Merkwaardig afslaan motor tijdens het rijden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2008 16:02 #628032 door V300 register
Merkwaardig afslaan motor tijdens het rijden is gemaakt door V300 register
Hallo beste forumleden,

Mijn naam is Bob en ben de bezitter van een volvo 340 special uit 1990. De auto is in pricipe in zeer goede staat maar sinds een aantal maanden doet zich af en toe een vreemd probleem voor. Op volkomen willekeurige tijdstippen heeft de auto tijdens het rijden de neiging om af te slaan. Als het gas in wordt gehouden gaat de auto met horten en stoten vooruit. Mocht ik het gas los laten slaat ie af en kan pas na +- 15 a 30 min. weer gestart worden (Erg lastig op de snelweg). De auto rijdt dan weer volkomen normaal tot het probleem zich weer voordoet. Dit kan zijn na een kort ritje maar ook na enkele honderden km. Sinds kort komt daar ook nog eens bij dat de auto soms niet stationair wil lopen, rijden gaat prima maar bij een stoplicht slaat ie soms af. Misschien houden deze problemen verband met elkaar. Al diverse malen bij de garage geweest.

-Carborateur vastgedraaid en schoongemaakt
-Bdp sensor vervangen
-Rotor vervangen

Dit heeft allemaal niet geholpen

Wie heeft dit ooit meegemaakt en/of weet waar het euvel ligt?

Alvast dank voor uw reactie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2008 16:05 #731323 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Merkwaardig afslaan motor tijdens het rijden
Is het pakkingvlak van de carburateur niet kromgetrokken? Dat was bij mijn 340 ook zo, en daardoor heb je altijd een lek in je carburateur. Dan gaat hij dus ook bokken en stoten.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 16:27 #731325 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Merkwaardig afslaan motor tijdens het rijden
Het luchtfilterhuis zit nog wel goed vast? Dat is die grote pannenkoek bovenop de motor. Zit met zo uit mijn hoofd vier moeren vast. Drie maat 10, de andere maat 8. Geen idee of het bij jouw auto ook zo is, jij hebt een ander motortype.

Waar woon je trouwens? Misschien woont er een clublid dichtbij die even kan kijken.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 17:21 #731331 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Merkwaardig afslaan motor tijdens het rijden
luchtfilterhuis mag lekker los zitten hoor joost, maakt geen fuck uit (zonder rijd hij ook wel, het gaat vooral om de vuiligheid die dan je carburateur in gaat)

het vlotterdeksel moet wel goed vast zitten en de carburateur voet ook, zit het vlotterdeksel niet goed vast dan word er ongecontroleerd benzine de venturi's in gegooid, zit de carburateurvoet of inlaatspruitstuk niet goed vast dan word daar valse lucht aangezogen,

voor valse lucht ook het vacuumslangenwerk nakijken, de koppelstukjes bij de voet van de carburateur en het koppelstukje aan het inlaatspruitstuk worden hard en gaan vanzelf vacuum lekken.

dat de auto het afwisselend doet is curieus, ik zie dat je de rotor al vervangen hebt, zijn de bougies/bougiekabels en de verdelerkap nog in orde? vooral bij vochtig weer heb je de kans dat het hiet wat mee te maken heeft

als de auto bokt, trek dan eens een keer de choke uit, als hij dan goed gaat lopen dan heb je ergens een vacuumlek of valse lucht. en btw, is het een vario of een handbak?

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 19:59 #731361 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Merkwaardig afslaan motor tijdens het rijden
Lijk veel op een vapour lock, dwz dat de benzine in de benzinepomp verdampt waardoor de pomp niet meer kan werken, remedie zorgen dat de pomp niet warm kan worden, mocht het toch nog een keer voorkomen dan de benzine leiding naar de carb los nemen zodat de benzine gasbel weg kan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 11:41 #733876 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Merkwaardig afslaan motor tijdens het rijden
ijsvorming in de carburateur, defrosterslang + thermostaatklep nakijken.

het is er nu echt het jaargetijde voor. Kil en Vochtig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 13:32 #733896 door V300 register
Heb exact hetzelfde probleem, hoewel ik meestal niet een kwartier hoef te wachten als mijn auto afslaat om mijn auto weer opnieuw op te kunnen starten.

Weersomstandigheden lijken er niet toe te doen.

De laatste paar 1000 km heb ik er echter nauwelijks last meer van gehad. Ik voel nu aan wanneer het probleem gaat ontstaan, en dan is het zaak om het gaspedaal zeer voorzichtig te bedienen en de auto vooral niet harder te laten werken dan hij op dat moment aan kan. Binnen een paar minuten rijd je dan normaal gesproken weer normaal.

Maar ben zelf ook nog op zoek naar de precieze oorzaak van het probleem. Brandstofpomp is vervangen. Volgende zijn de carburateur en de stroomverdeler.

Succes.
Dirk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 16:01 #733915 door V300 register
bedankt voor de reacties

Hallo en bedankt voor de reacties tot nu toe,

Het betreft hier een vario. Heb vanmiddag even snel gekeken en idd zit het luchtfilterhuis los op de carborateur(Deksel ed. zit goed vast), dit hoeft blijkbaar dus niet de oorzaak van het probleem te zijn maar ga natuurlijk wel kijken of het verschil maakt. De laatste keer dat het probleem zich voordeed heb ik idd met uitgetrokken choke, redelijk normaal, doorgereden. De conclusie kan dus zijn dat ik een vacuumlek heb? Hoe kan ik controleren waar het lek zit, is dit zelf te doen (Ben niet super technisch onderlegd) of moet ik hiermee naar een garage? Kent iemand op dit forum een garage en of dealer in de omgeving 's Hertogenbosch die ervaring hebben met dit type wagens?

Weerstype lijkt idd niet uit te maken(Probleem deed zich ook in de zomer voor), de verdelingskap, bougiekabels zien er schoon uit en lijken geen last te hebben van vocht. Voorzichtig bedienen van het gaspedaal tijdens het opnieuw starten als de motor is afgeslagen helpt niet. De motor slaat aan, maakt veel toeren en valt dan weer terug, dit herhaalt zich zo totdat het gas los wordt gelaten. Ga het weekend verder opzoek.

Groet,

Bob

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2008 16:18 #733919 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Merkwaardig afslaan motor tijdens het rijden
Zoals Wouter al zei, zit de defrosterslang er nog op en is deze nog heel? Dikke (aluminium) geribbelde slang tussen motorblok en thermostaatklep(dat blokje voor de pannenkoek).

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2008 19:03 #733935 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Merkwaardig afslaan motor tijdens het rijden

Niet geregistreerd;72078 schreef : Weerstype lijkt idd niet uit te maken(Probleem deed zich ook in de zomer voor), de verdelingskap, bougiekabels zien er schoon uit en lijken geen last te hebben van vocht. Voorzichtig bedienen van het gaspedaal tijdens het opnieuw starten als de motor is afgeslagen helpt niet. De motor slaat aan, maakt veel toeren en valt dan weer terug, dit herhaalt zich zo totdat het gas los wordt gelaten. Ga het weekend verder opzoek.

Groet,

Bob

d?t lijkt op een lekke vlotterdekselpakking! of een los vlotterdeksel of een vlotter die volloopt

het is iig een carburateurprobleem, kan ook nog in de vacuumvervroeger zitten.

ik heb afhankelijk van 't weer as zondag wel tijd, woon niet zo gek ver van den bosch vandaan (benschop) en ik rij tegen km vergoeding

als je interesse hebt stuur dan maar een mailtje naarrrr:

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC