Kleppen stellen
- V300 register
- Verbannen
-
Ook leuk als je je accu moet verwisselen, dat duurt 10 min+ 1 uur alles op nieuw inlezen...
By the way nog steeds geen antwoord gekregen wanneer een 1400 blok zin kleppen bijgesteld moeten worden. Dus om de hoeveel km...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
het mag ook langer, ze zijn er niet echt gevoelig voor. meestal wordt de speling alleen maar groter, zodat ie wat harder gaat tikken en iets minder goed trekt. in principe kun je er ook 30.000 km mee wachten dus.
voor de goede gang van zaken zou ik het wel minimaal 1x per jaar meepakken, dus onderdeel van de grote jaarlijkse beurt maken.
- V300 register
- Verbannen
-
Alsje een accu vervangt van een wagen met computer is het handig als je even een 12 volt accu (van accuboor ofzo) over de klemmen hangt voor je de oude vervangt voor een nieuwe.
Op die manier heb je nergens last van.
groeten,wim
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Mijn 360 GLT houdt het al 308.000 km vol, en de laatste 145.000 km zijn ze zeker niet gesteld.
Wel heb ik meerdere keren na een lange vakantierit met caravcan, de dag erna enkele sekonden last gehad van reutelende kleppen. Echter niet schrikbarend.
- V300 register
- Verbannen
-
Het kleppen stellen zelf stelt ook niks voor, het is alleen even een kwestie van een klein beetje geduld en hele pijnlijke knieholten. Da's alles

Conclusie: Ik kan het iedereen aanraden! Ik dacht eerst dat kleppen stellen een beetje onzin is, maar ik ben helemaal op die gedachte teruggekomen :yeah:
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
Leuke discussie dit...
Ik heb zelf nu 2x mijn kleppen gesteld van mijn 1400. En ik ben er binnen een half uur mee klaar. ligt er een beetje aan hoeveel gevoel je er voor hebt.
Korte cursus:
Zorg er voor dat je met koude motor je kleppen stelt!
Benodigdheden:
- Voelermaatjes,
- sleuteltje 8, 10 en 13 voor het losmaken van luchtfilterhuis en kleppendeksel
-sleuteltje 10 voor het losdraaien van je kleptuimelaar en nog een sleuteltje geloof 8 voor het tegenhouden van de klepsteel.
- Nieuwe klepdekselpakking
-
Stappen in het kort
- haal het luchtfilterhuis los van de carb.
- schroef het kleppendeksel los
- Nu zie je alle kleptuimelaars zitten.
- Draai op de krukas volgens je werkplaatshandboek de uitlaatklep van de eerste cilinder helemaal open. En stel de cilinders aangegeven in je werkplaatshandboek
-De speling moet je tussen de tuimelaar en de klep meten. Dit doe je met behulp van de voelermaatjes. Ze moeten er tussendoor schuren. Dus niet te strak! De juiste dikte van het voelermaatje moet je er goed door kunnen halen.
-Als ze te ruim staan kun je ze stellen door de schroef op de kleptuimelaar (sleutel 10) los te draaien. Bovenop is het rechthoekig. Dit moet je tegenhouden met sleutel (geloof 8 of 7). Door de rechthoek te draaien naar rechts stel je de klep strakker. Mijn ervaring is niet meer als een kwartslag. dat is meestal al voldoende.
- Volg je werkplaatshandboek en stel alles met de juiste speling af.
Succes!
Jos, Ik snap niet wat voor tijden ze rekenen voor het kleppen stellen en een koppeling te vervangen. Bij een 300 serie is het zeer makkelijk om een koppeling te vervangen. Ik denk dat het met de juiste middelen wel in een half uur tot een uur is gebeurd. Het is immers het koppelingshuis los schroeven en de aandrijfas los koppelen en de hele aandrijf unit kantelen. En er een nieuwe koppeling in schroeven.
En idd het is veel computergeneuzel tegenwoordig. Dus zwaai maar naar die klanten die langs de weg staan met hun computerproblemen

Groete No?
- V300 register
- Verbannen
-
KonradW;29143 schreef : zeker weten harry? en hoe lang was je er dan mee bezig, jij als ervaren monteur
Monteur... mwah, ervaren..... n??h

Iets van een half uurtje, ik weet het niet precies omdat ik ondertussen ook het bovendeksel van de carb heb vervangen.
Kleppen stellen kan ook met warme motor, ik geloof dat je dan 0,5 extra moet rekenen.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
noot20;29148 schreef : Hallo iedereen!
Korte cursus:
Zorg er voor dat je met koude motor je kleppen stelt!
Benodigdheden:
- Voelermaatjes,
- sleuteltje 8, 10 en 13 voor het losmaken van luchtfilterhuis en kleppendeksel
-sleuteltje 10 voor het losdraaien van je kleptuimelaar en nog een sleuteltje geloof 8 voor het tegenhouden van de klepsteel.
- Nieuwe klepdekselpakking
-
Stappen in het kort
- haal het luchtfilterhuis los van de carb.
- schroef het kleppendeksel los
- Nu zie je alle kleptuimelaars zitten.
- Draai op de krukas volgens je werkplaatshandboek de uitlaatklep van de eerste cilinder helemaal open. En stel de cilinders aangegeven in je werkplaatshandboek
-De speling moet je tussen de tuimelaar en de klep meten. Dit doe je met behulp van de voelermaatjes. Ze moeten er tussendoor schuren. Dus niet te strak! De juiste dikte van het voelermaatje moet je er goed door kunnen halen.
-Als ze te ruim staan kun je ze stellen door de schroef op de kleptuimelaar (sleutel 10) los te draaien. Bovenop is het rechthoekig. Dit moet je tegenhouden met sleutel (geloof 8 of 7). Door de rechthoek te draaien naar rechts stel je de klep strakker. Mijn ervaring is niet meer als een kwartslag. dat is meestal al voldoende.
- Volg je werkplaatshandboek en stel alles met de juiste speling af.
Voor de uitgebreidere cursus: Check de Wiki...