van cvt naar schakel
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb mezelf maar weer eens verwend, naast mijn 360 heb ik weer een 340 aangeschaft, dus ik heb nu 2 van die schitterende autootjesyeehaa!
Alleen het is een cvt, zolang de cvt goed werkt is niets aan de hand maar vaak hebben deze dingen problemen.
Nu is mijn vraag of het technisch mogelijk is om de cvt te vervangen door een schakelbak.
Groetjes Sjaak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Ja, dat kan zeker. aangezien volgens mij vanaf de aandrijfas bijna alles het zelfde is, alleen moet je even kijken hoe t zit met elektrische ontkoppelaar enzo.
geloof dat erik buijs dat laatst ook gedaan had?
- V300 register
- Verbannen
-
Inderdaad kun je de CVT vervangen door een schakelbak. Het is in principe heel goed te doen (als je tenminste niet bang bent van gebroken nagels, bloed, zweet en veel vloeken

Wat heb je nodig:
- De versnellingsbak
- Versnellingspook ed (dus ook het stukje inboedel van het dashboard enz. Ook het achteruitrijlichtschakelaartje niet vergeten)
- Andere aandrijfas (die van een schakelbak is namelijk iets langer en vooral ook dikker.
- Koppelingshuis
- Koppelingspedaal
- Koppelingsplaat
- Ander vliegwiel
- Voor het gemak: andere pedalbox. Het gat voor de koppelingskabel is namelijk te klein maar deze kun je ook opboren
- Voor het gemak, niet noodzakelijk, andere linker achtermotorsteun. (Die van een handbak is namelijk een stukje smaller zodat het beschermrubber, wat over de koppelingskabel zit, niet tegen de motorsteun aan komt.
- Koppelingskabel
- Andere olie: ATF voor de versnellingsbak en 80W90 voor het differentieel
- Ander "subframe" waar de versnellingsbak aan hangt.
Volgens mij ben ik zo niets vergeten.
Ombouwen, daar ben je wel een dagje aan bezig. Op het moment zit ik met een probleempje: de versnellingsbak is te zwaar om hem eronder te krijgen

- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Ovlov 3.6L;40336 schreef : Op het moment zit ik met een probleempje: de versnellingsbak is te zwaar om hem eronder te krijgen
Toen ik nog geen brug had deed ik de versnellingsbak altijd op een goedkoop "garage"krikje. Kon ik hem langzaam tegen de carrosserie aan pompen en dan vast maken. Nu heb ik een brug en leg ik hem op zo'n karretje met wieletjes. Laat de bruk zakken en maak de bouten vast en daarna; brug naar boven, karretje met oud olievat en wat hout en dan rustig laten zaken en dan rustig bouten verder aandraaien. Ik hoop ooit zo'n versnellingsbaksteun te bemachtigen dat zou makkelijker zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
sjaak;40306 schreef : Hallo,
Ik heb mezelf maar weer eens verwend, naast mijn 360 heb ik weer een 340 aangeschaft, dus ik heb nu 2 van die schitterende autootjesyeehaa!
Alleen het is een cvt, zolang de cvt goed werkt is niets aan de hand maar vaak hebben deze dingen problemen.
Nu is mijn vraag of het technisch mogelijk is om de cvt te vervangen door een schakelbak.
Groetjes Sjaak.
Hier snap ik dus helemaal niets van, eerlijk gezegd :S
Heb je problemen met de CVT? Zonee, gewoon lekker blijven rijden. Zoja, dan is het bijna altijd eenvoudig op te lossen. Waarom suf schakelen als je het mooiste versnellingssysteem onder de achterbank hebt zitten :worship:
Maar goed, das mijn mening :snif:
- V300 register
- Verbannen
-
alleen mercedes maakt betere automaten.... er gaat ooit wel eens iets stuk maar dat is 9 van de 10 keer een kwestie van 1 onderdeeltje vervangen (nog niet eens in de buurt van de vario zelf meestal)
het grote probleem is dat je er ?fwel zelf in moet duiken om de werking en diagnose door te krijgen, danwel iemand met veel verstand van zaken opzoeken die het klappen van de zweep kent en het voor jou simpel in orde kan zetten als er iets is.
Maar, als forumbeheerder wil ik wel even kwijt dat het misschien niet zo'n goed idee is om w??r een welles/nietes verhaal over de CVT te gaan houden. daar schiet eigenlijk niemand iets mee op.
laten we dus zo het antwoord afsluiten:
Ja het ombouwen is technisch mogelijk, en je mag helemaal zelf bepalen of het de moeite waard is.
- V300 register
- Verbannen
-
Persoonlijk houd ik van schakelen, maar ik zou de vario lekker laten zitten.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb gelukkig 2 gebruikte emvk 's kunnen scoren bij Francois Aben, maar deze werkten ook niet. Ik heb wel van drie kapotte ??n hele kunnen maken.
Als je ziet wat in zo'n emvk kapot gaat is dat eigenlijk schandalig, meestal zijn het de rubberen klepjes aan een rubber steeltje die afbreken. Er zijn niet eens revisie setjes van een paar euro in de handel. Ik vraag me af of die dingetjes weer te plakken zijn. Maar dit bedoel ik nou met kwetsbaar systeem, als het goed werkt dan is het inderdaad een uniek systeem.
En zolang het blijft werken dan blijf ik ook vario rijden, als ik wil schakelen dan neem ik de 360 wel.
- V300 register
- Verbannen
-
sjaak;40933 schreef : Als je ziet wat in zo'n emvk kapot gaat is dat eigenlijk schandalig, meestal zijn het de rubberen klepjes aan een rubber steeltje die afbreken. Er zijn niet eens revisie setjes van een paar euro in de handel....
Schandalig? 't Is ook alweer techniek van minstens 17 jaar oud......... :crazy2:
- V300 register
- Verbannen
-
Dutchie;40937 schreef : Schandalig? 't Is ook alweer techniek van minstens 17 jaar oud......... :crazy2:
De techniek stamt uit de jaren 50 en er is ook helemaal niets mis mee:nono:
Wat ik wil zeggen is dat ik vind dat een emvk erg kwetsbaar is.
Als die kapot gaat zijn er geen losse onderdelen voor te krijgen wat erg jammer is, want ze zijn makkelijk te repareren met de juiste onderdeeltjes,die overigens niet in de handel zijn.
In ieder geval blijf ik rijden met de vario, want ik ben net gaan testrijden met mijn aanwinst en het is mij uitskekend bevallen.