Afgebroken bougie in motorblok

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2008 18:28 #627463 door V300 register
Afgebroken bougie in motorblok is gemaakt door V300 register
Ik ben met grof geweld te keer gegaan om een bougie eruit te halen. De bougie zat namelijk zo vast dat hier amperbeweging in te verkrijgen was. Nu is deze uiteindelijk afgebroken op een punt dat deze niet meer met sleutels o.i.d. eruit te halen is. Geheel afgebroken dus. De foto spreekt voor zich. Heeft iemand dit eerder gehad of is het nu echt tijd voor de sloop? Een nieuwe motor erin zetten zie ik niet zitten en uitboren wordt het niet denk ik.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2008 18:49 #711079 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Afgebroken bougie in motorblok

bartje255;55909 schreef : Ik ben met grof geweld te keer gegaan om een bougie eruit te halen. De bougie zat namelijk zo vast dat hier amperbeweging in te verkrijgen was. Nu is deze uiteindelijk afgebroken op een punt dat deze niet meer met sleutels o.i.d. eruit te halen is. Geheel afgebroken dus. De foto spreekt voor zich. Heeft iemand dit eerder gehad of is het nu echt tijd voor de sloop? Een nieuwe motor erin zetten zie ik niet zitten en uitboren wordt het niet denk ik. Wie o wie weet nog raad.

kop demonteren en dan verder kijken, misschien eventueel kop gedeeltelijk warm stoken en dan proberen de bougie van binnen uit los te draaien? je zou eventueel kunnen proberen om er eerst nog een lijn in te slijpen/zagen met een dremeltje, maar aangezien de bougie zo vast zit dat de bougie kapot gedraaid is zal dit waarschijnlijk weinig zin hebben..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2008 19:57 #711081 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afgebroken bougie in motorblok
de bougie die er w?l heel uitgekomen is, ziet er wel behoorlijk zwart uit, maar verder niet zo heel verkeerd.

het is overigens normaal dat de 2 buitenste bougies (cilinder 1 en 4) zwarter zijn dan de 2 middelste.

Erg vervelend dat deze nu afgebroken is.
uitboren is op zich wel mogelijk, maar dan moet je waarschijnlijk wel een reparatiebus erin zetten (groter uitboren, draad tappen, bus erin, en daar dan de bougie in draaien)

reparatiebussen zijn er te koop, vroeger had je die regelmatig nodig bij luchtgekoelde blokjes zoals citroen 2CV of fiat 500 / 600

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2008 20:06 #711082 door V300 register
Ik ben net nog even op zoek gegaan naar hetzelfde onderwerp maar dan op andere fora van automerken (even de oren toe: ford ka, opel) en het schijnt vaker voor te komen dat bougies na grof geweld afbreken. Ik had eerst even het bougietje in moeten laten weken, misschien eerst even met de auto moeten rijden zodat het blok warm was en deze er makkelijker uitgehaald had kunnen worden maar dat is achteraf een koe in de kont kijken. Ik lees op andere fora dat er feitelijk niets anders opzit dan de kop eraf te halen en deze uit te boren. Sommigen boren de bougie uit, een tap erin en met torxen aan de slag maar dat vind ik zelf geen strak plan. Straks heb ik porselijn in de motor zitten en dan ben ik verder van huis.
Ik ben (nog) niet echt heel technisch aangelegd maarprobeer het altijd zelf en als het niet lukt, dan maar met hangende pootjes naar een garage. Dat laatste is maar 1 keer voorgekomen gelukkig.

Ik zocht een topic over het openen van de kop i.v.m. waaraan te denken en op te letten (pakkingen bijvoorbeeld, etc.) Ik deze niet vinden helaas. Wie helpt mij weer een beetje op weg?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2008 20:32 #711087 door Anjo van den Akker
zie: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1695
voor een fotoreportage van het vervangen van de koppaking, dus ook het demonteren van de kop.

samengevat:
waterpomppakking
klepdekselpakking
koppakking
zijn onderdelen die je zowieso nodig gaat hebben bij het verwijderen van de kop.

bij het demonteren van de kop kunnen zich onverwachte omstandigheden voordoen, er word aangeraden om de 10 bouten waarmee de kop aan het blok vast zit te controleren op rek verschijnselen, en de kop te controleren op vlakheid dmv een rij of zoals het topic vermeld een spiegel.,
dus onvoorzien kun je ook nog krijgen dat je de kop moet laten vlakken, en dat er een nieuwe set kopbouten in moet. ik hoop dat dit je een aardige zet in de richting kan helpen? het is makkelijk zelf te doen, en een leuke ervaring om een keer gedaan te hebben.

btw, voordat je gaat proberen de bougie weg te boren zou ik alsnog proberen om van binnenuit de kop de bougie terug te draaien, eventueel een hefboom aan de bougie lassen vervolgens losdraaien en de hefboom los slijpen. of de kop plaatselijk verwarmen, bougie lossen en dan eerst rustig af laten koelen,

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2008 21:02 #711089 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Afgebroken bougie in motorblok
Laat bij een 1400 blok altijd de auto helemaal afkoelen. Meestal avond van tevoren stilzetten. Dat voorkomt kromtrekken van de kop.
Er is speciale olie/spray van Normvest te koop die kan helpen de bougie los te maken. Met een gleuf in de bougie zou het dan met een grote schroevendraaier kunnen lukken. Als ie maar een slag gedraaid heeft.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2008 16:45 #711128 door V300 register
Heej, ik heb ook wel es meegemaakt dat er bouten etc. afbraken bij 't autobedrijf waar ik werkte, en we hadden daar een heel handig gereedschapsetje van Snap-On; waren een soort boren met linksdraaiend schroefdraad. Wat je moest doen was een gaatje boren waar zo'n ding in kon, en dan kon je met een ratel die afgebroken bout (dus miss. ook wel bougie) eruit draaien. Geen gezeik dus met schroefdraad tappen, gewoon z'n ding erin, en bij het losdraaien van de bout draaide dat gereedschapje zichzelf vaster.

Misschien loont het dus om even naar een autobedrijf te gaan en te vragen of dat een mogelijkheid is.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2008 19:14 #711144 door Anjo van den Akker
buy1.snapon.com/catalog/item.asp?P65=&to...on-store&dir=catalog

kan alleen die vinde, staat bij ford triton??? 't is een spark plug extractor > bougie verwijderaar

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2008 19:59 #711149 door V300 register

Dutchie;55962 schreef : Heej, ik heb ook wel es meegemaakt dat er bouten etc. afbraken bij 't autobedrijf waar ik werkte, en we hadden daar een heel handig gereedschapsetje van Snap-On; waren een soort boren met linksdraaiend schroefdraad. Wat je moest doen was een gaatje boren waar zo'n ding in kon, en dan kon je met een ratel die afgebroken bout (dus miss. ook wel bougie) eruit draaien. Geen gezeik dus met schroefdraad tappen, gewoon z'n ding erin, en bij het losdraaien van de bout draaide dat gereedschapje zichzelf vaster.

Misschien loont het dus om even naar een autobedrijf te gaan en te vragen of dat een mogelijkheid is.

Ow dat zou echt perfect zijn!! Ik heb inmiddels ook revisiebedrijven gemaild om te vragen wat het zou kosten om de kop te laten vlakken en de bougie eruit te laten halen. Ik heb inmiddels al flink wat geld in mijn Volvo gestopt de laatste tijd dat ik er niet aan moet denken om m naar de sloop te rijden maar als het mij te gek gaat worden qua prijs zal deze toch een enkele reis krijgen.:cry:

Wat ik nog wel even kwijt wil is dat ik het zo enorm tof vind dat iedereen zo meedenkt en meezoekt. Echt geweldig! Nogmaals dank!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2008 20:40 #711152 door Anjo van den Akker

eigenlijk is het dus inderdaag goed mogelijk, om een linkse draad in de bougie te tappen, hier een bout met links draad in draaien, de bout draait zichzelf vast en lost hiermee de bougie. om hierbij het blok heel te laten moet alsnog wel de kop eraf.

met gedemonteerde kop zoveel mogelijk van het porselein weg proberen te bikken, en van bovenaf boren, ik kom onder bij de electrode bij een BPR6ES bougie uit op een ?9 mm binnen en een ?12 mm buiten kant waar dus draad in getapt kan worden, dit betreft de kraag bij de electrode, dus iets verder de bougie op is ook het draad aanwezig om de bout het blok in te krijgen,
ik zou zeggen, met gedemonteerde kop electrode gedeelte wegbuigen/breken/slijpen, boor 9 er doorheen halen. en hierna links draad tappen in de bougie

metaalbewerking.web-log.nl/.shared/image...zed/draad_tabel3.jpg

uit die tabel

en deze

www.gewinde-normen.de/en/unified-coarse-thread.html

haal ik dat men hiervoor: 7/16" - 14 UNC kan gebruiken, waarom unc? dit is een fijn draad en gezien de materiaaldikte (1.5 mm) lijkt mij deze in dit geval het meest geschikt. voor de 7/16" - 14 UNC draad dien je 9,65 voor te boren zoals ook in de tabellen staat vermeld. ik zou zeggen ga langs bij een gereedschapshandel (gereedschapshandel, geen gamma) en leg het probleem voor, geef de maten van de bougie op, (binnen ?9, buiten ?12) en vertel van het linkse 7/16" - 14 UNC draad. de beste man kan je waarschijnlijk wel aan een combinatie boortje/tap/bout helpen om je kop er weer bovenop te helpen of een ander advies qua draad/bout combinatie geven om je kop er weer bovenop te helpen (ik ben ook maar een mens)

succes!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC