beurt, dus ook
- ontsteking vervangen (waren geen gekke dingen op aan te merken)
- gezocht naar vacuumlek (door mij en een ervaren monteur, niks gevonden)
- CO afgesteld (was veel te hoog afgesteld, motor liep zelfs 1300 toeren, dus heb het zelf weer teruggezet)
Na de beurt heb ik 3 dagen gereden en heb ik niks van het probleem gemerkt, maar vanaf maandag is het alleen maar erger geworden - v??l erger! Ik baal behoorlijk, ik maak me elke keer zorgen als ik weer een stoplicht nader... Dat lijkt me toch niet de bedoeling van het Volvorijden! :no_comment:
Wie o wie heeft voor mij de gouden tip? Of wie kan mij helpen zoeken tegen een vergoeding?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
als hij bij warme motor stationair loopt, en je gaat even een paar keer flink op het rempedaal drukken, en houd hem daarna even vast op vol remmen. hoe reageert de motor daarop?
- brandstofleidingen en een evt filter in orde cq vervangen?
- brandstofzeef in carburateur netjes schoon?
- thermoswitch in luchtfilterhuis werkend?
- vacuumslangetje renix > carburateur heel, en koppelstukjes van die slang heel + lekdicht (= zachte aansluiting aan de carb zijde ivm vacuumlekken)
- inlaatspruitstuk deugdelijk vast
- carb voet deugdelijk vast
- slangenwerk van rembekrachtiger aan inlaatspruitstuk lekvrij (koppelstukje controleren, even flink aan trekken heb je daarna de slang in je handen, dan is het fout;))
- slangenwerk van de cvt in orde (aansluiting op de carb lekvrij, t-stukje wat er na komt van de carterontluchting + restrictie leiding alle slangen in orde)
wat ik zelf ook vaak doe als ik twijfel aan de carb;
luchtfilterhuis demonteren bij koude motor en motor uit;
en dan gewoon met de hand een x aantal keer gas geven, 1e trap moet je direct zien spuiten, 2e trap wat later. herhaal het gas geven van geen gas tot vol gas in soepele bewegingen, en kijk rondom de carb of je ergens brandstoflekkage ziet (lek acceleratiesproeier membraam is op die manier op te sporen)
ohja trouwens, zit er fuell cutoff op?? (zwarte kastje, linksvoor tegen binnenscherm)
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb bij het vervangen van de bougies niet gelet op de elektrode-afstand. Misschien moet ik dat nog maar even doen...
Jep, er zit fuel-cutoff op.
Ik zal eens kijken of ik hier wat mee kan. Hoe kan ik controleren of de thermoschakelaar in het luchtfilterhuis werkt?