Afgebroken bougie in motorblok

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2008 21:00 #711156 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afgebroken bougie in motorblok
ben er niet zeker van dat je een bougie die erg vast zit er met een linkse tap uitkrijgt.Als de wandikte van de huls die er nog in zit niet groot genoeg is druk je deze uit elkaar en dus vast.
Als er iemand is die een vaste hand heeft en goed kan lassen is de al eerder genoemde optie las er een stuk ijzer in en draai hem daarmee los kansrijker denk ik. De restant bougie is dan goed heet geweest en als je dan geschikte kruipolie in laat werken zou het moeten lukken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2008 22:13 #711181 door V300 register
het is juist belangrijk om de wanddikte van de draadbus die er nog in zit, zo klein mogelijk te maken.

daardoor wordt deze slapper, en kan vervormen zodat deze over 'onrondheid' en vervuiling in de draad "eroverheen kan buigen" door enigzins ovaal te worden op bepaalde plaatsen.

juist een dunne "schil" draai je met een linkse tap makkelijk los.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2008 22:35 #711193 door V300 register
hoi wouter,
Hangt van je tool af de linkse tappen die ik ken zijn concentisch en drukken dus overal even hard en kunnen dus de bus oprekken.
Als je een tool hebt met 3 of 4 ribben die zich vast zetten in de bus heb je gelijk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2008 10:54 #711217 door V300 register
Ik ben niet in het bezit van een tapset. Zijn die te huur? Bij Boels e.d. kan ik niets vinden. Ik heb ook geen benul van de prijs van zo'n setje. Het wordt denk ik de aanschaf van een tapset voor eenmalig gebruik. Er staan er genoeg op Marktplaats maar welke zou ik moeten kopen hiervoor?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2008 12:17 #711228 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Afgebroken bougie in motorblok

cryowim;55997 schreef : ben er niet zeker van dat je een bougie die erg vast zit er met een linkse tap uitkrijgt.Als de wandikte van de huls die er nog in zit niet groot genoeg is druk je deze uit elkaar en dus vast.
Als er iemand is die een vaste hand heeft en goed kan lassen is de al eerder genoemde optie las er een stuk ijzer in en draai hem daarmee los kansrijker denk ik. De restant bougie is dan goed heet geweest en als je dan geschikte kruipolie in laat werken zou het moeten lukken

achteraf denk ik dat een hefboom eraan lassen geen goede optie zal zijn, door de warmte van het lassen zal de bougie uitzetten en zich hierdoor nog vaster nestelen in de kop, gezien de diameter van het restmateriaal heb je daarbij ook nog kans dat de bougie tordeert en vervolgens in 2en afbreekt in het kop gedeelte, de linksdraadbout om de bougie los te draaien is hierbij beter aangezien deze de kracht over de lengte van de draad zal verdelen.

de betere gereedschapshandel kan je waarschijnlijk wel aan een tap/bout/boor combinatie helpen, in emmen zit een Fabory, hier zou je het kunnen proberen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2008 12:23 #711231 door V300 register
iets erop lassen werkt vaak w?l goed want na het uitzetten krimpt het draadgedeelte weer, hierdoor komt het eigenlijk juist makkelijk los.

het oplassen van een moer is in ieder geval een methode die vaak als laatste effectieve redmiddel genoemd wordt, voordat je moet gaan uitboren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2008 11:49 #711291 door V300 register
Wanneer het je teveel geld gaat kosten, of je echt geen raad meer weet, zou ik persoonlijk eerder nog gaan overwegen om er een ander blok in te hangen.
Dan ben je namelijk met 2 man in een goede middag ook klaar.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2008 13:30 #711298 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Afgebroken bougie in motorblok
Voor een beetje garagebedrijf/hobbyist is dit probleem toch op te lossen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-05-2008 08:24 #711393 door V300 register
Je zou het inderdaad zeggen, maar een echte handige hobbyist ben ik niet :-)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-05-2008 08:27 #711394 door V300 register
Mijn zoon, hij is lasser, overweegt om een bout op de bougie te lassen in plaats van een moer. Hij is alleen bang dat bij een verkeerde lasbeweging of foutje de bougie op de kop gelast wordt. Ik heb daar verder geen verstand van dus ik laat hem zijn gang maar even gaan :-)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC