Afgebroken bougie in motorblok

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-05-2008 22:19 #711522 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afgebroken bougie in motorblok
kop is van aluminium ringetje is van staal denk dat de kans dat je staal op aluminium last niet zo groot is. met tig lassen moet het lukken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-05-2008 23:29 #711721 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afgebroken bougie in motorblok
Laswerk is helaas mislukt. De afgebroken bougie zit te vast. Zal of helemaal uitgeboord moeten worden of andere kop / motor in moeten. Ik heb de knoop doorgehakt. Ik zet m te koop helaas... (hoe jammer ik het ook vind maar het gaat mij teveel kosten en ik ben niet handig genoeg om er een andere kop of motor in te zetten:-(. De Volvo staat nu onder advertenties op de v3c-site en op speurders.
www.speurders.nl/speurder.php?id=40432454

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2008 14:24 #711754 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afgebroken bougie in motorblok
Ik wacht de foto's af. Ik ben namelijk wel nieuwsgierig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2008 15:51 #711757 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afgebroken bougie in motorblok
Tja maar volvo,s 340 met een mankement als deze worden doorgaans met niet erg veel geld betaald. 200 a 250 euro... Laten we eerlijk zijn.

En das gewoon vind ik te weinig. Als het mijn auto zou zijn zou ik hem in onderdelen verkopen. Ik was laast na de sloop vroeg een deur, 2 veren eem matje en een variokap als ik zelf mijn eigen gereedschap meenam, de onderdelen er zelf van afhaalde was ik 75 euro kwijt...

Voor een sloop is dat niet duur, maar ligt er sterk aan wat voor sloper. De ene vraagt voor een 340 veel minder dan onderdelen van een mercedes de andere snappen het niet helemaal en vragen onderhand hetzelfde of je nu voor een 340 of porsche bij wijze van spreken komt. (niet helemaal natuurlijk maar de prijzen liggen dichter bij elkaar tussen de auto,s andere slopers maken duidelijk onderscheid tussen goedkopere en dure wagens)

In elk geval is het bedrag aan onderdelen denk ik wel tegen de 400 euro, alleen blijf je met de helft jaren zitten.... Over 4 jaar zul je pas alles kwijt zijn, tenzij je weg geef prijzen hanteert... Ook corsorie delen, wouter heeft ooit verteld dat moterkappen en dergelijke dat die voor geen meter lopen. Voorschermen doe het wel heel goed en zijn minmaal 30 euro! Voorschermen zijn het verkoopsbaars, deuren een stuk minder en de rest nog minder van de carosorie. als je 4 deuren kunt verkopen voor 30 euro per stuk, plus 2 voorschermen... Nauw... En dan heb je nog veel meer onderdelen.

Ik zou de bougie uitboren door het procelijn heen. Dan is er al wat kracht af. Dan met een tangetje in het gaatje steken en dan proberen te draaien. Om hem er uit te krijgen.

Als dat niet lukt de boor in het gemaakte gat zetten en dan de een van de kanten voorzichtig door proberen te boren. (van die bus die er dan nog inzit) met een beetje geluk kun je als je een kant door gebeurd hebt hem met een schroevendraaier in duwen en eruit trekken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2008 20:40 #711789 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afgebroken bougie in motorblok
Wat sneu, je auto wegdoen vanwege 1 vaste bougie..

Bij mij zat er ook 1 vast. Toen ben ik even naar een garage (die ik ken) geweest en die hebben 'm er uitgehaald. Toen was alleen t schroefdraad verrot, dus hebben ze even nieuw schroefdraad getapt. En klaar was het. Ik vroeg wat het me kostte? Helemaal niets:) was ook maar 5 minuutjes werk..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2008 20:44 #711792 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afgebroken bougie in motorblok
Veel slopers werken met standaard prijzen. Zo heb ik een sloop waar ik al 2x een leren interieur heb weggehaald voor 80 euro. Want interieur is interieur, en kost altijd 80 euro:D

en ik zou ook gewoon eens een goeie garagist opzoeken. Zoals Stefan zegt: kost niets tot niet zo veel...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2008 21:41 #711804 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afgebroken bougie in motorblok

slb_340;56671 schreef : Wat sneu, je auto wegdoen vanwege 1 vaste bougie..

Bij mij zat er ook 1 vast. Toen ben ik even naar een garage (die ik ken) geweest en die hebben 'm er uitgehaald. Toen was alleen t schroefdraad verrot, dus hebben ze even nieuw schroefdraad getapt. En klaar was het. Ik vroeg wat het me kostte? Helemaal niets:) was ook maar 5 minuutjes werk..

Helemaal mee eens. Ik vind het ook balen dat vanwege 1 afgebroken bougie, al het werk eigenlijk voor niets is geweest. Uiteraard zou ik m zelf liever houden maarja als geld op is, is het ook echt op :). Ik heb verder niemand in de buurt die mij kan helpen met het probleem helaas. De bout die op de bougie was gelast brak ook af dus de enige oplossing is te demonteren en uit te boren. Ik heb bij een revisiebedrijf in Amersfoort een offerte opgevraagd om de bougie eruit te laten halen en de kop te laten vlakken. Ik moest rekenen op 200 euries en vlakken was 35 euro.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2008 01:01 #711825 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afgebroken bougie in motorblok
het demonteren van de kop kun je zelf, met instructies uit werkplaatshandboek of vraagbaak (kluwer)

met kop naar garage gaan voor uitboren / tappen bougiegat, of je haalt een andere kop bij de sloop.
vlakken is meestal alleen nodig als de motor overgekookt geweest is en daardoor de koppakking lekgeslagen.

wel zorgen dat je de motor 100% afgekoeld hebt voor je de kop losdraait.


nieuwe pakking voor niet al teveel geld bij de renault dealer halen

enige wat je dan nodig hebt is een momentsleutel voor de kopbouten.
de aanwijzingen die in de Haynes staan zijn overigens incorrect, daarmee draai je de zaak kapot. vandaar mijn verwijzing naar Kluwer vraagbaken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2008 09:47 #711837 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Afgebroken bougie in motorblok
100% afkoelen betekend meestal een dag/avond van te voren stil zetten.

Ik adviseer een pakkingsset te halen (automaterialenzaak). Dat is relatief goedkoper. Het leuke is dat daar ook een nieuwe spruitstukpakking in zit, een nieuwe uitlaatpakking, nieuwe afdichtrubbertjes voor kleppendeksel, nieuwe kleppendekselpakking, nieuwe waterpomppakking, etc. etc.
Mocht je deze nodig hebben dan hoef je niet alsnog pakkingen te gaan halen en anders kun je er andere clubleden blij mee maken.

Na het inbouwen van de kop (totale tijd in- en uitbouw 3-6 uur). Met kleppen stellen (kan ook op een sleuteldag, mits u lid bent) heeft u zeer grote kans op een heerlijk betrouwbaar lopend motortje.

Gewoon beginnen met sleutelen en het lukt gewoon. Geloof mij maar; het is minder moeilijk dan het vervangen van een tandwielset van een race-fiets.

Succes, het gaat lukken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2008 16:54 #711878 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afgebroken bougie in motorblok

antiekeradio;56708 schreef : het demonteren van de kop kun je zelf, met instructies uit werkplaatshandboek of vraagbaak (kluwer)

met kop naar garage gaan voor uitboren / tappen bougiegat, of je haalt een andere kop bij de sloop.
vlakken is meestal alleen nodig als de motor overgekookt geweest is en daardoor de koppakking lekgeslagen.

wel zorgen dat je de motor 100% afgekoeld hebt voor je de kop losdraait.


nieuwe pakking voor niet al teveel geld bij de renault dealer halen

enige wat je dan nodig hebt is een momentsleutel voor de kopbouten.
de aanwijzingen die in de Haynes staan zijn overigens incorrect, daarmee draai je de zaak kapot. vandaar mijn verwijzing naar Kluwer vraagbaken.


Wanneer ik naar de sloop zou gaan voor een andere kop, zou dat nog wat uitmaken dat ik een ander type motor heb? Het is wel een 1400 maar van een ander type. Maak dat nog iets uit?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD