Blauwe walm

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2008 22:12 #701779 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Blauwe walm
ik ken me eige amper voorstelle dat jouw auto goed loopt., de buis voor op het luchtfilter is weg, deze zorgt ervoor dat je een winterstand kunt kreeren door deze mond achter de radiator te plaatsen,

de voorverwarmer ( van het uitlaatspruitstuk tot voor op het luchtfilter ) is zo lek als een wc bril, vooral bij een warme motor m?et jij wel kunnen merken dat hij niet goed reageert op je gaspedaal. (bokken bij snelheid aanhouden, inhouden bij gasgeven etc), hierdoor kan het ook zijn dat in de carburateur de lucht die zich moet vermengen met de brandstof niet goed voorverwarmd wordt met een eventuele blauwe walm tot gevolg.

ook mis je bovenop je luchtfilterdeksel een boutje, ik zag dat in het filterhuis het tapeind vertrokken was, dit zou een plek kunnen zijn waar valse lucht aangezogen wordt, iig ongefilterde lucht omdat deze het filter niet meer passeert (geen aanrader, dat luchtfilter ziet er niet voor niets!!). een tijdelijke oplossing zou een cursus ducktape plakken voor hobbyisten kunnen zijn. en een echte oplossing zou een nieuw stuk flexibel slang van een eurie of 6 kopen en een nieuw tapeindje in je luchtfilterhuis plaatsen om dat gaatje af te dichten.:)

hieraan te zien heb jij waarschijnlijk een dubbeltraps weber carb alleen het mechanische gas gedeelte ben ik niet mee bekend aangezien dit op de latere 340's anders gemonteerd zit. overigens ik heb het iig een keer meegemaakt dat dat stuk flexibele slang losgeschoten was tijdens het rijden.. ik moest bijna plankgas geven om normaal te kunnen accelereren ipv geleidelijk, en een constante snelheid reiden was zeg maar onmogelijk. ook had ik ineens een ingebouwde rookmachine die blauwe rook spuwde...

ik zou zeggen, maak deze kleinigheden even in orde dan is die blauwe walm waarschijnlijk ook verdwenen, overigens met al die olie in de binnenkant van je filter is het misschien ook beter om je luchtfilter te vervangen en de boel daar even goed schoon te maken en gelijk de 5 boutjes bovenop je carburateur (zie je als je het luchtfilterdeksel verwijderd) aan te draaien indien nodig, tevens ook de 4 voetmoeren aandraaien en de spruitstukmoeren bij het blok nalopen. let er btw ook op dat bij een teveel aan motorolie eventuele keerringen in je blok eruit kunnen klappen doordat deze een druk krijgen die normaal gesproken niet voorkomt. een half litertje teveel is geen ramp, boven een halve liter wordt het linker en linker. succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2008 22:23 #701781 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Blauwe walm
Daar ben ik het geheel niet mee eens.

Ten eerste is een paar posts eerder al mijn Pannekeet-slang te zien; met dure brandwerende isolerende aluminium tape, vooraf getest met een straalaansteker!

Verder hebben we de auto twee keer over, met koude motor nota bene, vol gas laten lopen, hij accelereerde super, g??n horten en stoten, de motor loopt perfect!

Geen last van valse lucht.

Ik stel het op prijs dat je je zorgen maakt en tips geeft, maar er is verder niks mis met de motor.

Wat het tapeind is weet ik niet, ik heb bagger verstand van de motor van deze auto, maar mijn keus is op deze auto gevallen omdat de motor goed is. Het uiterlijk niet. Daarom heb ik ook een rit van dik 200 km enkele reis gemaakt, iets wat wij zelden doen (behalve naar Frankrijk in de zomer).

Mijn vader heeft de auto getest op van alles en nog wat, en ik heb het woord van de verkoper welke mij ontzettend gematst heeft, dat deze auto hard en goed is. Behalve de voorruit.

Toch erg bedankt dat je meedenkt, maar ik denk dat je geen gelijk hebt...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-02-2008 22:24 #701782 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blauwe walm
olie boven max. geeft vaak dit soort effecten.

het is niet voor niets het MAXIMUM peil :+

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2008 22:26 #701783 door 16673-dummy
Ja, ik weet het... toch maar wat aftappen dan? Of zal ik het de motor dan toch maar laten doen?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2008 22:29 #701785 door Anjo van den Akker

volvofiel;48751 schreef : Daar ben ik het geheel niet mee eens.

Ten eerste is een paar posts eerder al mijn Pannekeet-slang te zien; met dure brandwerende isolerende aluminium tape, vooraf getest met een straalaansteker!

Verder hebben we de auto twee keer over, met koude motor nota bene, vol gas laten lopen, hij accelereerde super, g??n horten en stoten, de motor loopt perfect!

Geen last van valse lucht.

Ik stel het op prijs dat je je zorgen maakt en tips geeft, maar er is verder niks mis met de motor.

Wat het tapeind is weet ik niet, ik heb bagger verstand van de motor van deze auto, maar mijn keus is op deze auto gevallen omdat de motor goed is. Het uiterlijk niet. Daarom heb ik ook een rit van dik 200 km enkele reis gemaakt, iets wat wij zelden doen (behalve naar Frankrijk in de zomer).

Mijn vader heeft de auto getest op van alles en nog wat, en ik heb het woord van de verkoper welke mij ontzettend gematst heeft, dat deze auto hard en goed is. Behalve de voorruit.

Toch erg bedankt dat je meedenkt, maar ik denk dat je geen gelijk hebt...

mijn excuus, ik zie inderdaad net het topic waarbij die slang afgedicht is. misschien nog een weetje, met koude motor lekker vol op je gas trappen op een blokje van 28 jaar oud vindt zo'n blokje nieeet fijn. misschien wordt die blauwe walm dan wel veroorzaakt door verbrande zuigerringen oid, daarvan kan ie ?ok olie gaan spugen in je luchtfilter. je zou je compressie kunnen controleren om dit soort dingen uit te kunnen sluiten..

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2008 22:32 #701786 door 16673-dummy
neenee, ik zei het niet goed; laten we zeggen dat mijn vader stevig wegtrok vanaf zo'n 60 kilomter per uur, "om de sproeiers schoon te maken". Dat vanwege het feit dat 'ie twee maanden in de stalling heeft gestaan...

Veel rij ik er toch niet mee; eventuele minpunten komen bij de volgende keuring wel aan het licht, maar hij heeft net met de kerstdagen een inspectiebeurt en apk gekregen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2008 23:33 #701796 door Anjo van den Akker

volvofiel;48758 schreef : neenee, ik zei het niet goed; laten we zeggen dat mijn vader stevig wegtrok vanaf zo'n 60 kilomter per uur, "om de sproeiers schoon te maken". Dat vanwege het feit dat 'ie twee maanden in de stalling heeft gestaan...

Veel rij ik er toch niet mee; eventuele minpunten komen bij de volgende keuring wel aan het licht, maar hij heeft net met de kerstdagen een inspectiebeurt en apk gekregen.

apk keuring en inspectiebeurt zeggen zeker bij oudere auto's bijna niets over de staat van de auto vind ik. is er een probleem dan is het oplossen van het probleem niet iets waar maar eventjes mee gewacht moet worden tot de volgende keuring, bij mij zeker niet in ieder geval. vorig jaar werd het bij de apk van mijn 340 nodig gevonden om mijn remschijven te vervangen zonder dat dit mij duidelijk gemaakt werd. remblokken mochten echter blijven zitten (samen met de schijven is het raadzaam om ook de blokken te vervangen wat iedere goede monteur weet) na nog geen 300 km rijden ineens een pokkeherrie bij bepaalde bewegingen van 't stuur. bleek dat die lomperik die bij mij nieuwe remschijven voor erop gezet heeft geen nieuwe kroonmoer geplaatst te hebben na het monteren van die schijven, de moer rechtsvoor was losgelopen doordat de borg niet meer aanwezig was en stond mijn wiellagers en banden naar de knoppen te helpen, schade: zelf nieuwe schijven en blokken, nieuwe wiellagers voorzijde gemonteerd. nieuwe banden+balanceren+uitlijnen voor uitbesteed, maar toch nog vergoed gekregen door de garage. aankomend en de volgende jaren ga ik braaf wachten en meekijken als t volvotje voor de apk gaat en al het sleutelwerk doe ik zelf, want ik weet tenminste dat ik mezelf wel kan vertrouwen.

ik blijf erbij, olie in je luchtfilter en hierdoor waarschijnlijk die blauwe walm = niet goed voor je motor:nono:. mvg anjo

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2008 00:40 #701799 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blauwe walm
Zo, da's weer eens een bewijs hoe belangrijk een betrouwbaar adres is. APK is uiteraard belangrijk, maar je wilt toch voor lange tijd veilig rijden.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2008 06:47 #701805 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Blauwe walm
Joost ik zie dat je nog dat kleine taps toelopende tuitje mist wat op dat vierkantje blokje van het luchtfilter hoort te zitten(waardoor ie z'n lucht aanzuigt). Dat tuitje loopt met een bocht naar dat ronde gat in het staal, naast de radiateur. Het loopt dus met een bocht naar beneden. Hierdoor komt koude lucht binnen.

Even een fototje opgezocht, je ziet het tuitje dus bovenaan, naast dat vierkante blok waar ook de defrosterslang op zit... het is een los tuitje. Zal elke sloop wel hebben liggen...

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2008 06:50 #701806 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Blauwe walm
Overigens zie je geloof ik op dit plaatje ook de mogelijke carburateurs, links de Solex en rechts de Weber...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC