- Berichten: 4
Blauwe walm
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2008 11:27 #627126
door 16673-dummy
Blauwe walm is gemaakt door 16673-dummy
Ja, alw??r een topic van mij...
Mijn broer maakte vanochtend een opmerking over het feit dat ik de straat aan het vergassen ben als ik de 343 start. Dat had ik zelf helemaal niet in de gaten, dus heb ik net eventjes het vehikel gestart, en inderdaad; een dikke blauwe walm vult de straat als ik de motor gestart heb en (met choke) wat gas geef zodat de motor goed gaat lopen.
Zelf denk ik dat het gewoon benzine is en dat vanwege de choke de walm zo blauw is.
Ook bij warme motor rookt de auto flink, maar niet blauw meer. Zou dit vocht kunnen zijn?
Olieverbruik is nihil, er zit iets te veel olie in, de olie heeft ook een gezonde donkerbruine doorzichtige kleur.
Mijn broer maakte vanochtend een opmerking over het feit dat ik de straat aan het vergassen ben als ik de 343 start. Dat had ik zelf helemaal niet in de gaten, dus heb ik net eventjes het vehikel gestart, en inderdaad; een dikke blauwe walm vult de straat als ik de motor gestart heb en (met choke) wat gas geef zodat de motor goed gaat lopen.
Zelf denk ik dat het gewoon benzine is en dat vanwege de choke de walm zo blauw is.
Ook bij warme motor rookt de auto flink, maar niet blauw meer. Zou dit vocht kunnen zijn?
Olieverbruik is nihil, er zit iets te veel olie in, de olie heeft ook een gezonde donkerbruine doorzichtige kleur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-02-2008 12:15 #701610
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blauwe walm
Ik denk dat je B14 plotseling een 2-takt-motor is geworden :+
Even zonder gekheid:
Meestal duid een blauwe walm op olieverbruik. Houd je oliepeil dus maar goed in de gaten.
Je gaf zelf al aan dat er teveel olie in het blok zit. Nu staat de B14-motor er een beetje om bekend dat hij weleens wat olie via de carterontluchting in de inlaat wil gooien. Ik neem aan dat, hoe meer olie er in je blok zit, hoe groter de kans is dat hij dat daadwerkelijk doet.
Kijk voor de gein eens in je luchtfilter. Wanneer hier nogal wat olie aanwezig is dan komt het dus via de carterontluchting; niets om jezelf zorgen om te maken. (is het een klein beetje pekkig in het luchtfilter dan is er niet zozeer iets aan de hand).
Wat ook nog zou kunnen is dat hij teveel benzine krijgt. Maar met een warme motor zouden de uitlaatgassen dan sowieso zwart moeten zijn (of je moet hele slechte (of oude) benzine hebben. Dit merk je echter enorm in je benzineverbruik. Dit laatste zal het dus niet zijn.
Even zonder gekheid:
Meestal duid een blauwe walm op olieverbruik. Houd je oliepeil dus maar goed in de gaten.
Je gaf zelf al aan dat er teveel olie in het blok zit. Nu staat de B14-motor er een beetje om bekend dat hij weleens wat olie via de carterontluchting in de inlaat wil gooien. Ik neem aan dat, hoe meer olie er in je blok zit, hoe groter de kans is dat hij dat daadwerkelijk doet.
Kijk voor de gein eens in je luchtfilter. Wanneer hier nogal wat olie aanwezig is dan komt het dus via de carterontluchting; niets om jezelf zorgen om te maken. (is het een klein beetje pekkig in het luchtfilter dan is er niet zozeer iets aan de hand).
Wat ook nog zou kunnen is dat hij teveel benzine krijgt. Maar met een warme motor zouden de uitlaatgassen dan sowieso zwart moeten zijn (of je moet hele slechte (of oude) benzine hebben. Dit merk je echter enorm in je benzineverbruik. Dit laatste zal het dus niet zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
28-02-2008 12:20 #701611
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Blauwe walm
Erik, daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben; eergisteren keek ik voor de grap eens naar het lichtfilter en daar lag wat olie in.
Dan komt het dus door de carterontluchting. Waar zit dat?
Aan de andere kant, dan hoef ik ook geen olie af te tappen, dat doet het motortje al voor mij (en de buren kunnen het van de ramen afschrapen:f).
Teveel benzine ligt het niet aan, ik ben van Groningen naar huis gereden op een halve tank benzine, dus ik denk dat het verbruik zo'n beetje 1:12 is.
Kan de carterontluchting gecontroleerd of bekeken worden op de een of andere manier (of sla ik nu wartaal uit?)?
Dan komt het dus door de carterontluchting. Waar zit dat?
Aan de andere kant, dan hoef ik ook geen olie af te tappen, dat doet het motortje al voor mij (en de buren kunnen het van de ramen afschrapen:f).
Teveel benzine ligt het niet aan, ik ben van Groningen naar huis gereden op een halve tank benzine, dus ik denk dat het verbruik zo'n beetje 1:12 is.
Kan de carterontluchting gecontroleerd of bekeken worden op de een of andere manier (of sla ik nu wartaal uit?)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-02-2008 13:05 #701612
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blauwe walm
De carterontluchting is een slang die vanaf het kleppendeksel naar het luchtfilter loopt.
Nu weet ik niet precies wat voor luchtfilter jij hebt op je 343. De mijn had in ieder geval zo'n pannenkoek. Hierop zitten aan de onderkant 2 slangen. 1 gaat naar de EMVK (indien het een vario is) en 1 gaat naar het kleppendeksel van de motor.
De aansluiting op het luchtfilter zit aan de onderkant van het onderste deel van de pannenkoek.
Aan de bovenkant zit er nog een staartje aan dat boven het gat van de carburateur uitkomt.
Over het algemeen gooit hij de olie, via de carterontluchting, alleen in de inlaat bij een wat hoger toerental (bij mij was het eigenlijk alleen bij extreem hoog toerental; bij topsnelheid dus).
Omdat jouw blokolie boven peil staat zal het dus ook kunnen dat hij het bij een wat lager toerental doet.
Het is een zelfoplossend probleem.
Controleer natuurlijk wel zo nu en dan je oliepeil, om er zeker van te zijn dat het geen andere oorzaak zou kunnen hebben.
Nu weet ik niet precies wat voor luchtfilter jij hebt op je 343. De mijn had in ieder geval zo'n pannenkoek. Hierop zitten aan de onderkant 2 slangen. 1 gaat naar de EMVK (indien het een vario is) en 1 gaat naar het kleppendeksel van de motor.
De aansluiting op het luchtfilter zit aan de onderkant van het onderste deel van de pannenkoek.
Aan de bovenkant zit er nog een staartje aan dat boven het gat van de carburateur uitkomt.
Over het algemeen gooit hij de olie, via de carterontluchting, alleen in de inlaat bij een wat hoger toerental (bij mij was het eigenlijk alleen bij extreem hoog toerental; bij topsnelheid dus).
Omdat jouw blokolie boven peil staat zal het dus ook kunnen dat hij het bij een wat lager toerental doet.
Het is een zelfoplossend probleem.

Controleer natuurlijk wel zo nu en dan je oliepeil, om er zeker van te zijn dat het geen andere oorzaak zou kunnen hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
28-02-2008 16:06 #701618
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Blauwe walm
Ik heb inderdaad een pannenkoek en geen vario:)
Zal zo even kijken of er iets te zien valt.
Zal zo even kijken of er iets te zien valt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-02-2008 16:16 #701619
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blauwe walm
Heb jij een pannekoek? Foto!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
28-02-2008 16:22 #701620
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Blauwe walm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-02-2008 17:50 #701626
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blauwe walm
Ik dacht dat de oude 343'tjes een ander type luchtfilter hadden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-02-2008 18:45 #701629
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blauwe walm
weet niet of dit de goede plaats is,om te plaatsen,maar zag dat mijn motorblok een beetje nat is,(zweten meer) en ruik een beetje een benzine lucht.weet iemand wat het kan zijn? en heeft iemand dit wel is gehad,of hoort dit zo?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
28-02-2008 21:20 #701640
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Blauwe walm
Als ik mijn kap lostrek heb ik ook een benzinelucht. Ook ruikt het naar olie.
Toen ik het deksel van het luchtfilter opentrok, kwam mij een adembenemende walm van olie en benzine tegemoet.
Lijkt mij normaal dus. Je ruikt gewoon de carburateur:)
Fotootjes:
Dit slangetje ziet er niet h??l gezond uit...
En voor Jean-Luc nog even een overzichtsfotootje:D
Toen ik het deksel van het luchtfilter opentrok, kwam mij een adembenemende walm van olie en benzine tegemoet.
Lijkt mij normaal dus. Je ruikt gewoon de carburateur:)
Fotootjes:
Dit slangetje ziet er niet h??l gezond uit...
En voor Jean-Luc nog even een overzichtsfotootje:D
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets