Olie teveel, en nu?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2008 22:33 #721784 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Olie teveel, en nu?
met zo'n hoog oliepeil (1,5 tot 2 cm boven de max)

zou ik iig nieteens m'n motor willen starten ;)..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2008 05:14 #721791 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie teveel, en nu?
keerringen etc zal niet zo'n probleem geven, en smering ook niet.

maar wat wel gebeurt is dat er olienevel in de carterontluchting terecht gaat komen (zeker als de drijfstangen door de olie gaan klotsen) en dat die mee de motor in gaat.

dit geeft (veel) blauwe rook en als er een katalysator aanwezig is gaat die er snel van kapot.

bij een dieselmotor bestaat daarnaast nog het risico dat de motor op zn eigen olie gaat ontsteken, de motor slaat dan op hol. Harry Houtman heeft zoiets laatst aan de hand gehad met een auto van zijn werk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2008 10:07 #721797 door V300 register
Ik zou niet naar de kwikfit gaan dan moet je er alsnog voor betalen.

De Volvo dealer heeft het fout gedaan toch? Nou dan moeten ze het ook oplossen..

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2008 11:17 #721802 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Olie teveel, en nu?
Inderdaad.
Nu meteen de Volvodealer bellen, de symptomen iets overdrijven en aan ze vragen hoe zij het gaan oplossen...
Als je een goede (klantvriendelijke) dealer hebt dan kunnen ze haast niets anders als de auto op komen halen en hem in orde maken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2008 15:55 #721832 door V300 register
Ik had dat laast ook te veel olie. 0.5 cm boven de stok even de olie dop losgehaald olie eruit laten lopen en teruggedraaid. Werkje van 2 minuten.

Dat gaan ze bij de dealer ook doen als je er mee terug gaat! Stelt niks voor zo,n dop losdraaien maar ja je moet wel de juiste sleutel hebben. En daarbij heb jij het toch niet fout gedaan? Laat de dealer het idd maar oplossen!

Ze zouden zelfs een monteur kunnen sturen met een olieopvangbak en het voor bij je op de straat in orde kunnen maken.

Bij 2 cm moet je denken aan een halve liter. Je zou verwachten 1 liter of meer, maar het gaat ineens vrij snel op de bijstok als die boven de max komt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2008 16:43 #721836 door V300 register
kijk maar hoeveel cm er tussen min en max zit. dat is 1 liter.

Trouwens m?g dat olie verwisselen/er uit laten lopen niet opstraat - kan je 'n boete voor krijgen ook nog!

(Ik heb dat noooooooooooooit gedaan :D:D:D)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2008 16:45 #721837 door V300 register
hangt af van je gemeente. veel APV's "in de provincie" hebben daar niks over geregeld; zolang je alles netjes opvangt etc is er niets aan de hand.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2008 17:12 #721842 door V300 register
Ah ok?. Hier mag het niet.

Ik heb hier de VerrassingsVario - en anjo koopt de variobak over - dus ik vroeg aan mn baas of die er buiten uitgesloopt mocht worden maar dat mag dus niet in Almere.. :p

Dus ik denk dat ik m weer naar huis rij ofzo (mag er eigenlijk niet meer mee rijden.. al ist een klein stukje) en dan moet ie t maar op de parkeerplaats doen bij mij.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2008 19:08 #721857 door V300 register
Tja...

Probleem is dat ik niet zo makkelijk naar die garage terug kan (in de Flevopolder) maar woon in Leiden.

Kwikfit wilde wel helpen maar dan moet ik inderdaad een hele nieuwe hoeveelheid olie gaan betalen.

Maar hoe zou het zitten met het eruit laten lopen? Volgende kwikfit-man kon dat niet omdat (wanneer je de plug uit de carterpan haalt) de boel er in een keer uit komt stromen.

zou het kunnen dat de motor de overtollige olie snel verbruikt zodat ik er op die manier snel vanaf ben?

En het eraf halen van het filter; hoeveel komt er dan uit spuiten? en is dat gewoon een kwestie van eraf draaien en erop draaien of moet dit nog wat professioneler gebeuren?

Veel dank voor jullie reacties!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2008 19:38 #721874 door V300 register
Dat oliefilter kan je soms wel met de hand losdraaien, en dan niet te ver, je merkt vanzelf dat er wat uitsijpelt. Laat er een litertje uitlopen ofzo.. of eerst een halve liter. en dan kan je 'm gewoon met de hand strak aandraaien da's meestal wel goed!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC