Olie teveel, en nu?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2008 21:12 #627785
door V300 register
Olie teveel, en nu? is gemaakt door V300 register
Hallo 300-fans,
Na een paar duizend kilometer onwijs genoten te hebben van mijn 'nieuwe' 340 werd het tijd voor een beurt. Die ik vanwege tijd/haast heb uit laten voeren door officiele volvo-dealer. :hmmz:
Eigenlijk moest alleen de olie echt vervangen worden en nieuwe remblokjes. Nu is er nieuwe olie in gegaan en een nieuw filter. Het nieuwe filter was een flinke klap groter (en wit) in vergelijking tot het origineel (blauw).
De monteur heeft er daarna 4 liter nieuwe olie in gegoten (zoals ook in het onderhoudsboekje staat wanneer het filter en de olie vervangen worden).
Vanmiddag controleerde ik de boel even en de oliepijlstok gaf aan dat de olie een flink uit boven de MAX-markering uitkomt. Zou dit kunnen liggen aan het grotere filter?
Nu net 110 km gereden en ondanks dat alles soepeltjes lijkt te lopen heeft de motor wel een flink stukje meer Benzine verbruikt dan hij normaal doet.
Iemand een idee voor en nu?
Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening/advies!
Na een paar duizend kilometer onwijs genoten te hebben van mijn 'nieuwe' 340 werd het tijd voor een beurt. Die ik vanwege tijd/haast heb uit laten voeren door officiele volvo-dealer. :hmmz:
Eigenlijk moest alleen de olie echt vervangen worden en nieuwe remblokjes. Nu is er nieuwe olie in gegaan en een nieuw filter. Het nieuwe filter was een flinke klap groter (en wit) in vergelijking tot het origineel (blauw).
De monteur heeft er daarna 4 liter nieuwe olie in gegoten (zoals ook in het onderhoudsboekje staat wanneer het filter en de olie vervangen worden).
Vanmiddag controleerde ik de boel even en de oliepijlstok gaf aan dat de olie een flink uit boven de MAX-markering uitkomt. Zou dit kunnen liggen aan het grotere filter?
Nu net 110 km gereden en ondanks dat alles soepeltjes lijkt te lopen heeft de motor wel een flink stukje meer Benzine verbruikt dan hij normaal doet.
Iemand een idee voor en nu?
Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening/advies!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2008 21:24 #721755
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Olie teveel, en nu?
met een groter filter zou je verwachten dat er meer olie in moet,
heb je gepeild bij koude motor?
en hoever boven de max-markering komt de olie?
heb je gepeild bij koude motor?
en hoever boven de max-markering komt de olie?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2008 21:25 #721756
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie teveel, en nu?
Als je naar de Volvo dealer gaat, krijg je een origineel filter en die zijn wit.
Dat zijn inderdaad flinke potten, die filters, en 4 liter is de voorgeschreven
hoeveelheid na een filterwissel. Maar er blijft altijd wat oude olie achter.
Olie peilen bij koude motor en met de wagen in horizontale positie.
Peilstok verwijderen, afvegen met een tod, daarna terugsteken, effe wachten
en dan pas verwijderen en aflezen. Als je net na die 110km-rit gepeild hebt,
geeft dat geen goede waarde.
@Anjo: je was me net voor.
Dat zijn inderdaad flinke potten, die filters, en 4 liter is de voorgeschreven
hoeveelheid na een filterwissel. Maar er blijft altijd wat oude olie achter.
Olie peilen bij koude motor en met de wagen in horizontale positie.
Peilstok verwijderen, afvegen met een tod, daarna terugsteken, effe wachten
en dan pas verwijderen en aflezen. Als je net na die 110km-rit gepeild hebt,
geeft dat geen goede waarde.
@Anjo: je was me net voor.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2008 21:46 #721765
door V300 register
Volgens mij is 4 liter teveel, ik vul altijd na een olie/filterwissel 3,5 liter bij en dan staat ie ook op MAX.
Rijden met een te hoog oliepeil is even slecht als rijden met een te laag oliepeil!!! Oliedruk wordt dan te hoog, met als gevolg dat ie de keerringen eruit wil persen enzo. Dus dan liever nog even wat aftappen!
Rijden met een te hoog oliepeil is even slecht als rijden met een te laag oliepeil!!! Oliedruk wordt dan te hoog, met als gevolg dat ie de keerringen eruit wil persen enzo. Dus dan liever nog even wat aftappen!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2008 21:48 #721766
door V300 register
Ja en je hebt kans dat door de teveelheid aan olie de boel niet goed genoeg rondgepompt kan worden en je dus op bepaalde plekken juist olie te weinig krijgt..
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2008 21:54 #721769
door V300 register
Bedankt voor vlugge reacties.
De olie heb ik gemeten toen de motor koud was en vlak stond.
Op de peilstok komt de hoeveelheid (na eerst afgeveegd te hebben) 1.5 tot 2 cm boven max.
Nu lees ik nare dingen over te veel olie. Ben ik echt nu zo de lul na een kleine beurt bij een Volvo-dealer?
En dat aftappen, dat kan alleen bij een garage denk ik? Ik heb geen idee van zelf namelijk.
De olie heb ik gemeten toen de motor koud was en vlak stond.
Op de peilstok komt de hoeveelheid (na eerst afgeveegd te hebben) 1.5 tot 2 cm boven max.
Nu lees ik nare dingen over te veel olie. Ben ik echt nu zo de lul na een kleine beurt bij een Volvo-dealer?
En dat aftappen, dat kan alleen bij een garage denk ik? Ik heb geen idee van zelf namelijk.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2008 22:00 #721771
door V300 register
Als je op redelijke afstand zit van de Volvodealer, zou ik z?ker teruggaan en hen het probleem laten oplossen. Desnoods moeten ze je auto maar op komen halen 
Zij moeten de auto goed afleveren, dat moeten ze in ieder geval gecontroleerd hebben!

Zij moeten de auto goed afleveren, dat moeten ze in ieder geval gecontroleerd hebben!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2008 22:00 #721772
door Anjo van den Akker
oei, dat is wel errug teveel grote tot zeer grote kans dat als je zo doorrijd dat er keerringen uitklappen en andere ongein.
ik vermoed gezien dit oliepeil dat er nooit olie is afgetapt, enkel het filter verwisseld en vervolgens 4liter bijgegooid is. het iets grotere filter en de olie die eruit loopt bij het wisselen van de filter verklaard dan het 1,5 tot 2 cm boven max staan op de peilstok.
je kunt makkelijk zelf wat olie aftappen, door het oliefilter los te draaien krijg je er al aardig wat uit. je hebt hier dan wel een lekbakje voor nodig.
nog mooier zou zijn als je de volvo-dealer benaderd met deze blunder en vraagt of ze de auto op komen halen voor een oliewissel. waarbij alle olie afgetapt word en netjes gevuld en gecontroleerd word. en uiteraard op hun kosten.
ik vermoed gezien dit oliepeil dat er nooit olie is afgetapt, enkel het filter verwisseld en vervolgens 4liter bijgegooid is. het iets grotere filter en de olie die eruit loopt bij het wisselen van de filter verklaard dan het 1,5 tot 2 cm boven max staan op de peilstok.
je kunt makkelijk zelf wat olie aftappen, door het oliefilter los te draaien krijg je er al aardig wat uit. je hebt hier dan wel een lekbakje voor nodig.
nog mooier zou zijn als je de volvo-dealer benaderd met deze blunder en vraagt of ze de auto op komen halen voor een oliewissel. waarbij alle olie afgetapt word en netjes gevuld en gecontroleerd word. en uiteraard op hun kosten.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2008 22:00 #721773
door Anjo van den Akker
sjees 't is vandaag wel "geef een reactie in de zelfde minuut dag" al de 3e x vandaag geloof ik hahaha
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2008 22:25 #721783
door V300 register
Nou wat een vervelende toestand zeg! Ga nog eens naar de merkdealer.
Ik doe morgen nog wel even een check en dan overleg ik wel even met de garage; ik woon in de buurt van de kwikfit...
Nogmaals veel dank voor al jullie snelle reacties
Ik laat nog weten hoe het is afgelopen!
Ik doe morgen nog wel even een check en dan overleg ik wel even met de garage; ik woon in de buurt van de kwikfit...

Nogmaals veel dank voor al jullie snelle reacties
Ik laat nog weten hoe het is afgelopen!
Moderators: Mark Smeets