V POWER brandstof

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-04-2004 18:01 #624899 door V300 register
V POWER brandstof is gemaakt door V300 register
Hoi mede forum bestierders.
Ik heb eigelijk een opmerking en daar een vraag aangekoppeld.
Afgelopen rit heb ik SJAAK eens vol getankt met die nieuwe Vpower brandstof van schell.
Nu heb ik het gevoel dat hij er donders goed op rijdt en ook zuiniger is.
(moet nog tanken dan weet ik het zeker hoeveel het scheelt)
Zijn er meer met zulke ervaring???
Voor de gene die SJAAK niet kennen, een spetter van een 340 met natuurlijk de enige ware aandrijving VARIO (en niet zo als sommige roepen
"f"automaat)
gr paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-04-2004 20:23 #646656 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic V POWER brandstof
Ik nog niet, maar van Thijs heb ik begrepen dat zijn motorfiets er zuiniger en harder op liep. Moet het nog eens uitproberen in m'n Peugeot. De 340 loopt helaas op gelode super.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2004 09:14 #646657 door V300 register
@Steven:
Rij je op gelode super? Je bent toch geen dief van je eigen portemonnaie? Gewoon Euro 98 loodvrij. De cilinderkop heeft dat lood niet nodig. Tenzij je continu 160 rijdt natuurlijk. Mijn 340 1.4 van 1983 kon al op 98 loodvrij rijden. Benzine met een octaangetal groter dan het minimum vereiste, is volgens mij alleen interessant als het motormanagement het ontstekingstijdstip hierop kan aanpassen door middel van een pingelsensor. De motorfiets van Thijs zal die wel hebben, maar de 1.4-motoren volgens mij niet. De B200E misschien wel.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2004 09:21 #646658 door V300 register
ook bij een ouderwetse motor merk je verschil,
dit valt volgens sommigen te verklaren doordat de vlamsnelheid van benzines met een hoger octaan getal groter is. hierdoor wordt meer energie omgezet terwijl de zuiger nog bovenin is, en zodoende minder warmte afgestaan aan de motor en kop.

dat hierdoor het rendement beter is spreekt dan voor zich.
een en ander zal natuurlijk wel alleen te merken zijn als de afstellingen goed zijn.

moet zeggen dat ik zelf ook verschil merk tussen 95 en 98, zit met 98 toch net iets meer pit in.

de V100 benzine zal waarschijnlijk de 'maestro der vlamsnelheden' zijn, hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb.

groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2004 11:44 #646659 door V300 register
Je zegt het zelf al Francois.......als je continue 160 rijdt...... ;-)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2004 12:16 #646660 door V300 register
Wat Schell nu doet heeft texaco volgens mij een paar jaar eerder al gedaan. Ik heb toen van Texaco niet zo goed begrepen waarom ze er niet zo veel reclame voor maakten. Je kreeg een flyer bij het station en het was even op TV. De achtergrond is precies hetzelfde. De benzine maakt het hart van de auto schoon.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2004 12:36 #646661 door V300 register
@Wouter:
Als de vlamsnelheid (voortplantingssnelheid vlamfront) heel hoog is, is de tijd tussen ontsteken en drukopbouw dus heel klein. Aangezien het mengsel ontstoken wordt bij zo'n 10 graden voor BDP, kan het dus voorkomen dat er al een drukopbouw optreedt terwijl de zuiger nog aan het comprimeren is. Deze tegengestelde krachten doen de cilinder kantelen en belasten de drijfstang op knik. Om dit te voorkomen zou je het mengsel dus later moeten ontsteken. Dus bijvoorbeeld pas bij 6 graden voor BDP. De B14 motoren kunnen dit dus niet. Er wordt dus geen extra compressie opgebouwd. In theorie zou je in BPD het mengsel kunnen ontsteken als de vlamvoortplantingssnelheid oneindig zou zijn. Een en ander is ook afhankelijk van de vorm van de verbrandingskamer. Maar volgens mij kan dit alleen maar schadelijk zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2004 13:54 #646662 door V300 register
HOi Fran§ois,

jij weet er blijkbaar meer van, weet jij toevallig ook of het kan kloppen dat bij zeer arm mengsel de cilindervulling zo lang blijft branden dat bij de volgende cyclus het mengsel in het inlaatkanaal ontstoken wordt?

en hoe kun je verklaren dat bij een hoger octaangetal juist de voor ontsteking verhoogd wordt? dus van 91->95->98 is steeds een graadje vroeger.

een 2-cilinder expert heeft mij eens aangeraden om ook bij de 850 cc boxer motoren (luchtgekoeld) van de DAF's 44 en 46 een zo hoog mogelijk octaangetal te gebruiken omdat dat helpt de cilinderwand koeler te houden. euro 95 zou bij die marginaal ontworpen motoren makkelijk een vastloper kunnen veroorzaken namelijk...

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2004 15:42 #646663 door V300 register
Sjemig, en ik heb dan wel de IVA doorlopen....... blijkbaar niet zo goed opgelet bij het motorpracticum ;-)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2004 15:49 #646664 door V300 register
Zie je wel dat spieken en afkijken niet goed is? ;-)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC