Grote Beurt
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
bougies etc, als je auto een halve liter per 100 km meer gaat gebruiken, heb je ze h??l snel terugverdiend. die kun je dus ook maar het beste zo om het jaar vervangen.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Heb al even gekeken naar vloeistoffen en wat het kost:
- 5 liter 15W40 motorolie van 'Comma': 20 euro
- 5 liter Holtz Koelvloeistof: 11 euro (Comma: 18 euro)
- 1 liter remvloeistof: 5 euro 'Dot 3' en 7,50 voor 'Dot 4'. Verschil???
Klopt het dat dit de vloeistoffen zijn die (eventueel) vervangen moeten worden? Of ben ik nog wat vergeten? De kosten, ca ?50,-, vallen wel mee.
Het afvoeren van olie en koel/remvloeistof, betaal je je daarvoor scheel?
doeke
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Wat is eigenlijk het effect van te lang doorrijden op dezelfde olie en koelvloeistof?
- V300 register
- Verbannen
-
te lang doorrijden met olie is gewoon killer voor je motor; hij vreet dan versneld door alle slijtlagen heen. op een gegeven moment begint die te rammelen en dan is het einde verhaal.
- V300 register
- Verbannen
-
Doeke Dobma;26031 schreef : - 1 liter remvloeistof: 5 euro 'Dot 3' en 7,50 voor 'Dot 4'. Verschil???
Je moet even opzoeken wat er in de 340 hoort. Je hebt ook DOT 5 of 5.1, en een daarvan is met siliconen wat je weer niet mag gebruiken bij oudere auto's. Maar DOT 3 of 4 is volgens mij sowieso goed

- V300 register
- Verbannen
-
altijd goed.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
antiekeradio;26043 schreef : de koelvloeistof is niet zo essentieel. het kan op een gegeven moment gaan dichtkoeken maar dat merk je dan dus aan een verslechterde werking van de kachel of warmteproblemen.
Nou, wat dat betreft: Een half jaar terug, heb ik dat bovenste slangetje van de radiator, zo'n dunne aan de accu kant, losgetrokken en er een paar centimeter vanaf gesneden. In de slang zat dus inderdaad een dikke plakkerige substantie. Grijs-zwart van kleur. Het koste echt wat moeite om die paar cm losgesneden slang van binnen schoon te krijgen. Het leek me al niet helemaal de bedoeling, maar ik dacht dat bij verwarming dit wel weer vloeibaar zou worden. Dat is dus niet goed?
- V300 register
- Verbannen
-
Vergeet niet de filters (olie/lucht) aan te schaffen...
In de gemeente Franekeradeel mag ik zonder kosten als particulier tot 5 liter afgewerkte motorolie inleveren...zal bij jullie in de gemeente ook wel zo zijn.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik wil het liefst alle vloeistoffen preventief verversen, omdat ik gewoon niet weet hoelang het er al inzit. Die vloeistoffen kosten je de kop ook niet, dus liever allemaal vers.
Over olie in versnellingsbak/differentieel. Is dat 1 reservoir voor beide? Wat voor olie moet daar dan precies in? Ik heb 'gear oil' van Comma gezien, kost circa ? 20,- per 5 liter, maar dit is er in verschillende soorten, net als motorolie. EP80W/EP90 enz. Ook kan ik in het onderhoudsboekje nergens terugvinden hoeveel liter ik daarvoor nodig heb, al zal 5 liter wel voldoen;)