Algemeen onderhoud Volvo 340 Variomatic

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 00:42 #694920 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Algemeen onderhoud Volvo 340 Variomatic
en een paraplu voor als het regent......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2008 10:37 #694926 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Algemeen onderhoud Volvo 340 Variomatic

2 Fast 4 U;44160 schreef : (...)Automaat DOT 4
Schakel DOT 3 maar 4 mag ook
DOT 4 is voor het zwaardere gebruik zoals bij automaten die minder op de motor kunnen remmen(...)

Voor een 340 maakt het dus helemaal niets uit, want de automaten remmen al erg hard op de motor (en de vario) af.

Erik;44164 schreef : en een paraplu voor als het regent......

Goeie tip, Erik! :yesyes:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2008 11:42 #694929 door V300 register
oke, wordt al een aardig rijtje...

natuurlijk hanteer iedereen zijn eigen onderhoudschema.
Maar zo heb ik tenminste een klein beetje een idee waar ik zoal op moet letten:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2008 11:52 #694930 door V300 register
En in de winter een deken of slaapzak.
Je wilt echt niet met stukken komen te staan wanneer het 5 graden vriest ;).

Over het olieverversen: minimaal 1 keer per jaar ongeacht het aantal gereden kilometers. Wanneer er namelijk weinig wordt gereden krijg je gemakkelijk mayonaise-vorming in je motortje. Dit houdt in dat er vocht in het blok zit. Dit gaat er (wanneer je op een goede manier de olie ververst) er gedeeltelijk mee uit.
Daarnaast bij normaal gebruik om de 10000km en bij intensief gebruik misschien wel om de 4000-5000km.

Luchtfilter doe ik persoonlijk tussendoor nog weleens schoonmaken (schoonblazen).

De bandenspanning controleer ik pas als ik iets merk aan het rijgedrag. Aangezien ik altijd goed doorrij, merk ik dit al vrij snel ;).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2008 13:31 #694941 door V300 register

Ovlov 3.6L;44174 schreef : Wanneer er namelijk weinig wordt gereden krijg je gemakkelijk mayonaise-vorming in je motortje. Dit houdt in dat er vocht in het blok zit. Dit gaat er (wanneer je op een goede manier de olie ververst) er gedeeltelijk mee uit.
;).

Altijd makkelijk als je een frietje onderweg nuttigd:woops:

Ik heb alleen DOT4 staan dit is ook goed voor mijn 46 en ja ik zal binnenkort ook een remvloeistof vervangen, en de olie vervangen, ik rij er al meer als een jaar mee en toen ik de wagen kocht was het ook al niet nieuw meer en aan de oliedop zit mayonaise en dus hard nodig. Ik ben helaas niet zo zuinig op mijn 343, ik beloof beterschap:woops:

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 13:54 #694942 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Algemeen onderhoud Volvo 340 Variomatic
Je gaat toch geen remvloeistof Dot 4 in de motor gooien..:uh-uhh:.....dan krijg je hydrolische zuigers.......:humor:

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 22:24 #695025 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Algemeen onderhoud Volvo 340 Variomatic

Erik;44164 schreef : en een paraplu voor als het regent......

Heb ik ook in de auto, was ik vergeten

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 22:34 #695028 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Algemeen onderhoud Volvo 340 Variomatic

antiekeradio;44155 schreef : sorry, maar dat is niet waar.

dot 4 zijn equivalent aan DOT3, met het verschil dat ze hogere kookpunten hebben (ook bij opname van vocht)

:grr:
En daarom wordt DOT 4 voorgeschreven voor auto's met automatische transmissie, dit omdat de remmen van een auto met automatische transmissie zwaarder belast worden dan in een auto met handgeschakelde transmissie, dus DOT 3 voor auto's met handgeschakelde transmissies [dit wil niet zeggen dat je DOT 4 voor auto's met handgeschakelde transmissies niet mag gebruiken]

DOT 5 is een geval apart, daarom alleen gebruiken als dit is voor geschreven is

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 22:42 #695032 door Erick Janssen (GAST)

Ovlov 3.6L;44174 schreef :
Over het olieverversen: minimaal 1 keer per jaar ongeacht het aantal gereden kilometers. Wanneer er namelijk weinig wordt gereden krijg je gemakkelijk mayonaise-vorming in je motortje. Dit houdt in dat er vocht in het blok zit. Dit gaat er (wanneer je op een goede manier de olie ververst) er gedeeltelijk mee uit.
Daarnaast bij normaal gebruik om de 10000km en bij intensief gebruik misschien wel om de 4000-5000km.

Als je veel km's maakt verdampt het vocht uit de blok, daarom hoe intensiever het gebruik, des te minder tot helemaal geen vocht in je blok, ook een reden om, bij intensief gebruik, gewoon iedere 10000 te verversen en niet eerder!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-01-2008 08:18 #695044 door V300 register

Erik;44186 schreef : Je gaat toch geen remvloeistof Dot 4 in de motor gooien..:uh-uhh:.....dan krijg je hydrolische zuigers.......:humor:

Wees gerust, ik ben net over de 50 jaar maar nog niet zo dementerend dat ik dit zou doen:lol::crazy2::+:p:nono::D:f

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC