Merkwaardig afslaan motor tijdens het rijden
- V300 register
- Verbannen
-
Mijn naam is Bob en ben de bezitter van een volvo 340 special uit 1990. De auto is in pricipe in zeer goede staat maar sinds een aantal maanden doet zich af en toe een vreemd probleem voor. Op volkomen willekeurige tijdstippen heeft de auto tijdens het rijden de neiging om af te slaan. Als het gas in wordt gehouden gaat de auto met horten en stoten vooruit. Mocht ik het gas los laten slaat ie af en kan pas na +- 15 a 30 min. weer gestart worden (Erg lastig op de snelweg). De auto rijdt dan weer volkomen normaal tot het probleem zich weer voordoet. Dit kan zijn na een kort ritje maar ook na enkele honderden km. Sinds kort komt daar ook nog eens bij dat de auto soms niet stationair wil lopen, rijden gaat prima maar bij een stoplicht slaat ie soms af. Misschien houden deze problemen verband met elkaar. Al diverse malen bij de garage geweest.
-Carborateur vastgedraaid en schoongemaakt
-Bdp sensor vervangen
-Rotor vervangen
Dit heeft allemaal niet geholpen
Wie heeft dit ooit meegemaakt en/of weet waar het euvel ligt?
Alvast dank voor uw reactie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Waar woon je trouwens? Misschien woont er een clublid dichtbij die even kan kijken.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
het vlotterdeksel moet wel goed vast zitten en de carburateur voet ook, zit het vlotterdeksel niet goed vast dan word er ongecontroleerd benzine de venturi's in gegooid, zit de carburateurvoet of inlaatspruitstuk niet goed vast dan word daar valse lucht aangezogen,
voor valse lucht ook het vacuumslangenwerk nakijken, de koppelstukjes bij de voet van de carburateur en het koppelstukje aan het inlaatspruitstuk worden hard en gaan vanzelf vacuum lekken.
dat de auto het afwisselend doet is curieus, ik zie dat je de rotor al vervangen hebt, zijn de bougies/bougiekabels en de verdelerkap nog in orde? vooral bij vochtig weer heb je de kans dat het hiet wat mee te maken heeft
als de auto bokt, trek dan eens een keer de choke uit, als hij dan goed gaat lopen dan heb je ergens een vacuumlek of valse lucht. en btw, is het een vario of een handbak?
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
het is er nu echt het jaargetijde voor. Kil en Vochtig.
- V300 register
- Verbannen
-
Weersomstandigheden lijken er niet toe te doen.
De laatste paar 1000 km heb ik er echter nauwelijks last meer van gehad. Ik voel nu aan wanneer het probleem gaat ontstaan, en dan is het zaak om het gaspedaal zeer voorzichtig te bedienen en de auto vooral niet harder te laten werken dan hij op dat moment aan kan. Binnen een paar minuten rijd je dan normaal gesproken weer normaal.
Maar ben zelf ook nog op zoek naar de precieze oorzaak van het probleem. Brandstofpomp is vervangen. Volgende zijn de carburateur en de stroomverdeler.
Succes.
Dirk
- V300 register
- Verbannen
-
Hallo en bedankt voor de reacties tot nu toe,
Het betreft hier een vario. Heb vanmiddag even snel gekeken en idd zit het luchtfilterhuis los op de carborateur(Deksel ed. zit goed vast), dit hoeft blijkbaar dus niet de oorzaak van het probleem te zijn maar ga natuurlijk wel kijken of het verschil maakt. De laatste keer dat het probleem zich voordeed heb ik idd met uitgetrokken choke, redelijk normaal, doorgereden. De conclusie kan dus zijn dat ik een vacuumlek heb? Hoe kan ik controleren waar het lek zit, is dit zelf te doen (Ben niet super technisch onderlegd) of moet ik hiermee naar een garage? Kent iemand op dit forum een garage en of dealer in de omgeving 's Hertogenbosch die ervaring hebben met dit type wagens?
Weerstype lijkt idd niet uit te maken(Probleem deed zich ook in de zomer voor), de verdelingskap, bougiekabels zien er schoon uit en lijken geen last te hebben van vocht. Voorzichtig bedienen van het gaspedaal tijdens het opnieuw starten als de motor is afgeslagen helpt niet. De motor slaat aan, maakt veel toeren en valt dan weer terug, dit herhaalt zich zo totdat het gas los wordt gelaten. Ga het weekend verder opzoek.
Groet,
Bob
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Niet geregistreerd;72078 schreef : Weerstype lijkt idd niet uit te maken(Probleem deed zich ook in de zomer voor), de verdelingskap, bougiekabels zien er schoon uit en lijken geen last te hebben van vocht. Voorzichtig bedienen van het gaspedaal tijdens het opnieuw starten als de motor is afgeslagen helpt niet. De motor slaat aan, maakt veel toeren en valt dan weer terug, dit herhaalt zich zo totdat het gas los wordt gelaten. Ga het weekend verder opzoek.
Groet,
Bob
d?t lijkt op een lekke vlotterdekselpakking! of een los vlotterdeksel of een vlotter die volloopt
het is iig een carburateurprobleem, kan ook nog in de vacuumvervroeger zitten.
ik heb afhankelijk van 't weer as zondag wel tijd, woon niet zo gek ver van den bosch vandaan (benschop) en ik rij tegen km vergoeding
als je interesse hebt stuur dan maar een mailtje naarrrr: