Katalisator

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2014 21:50 #950655 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Katalisator
Ik heb in de umweltzone van Berlijn eens goed om me heen gekeken. Er staan genoeg auto's waarvan ik zeker weet dat er geen geregelde kat op kan zitten. Bijvoorbeeld een Saab 99. Er zit een groene sticker op met het kenteken met de hand ingevuld. Dat lijkt zelfs bij de meeste auto's zo te zijn.

Triumph Spitfire met groene sticker? T3 busjes? Of er is een uitzondering voor campers? Oude Lada, 2CV, genoeg gezien.

Overigens een handige map

De ring met de S-bahn is de grens. Ik zat er net buiten en je kon er bovendien nog gratis parkeren ook! Tussen S-Bahn Sch?nhauserallee en Gesundbrunnen in (Prenzlauerberg). Je kan dus gewoon met je 300 naar Berlijn, alleen ff buiten de zone parkeren. Of een blanco sticker scoren en je kenteken zelf invullen. Een Saab 99 zal niet zoveel verschillen van een 360 GLS.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2014 22:32 #950657 door V300 register
derfranzose.de heeft voor 2CV's en R4's en dergelijke een set waarmee je de handel op groene sticker krijgt. De noodzaak daarvoor neemt natuurlijk af als je auto eenmaal 30 jaar is, dan staan die autootjes vanzelf op H-Kennzeichen.

Je GLS is toch van 1984? 30 jaar oud en in zgst, dus waardig om een H-Kennzeichen te dragen, en dus gratis en zonder sticker naar binnen in elke Umweltzone.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2014 23:47 #950658 door V300 register

Niels;232016 schreef : Je GLS is toch van 1984? 30 jaar oud en in zgst, dus waardig om een H-Kennzeichen te dragen, en dus gratis en zonder sticker naar binnen in elke Umweltzone.

Dat ligt toch iets ingewikkelder. Dat kenteken krijg je alleen als je een erkende oldtimer hebt. Ik meen door de Fehac. Mijn GLS is op 3000 euro getaxeerd (wat ik nog steeds erg weinig vind voor de staat waarin ie is..) dus zal wel geen klassiekerstatus krijgen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2014 08:17 #950661 door V300 register
De boete is iets van ?40 dacht ik. Voor die ene keer in Duitsland in de zone waar je zo'n sticker moet hebben...
Aan de andere kant schijnen er ook valse stickers te koop te zijn.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2014 10:43 #950666 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Katalisator
het draait niet alleen om de sticker, die kun je zo vervalsen

je krijgt bij de sticker ook een apart blad dat je bij je kentekenpapieren moet bewaren; indien gevraagd moet je dit kunnen tonen aan de politie. Zonder dit blad is je sticker niks waard.

Controle op de Umweltplakette is hier trouwens 0,0. En wat Niels al zegt, er zijn ombouwsets beschikbaar waarbij je je auto achteraf "geschikt" kunt maken voor een groene sticker.

Verschil is wel dat in Duitsland wijzigingen aan je auto op het kenteken wordt aangepast, in NL niet. Als je hier dus een geregelde katalysator op je auto zet zie je dat niet terug op je kenteken, als je dan nog in aanmerking wilt komen voor een groene sticker moet je echt goed onderbouwen dat je auto is aangepast. Voor mij niet zo'n probleem want een paar kilometer verderop over de grens zit een Duits autobedrijf, als je in Den Haag woont wordt het een ander verhaal.

Maar let dus op als je een sticker koopt; er hoort ALTIJD een vel bij te zitten dat je bij het kentekenbewijs moet bewaren, het is dus NOOIT alleen een losse sticker!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2014 16:29 #950672 door V300 register
Enkel een sticker lijkt me toch wel handig. Volgens mij is de kans op controle het grootst wanneer je in zo'n zone geparkeerd staat, en dan kan de politie niet vragen om dat papier te laten zien dat je bij moet hebben. Tenzij je zelf net in of uitstapt uiteraard.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2014 17:56 #950673 door 16673-dummy
nee dat is dus niet handig want het werkt fraude in de hand, m.a.w. als iemand je een losse sticker verkoopt word je gewoon opgelicht

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2014 19:18 #950674 door V300 register
Als je zoekt naar een sticker met documentatie dan wordt je inderdaad opgelicht.
Ik heb echter gehoord dat je voor een euro of 5 een setje stickers kunt kopen voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Als je zo'n setje zoekt om het risico op een bekeuring te beperken, wordt je natuurlijk niet opgelicht. Het is maar waar je naar zoekt.

Overigens heb ik geen idee waar je die stickers ook alweer precies kunt bestellen. Ik kom nooit in bovengenoemde landen, dus ik heb ook geen stickers nodig.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2014 20:30 #950675 door 16673-dummy
in oostenrijk en zwitserland heb je geen milieusticker nodig, je zult waarschijnlijk een tolvignet bedoelen.

het klopt dat bij controle van een geparkeerde, afgesloten auto lastig te achterhalen is of de papieren bij de sticker zitten. De afgifte van de sticker wordt echter geregistreerd en dat is natuurlijk zo na te gaan. Als je ergens een "illegale" sticker koopt, val je dus zo door de mand...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2014 20:55 #950677 door V300 register
Die tolvignetten zullen dat inderdaad dan zijn Joost.

Ik vraag me wel af, kan men in Duitsland makkelijk Nederlandse kentekens natrekken? Of kan men ?berhaupt op een reguliere manier een buitenlands kenteken natrekken?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC