Blauwe walm
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
de voorverwarmer ( van het uitlaatspruitstuk tot voor op het luchtfilter ) is zo lek als een wc bril, vooral bij een warme motor m?et jij wel kunnen merken dat hij niet goed reageert op je gaspedaal. (bokken bij snelheid aanhouden, inhouden bij gasgeven etc), hierdoor kan het ook zijn dat in de carburateur de lucht die zich moet vermengen met de brandstof niet goed voorverwarmd wordt met een eventuele blauwe walm tot gevolg.
ook mis je bovenop je luchtfilterdeksel een boutje, ik zag dat in het filterhuis het tapeind vertrokken was, dit zou een plek kunnen zijn waar valse lucht aangezogen wordt, iig ongefilterde lucht omdat deze het filter niet meer passeert (geen aanrader, dat luchtfilter ziet er niet voor niets!!). een tijdelijke oplossing zou een cursus ducktape plakken voor hobbyisten kunnen zijn. en een echte oplossing zou een nieuw stuk flexibel slang van een eurie of 6 kopen en een nieuw tapeindje in je luchtfilterhuis plaatsen om dat gaatje af te dichten.

hieraan te zien heb jij waarschijnlijk een dubbeltraps weber carb alleen het mechanische gas gedeelte ben ik niet mee bekend aangezien dit op de latere 340's anders gemonteerd zit. overigens ik heb het iig een keer meegemaakt dat dat stuk flexibele slang losgeschoten was tijdens het rijden.. ik moest bijna plankgas geven om normaal te kunnen accelereren ipv geleidelijk, en een constante snelheid reiden was zeg maar onmogelijk. ook had ik ineens een ingebouwde rookmachine die blauwe rook spuwde...
ik zou zeggen, maak deze kleinigheden even in orde dan is die blauwe walm waarschijnlijk ook verdwenen, overigens met al die olie in de binnenkant van je filter is het misschien ook beter om je luchtfilter te vervangen en de boel daar even goed schoon te maken en gelijk de 5 boutjes bovenop je carburateur (zie je als je het luchtfilterdeksel verwijderd) aan te draaien indien nodig, tevens ook de 4 voetmoeren aandraaien en de spruitstukmoeren bij het blok nalopen. let er btw ook op dat bij een teveel aan motorolie eventuele keerringen in je blok eruit kunnen klappen doordat deze een druk krijgen die normaal gesproken niet voorkomt. een half litertje teveel is geen ramp, boven een halve liter wordt het linker en linker. succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Ten eerste is een paar posts eerder al mijn Pannekeet-slang te zien; met dure brandwerende isolerende aluminium tape, vooraf getest met een straalaansteker!
Verder hebben we de auto twee keer over, met koude motor nota bene, vol gas laten lopen, hij accelereerde super, g??n horten en stoten, de motor loopt perfect!
Geen last van valse lucht.
Ik stel het op prijs dat je je zorgen maakt en tips geeft, maar er is verder niks mis met de motor.
Wat het tapeind is weet ik niet, ik heb bagger verstand van de motor van deze auto, maar mijn keus is op deze auto gevallen omdat de motor goed is. Het uiterlijk niet. Daarom heb ik ook een rit van dik 200 km enkele reis gemaakt, iets wat wij zelden doen (behalve naar Frankrijk in de zomer).
Mijn vader heeft de auto getest op van alles en nog wat, en ik heb het woord van de verkoper welke mij ontzettend gematst heeft, dat deze auto hard en goed is. Behalve de voorruit.
Toch erg bedankt dat je meedenkt, maar ik denk dat je geen gelijk hebt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
het is niet voor niets het MAXIMUM peil :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
volvofiel;48751 schreef : Daar ben ik het geheel niet mee eens.
Ten eerste is een paar posts eerder al mijn Pannekeet-slang te zien; met dure brandwerende isolerende aluminium tape, vooraf getest met een straalaansteker!
Verder hebben we de auto twee keer over, met koude motor nota bene, vol gas laten lopen, hij accelereerde super, g??n horten en stoten, de motor loopt perfect!
Geen last van valse lucht.
Ik stel het op prijs dat je je zorgen maakt en tips geeft, maar er is verder niks mis met de motor.
Wat het tapeind is weet ik niet, ik heb bagger verstand van de motor van deze auto, maar mijn keus is op deze auto gevallen omdat de motor goed is. Het uiterlijk niet. Daarom heb ik ook een rit van dik 200 km enkele reis gemaakt, iets wat wij zelden doen (behalve naar Frankrijk in de zomer).
Mijn vader heeft de auto getest op van alles en nog wat, en ik heb het woord van de verkoper welke mij ontzettend gematst heeft, dat deze auto hard en goed is. Behalve de voorruit.
Toch erg bedankt dat je meedenkt, maar ik denk dat je geen gelijk hebt...
mijn excuus, ik zie inderdaad net het topic waarbij die slang afgedicht is. misschien nog een weetje, met koude motor lekker vol op je gas trappen op een blokje van 28 jaar oud vindt zo'n blokje nieeet fijn. misschien wordt die blauwe walm dan wel veroorzaakt door verbrande zuigerringen oid, daarvan kan ie ?ok olie gaan spugen in je luchtfilter. je zou je compressie kunnen controleren om dit soort dingen uit te kunnen sluiten..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Veel rij ik er toch niet mee; eventuele minpunten komen bij de volgende keuring wel aan het licht, maar hij heeft net met de kerstdagen een inspectiebeurt en apk gekregen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
volvofiel;48758 schreef : neenee, ik zei het niet goed; laten we zeggen dat mijn vader stevig wegtrok vanaf zo'n 60 kilomter per uur, "om de sproeiers schoon te maken". Dat vanwege het feit dat 'ie twee maanden in de stalling heeft gestaan...
Veel rij ik er toch niet mee; eventuele minpunten komen bij de volgende keuring wel aan het licht, maar hij heeft net met de kerstdagen een inspectiebeurt en apk gekregen.
apk keuring en inspectiebeurt zeggen zeker bij oudere auto's bijna niets over de staat van de auto vind ik. is er een probleem dan is het oplossen van het probleem niet iets waar maar eventjes mee gewacht moet worden tot de volgende keuring, bij mij zeker niet in ieder geval. vorig jaar werd het bij de apk van mijn 340 nodig gevonden om mijn remschijven te vervangen zonder dat dit mij duidelijk gemaakt werd. remblokken mochten echter blijven zitten (samen met de schijven is het raadzaam om ook de blokken te vervangen wat iedere goede monteur weet) na nog geen 300 km rijden ineens een pokkeherrie bij bepaalde bewegingen van 't stuur. bleek dat die lomperik die bij mij nieuwe remschijven voor erop gezet heeft geen nieuwe kroonmoer geplaatst te hebben na het monteren van die schijven, de moer rechtsvoor was losgelopen doordat de borg niet meer aanwezig was en stond mijn wiellagers en banden naar de knoppen te helpen, schade: zelf nieuwe schijven en blokken, nieuwe wiellagers voorzijde gemonteerd. nieuwe banden+balanceren+uitlijnen voor uitbesteed, maar toch nog vergoed gekregen door de garage. aankomend en de volgende jaren ga ik braaf wachten en meekijken als t volvotje voor de apk gaat en al het sleutelwerk doe ik zelf, want ik weet tenminste dat ik mezelf wel kan vertrouwen.
ik blijf erbij, olie in je luchtfilter en hierdoor waarschijnlijk die blauwe walm = niet goed voor je motor:nono:. mvg anjo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Even een fototje opgezocht, je ziet het tuitje dus bovenaan, naast dat vierkante blok waar ook de defrosterslang op zit... het is een los tuitje. Zal elke sloop wel hebben liggen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.