Kleppen stellen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-03-2006 17:18 #624256
door V300 register
Kleppen stellen is gemaakt door V300 register
Ja ja, Nu geen vraag hoe dat moet.
Maar om de hoeveel km?
En hoelang een garage er mee bezig mag zijn? (kan heel veel zelf maar hier heb ik geen zin in...)
Ik had er net een opgebeld die zei ow dat ouderwets met plaatjes daar ben ik 5 uur mee bezig... Das dus 250 euro... Toen vroeg ik hoelang die wel niet bezig was met een koppeling anderhalve dag... Ja, dan weet ik ook dat die 5 uur dus ECHT NIET KLopt... Gezien de beschrijving in de vraagbaak lijkt me het voor een ervaren monteur een 45 min werk...
Mijn vraag is, klopt dat? Of is het echt zo veel werk. (arbeidsloon dan weet ik waar over ik praat als ik zeg dat het veel te lang is)
Maar om de hoeveel km?
En hoelang een garage er mee bezig mag zijn? (kan heel veel zelf maar hier heb ik geen zin in...)
Ik had er net een opgebeld die zei ow dat ouderwets met plaatjes daar ben ik 5 uur mee bezig... Das dus 250 euro... Toen vroeg ik hoelang die wel niet bezig was met een koppeling anderhalve dag... Ja, dan weet ik ook dat die 5 uur dus ECHT NIET KLopt... Gezien de beschrijving in de vraagbaak lijkt me het voor een ervaren monteur een 45 min werk...
Mijn vraag is, klopt dat? Of is het echt zo veel werk. (arbeidsloon dan weet ik waar over ik praat als ik zeg dat het veel te lang is)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-03-2006 18:28 #640570
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen
Dit is heel erg afhankelijk van je blok.
Laten we eerst vooropstellen dat deze garage meer is ge?nteresseerd in je portemonee dan zijn werk.
Met 2 liter of 1700 blok moet het binnen
1 tot 1 1/2 uurtje geklaard zijn.
Op sleuteldagen doen we het ook wel eens.
Met ervaring is het echt binnen uur.
Het 1400 blok zeker binnen uurtje want dit blokje is veel gemakkelijker te doen. Geen plaatjes nodig en enkel wat aandraaien. 1400 blokje is wel vaker nodig.
Als je een 2 literblok hebt mag je er van uit gaan dat het eigenlijk nooit nodig is. Komt meerdere keren voor dat blok wordt open gehaald en ja hoor, zal niet zo zijn, 't is weer eens niet nodig....
Ik had verleden jaar een 2 ltr. blok open na 120.000 km. Bij 200.000 km schijnt bij 2 ltr. het zelfs niet te hoeven.
Hoor je getik uit je blok?
Laten we eerst vooropstellen dat deze garage meer is ge?nteresseerd in je portemonee dan zijn werk.
Met 2 liter of 1700 blok moet het binnen
1 tot 1 1/2 uurtje geklaard zijn.
Op sleuteldagen doen we het ook wel eens.
Met ervaring is het echt binnen uur.
Het 1400 blok zeker binnen uurtje want dit blokje is veel gemakkelijker te doen. Geen plaatjes nodig en enkel wat aandraaien. 1400 blokje is wel vaker nodig.
Als je een 2 literblok hebt mag je er van uit gaan dat het eigenlijk nooit nodig is. Komt meerdere keren voor dat blok wordt open gehaald en ja hoor, zal niet zo zijn, 't is weer eens niet nodig....
Ik had verleden jaar een 2 ltr. blok open na 120.000 km. Bij 200.000 km schijnt bij 2 ltr. het zelfs niet te hoeven.
Hoor je getik uit je blok?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-03-2006 18:34 #640571
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen
getik, soms maar dan staat de moter al uit... Hoe typerend he... Maar goed 1400 winner motertje... Om de hoeveel km moet die het eigenlijk. 40.000 km lang is het zeker niet gebeurd!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-03-2006 18:44 #640572
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Kleppen stellen
Je kunt het om de 10000-15000 kilometer controleren. Kleppen stellen bij een 1400 blok schijnt nog makkelijker te zijn dan bij een 2-liter. 1700 heb ik geen ervaring mee, maar gaat ook met plaatjes geloof ik. Ik was trouwens bij mij 2-liter in veel minder dan een uur klaar, en dat is dus inclusief alles monteren. De 2-liter heeft dus plaatjes, en ik ben maar een amateur monteur.
Het verhaal van 5 uur klopt zeker niet, maar het kan wel zijn dat de garage het jusite gereedschap niet heeft. Ik heb ooit eens bij een garage te horen gekregen dat ze voor het kleppen stellen de nokkenas eraf moesten halen. Dit is echt belachelijk, er namelijk gereedschap voor dat het zeer gemakkelijk maakt. Mijn tip is, als je het echt niet zelf wilt doen, om naar een Volvo-gespecialiseerde garage te gaan. Daar hebben ze gewoon verstand van zaken en zeker bij een 1400 is dat echt een hele kleine moeite. De volvo dealer zelf zal misschien wat te duur zijn.
Het verhaal van 5 uur klopt zeker niet, maar het kan wel zijn dat de garage het jusite gereedschap niet heeft. Ik heb ooit eens bij een garage te horen gekregen dat ze voor het kleppen stellen de nokkenas eraf moesten halen. Dit is echt belachelijk, er namelijk gereedschap voor dat het zeer gemakkelijk maakt. Mijn tip is, als je het echt niet zelf wilt doen, om naar een Volvo-gespecialiseerde garage te gaan. Daar hebben ze gewoon verstand van zaken en zeker bij een 1400 is dat echt een hele kleine moeite. De volvo dealer zelf zal misschien wat te duur zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-03-2006 18:50 #640573
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen
Even nog wat ter verduidelijking
Ik heb mijn eigen kleppen gesteld, ik weet het niet meer precies, maar volgens mij was ik in een klein half uurtje klaar (geen ervaring)
1400 blok is echt super makkelijk. 2liter wordt ander verhaal, want je hebt speciaal gereedschap nodig, en een doos stelplaatjes.
bij 2 liter; stelplaatjes om klepspeling aan te passen
Bij 1.4; verdraaien van de stoterstangen om klepspeling aan te passen.
Meten met voelermaatjes.
Sommige auto's moet idd de nokkenas eruit om de kleppen te stellen.
Ik heb mijn eigen kleppen gesteld, ik weet het niet meer precies, maar volgens mij was ik in een klein half uurtje klaar (geen ervaring)
1400 blok is echt super makkelijk. 2liter wordt ander verhaal, want je hebt speciaal gereedschap nodig, en een doos stelplaatjes.
bij 2 liter; stelplaatjes om klepspeling aan te passen
Bij 1.4; verdraaien van de stoterstangen om klepspeling aan te passen.
Meten met voelermaatjes.
Sommige auto's moet idd de nokkenas eruit om de kleppen te stellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-03-2006 19:04 #640574
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen
kleppen stellen van een 1400 is inderdaad zeer eenvoudig. Als daar 5 uur voor gerekend wordt, moet je hard weglopen en een betrouwbare garage gaan zoeken....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-03-2006 19:10 #640575
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen
Opzich is het voor sommige karwijtjes helemaal niet dom om naar een volvodealer te gaan. Zeker, als daar nog vele oudere monteurs werken die die dingen in lengte der dagen gemaakt hebben. Voor sommige karwijtjes zijn ze goedkoper en voor sommige veel duurder. Een koppeling zou ik bv nooit door een dealer er in laten zetten. Kleppenstellen wel. Alleen maar arbeidsloon en die gasten weten precies wat ze moeten doen. Ik merk namelijk bij reguliere garage SOMS dat ik zelf meer verstand heb van heel het variomatic gebeuren (oke niks met klepstellen te maken) dan de garages zelf. Met andere woorden ik kan er dan veel beter zelf aan gaan sleutelen en dat doe ik dan ook. Sommige dingen zijn gewoon heel gemakkelijk aan zo,n auto vervangen van bougies, luchtfilter olie verversen nieuwe dinamo,(laten reviseren en terugzetten) nieuwe startmoter, nieuwe v snaar, verdelerkap roter vervangen, ect zijn alle maal kwarwijtjes die je met een beetje aangeboren technisch inzicht zelf kunt klaren. En daar hoef je totaal geen monteur voor te zijn. Wel handig
Om de hoeveel km moet het gemideld gesproken bij een 1400?
Om de hoeveel km moet het gemideld gesproken bij een 1400?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-03-2006 19:34 #640576
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen
Ik denk dat die eerste garage gewoon bang is voor de de "Van Doorne Toverdoos".
Al gaat het om olie verversen, monteurs denken dat als je met een variomatisch aangedreven voertuig de hoek omkomt dat ze geconfronteerd gaan worden met hele moeilijke materie.
Het koude zweet breekt ze al uit bij de gedachte........
Dat het blok gewoon van Renault is en niks met de vario van doen heeft, kun je maar weinig garagisten aan hun verstand peuteren.
Het heeft me heel veel overredingskracht gekost om hier de plaatselijke dorpsgarage, nog een echte sleutelaar van de oude stempel, ervan te overtuigen dat het allemaal niet zo eng is.
Sindsdien kan ik mijn DAFjes neerzetten wanneer ik maar wil.
Helaas worden deze monteurs, vooral de oudere generatie, al zeldzamer, en krijg je al meer te maken met ICT-specialisten, die als ze op je motorblok geen uitleesstekker zien volkomen hulpeloos raken, ook bij de Volvo.
De Volvo-dealer hier in de buurt stond ook echt niet te springen toen ik voor mijn 1400ineenDAFje project voor lagers en keerringen kwam.
"Die 340's hebben we niks meer van"
Tis toch een Volvo!!!
Dus word alles zelf doen/leren zowat een vereiste en daar zijn Sleuteldagen weer heel geschikt voor en volgens mij houd de V300 club die ook.
Toch??
Al gaat het om olie verversen, monteurs denken dat als je met een variomatisch aangedreven voertuig de hoek omkomt dat ze geconfronteerd gaan worden met hele moeilijke materie.
Het koude zweet breekt ze al uit bij de gedachte........
Dat het blok gewoon van Renault is en niks met de vario van doen heeft, kun je maar weinig garagisten aan hun verstand peuteren.
Het heeft me heel veel overredingskracht gekost om hier de plaatselijke dorpsgarage, nog een echte sleutelaar van de oude stempel, ervan te overtuigen dat het allemaal niet zo eng is.
Sindsdien kan ik mijn DAFjes neerzetten wanneer ik maar wil.
Helaas worden deze monteurs, vooral de oudere generatie, al zeldzamer, en krijg je al meer te maken met ICT-specialisten, die als ze op je motorblok geen uitleesstekker zien volkomen hulpeloos raken, ook bij de Volvo.
De Volvo-dealer hier in de buurt stond ook echt niet te springen toen ik voor mijn 1400ineenDAFje project voor lagers en keerringen kwam.
"Die 340's hebben we niks meer van"
Tis toch een Volvo!!!
Dus word alles zelf doen/leren zowat een vereiste en daar zijn Sleuteldagen weer heel geschikt voor en volgens mij houd de V300 club die ook.
Toch??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-03-2006 19:35 #640577
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen
Heren,
Ik heb een heel duidelijk foto verslag van de site van mijn andere passie,
De volvo 242
Het principe is hetzelfde.
Al is het voorbeeld een 240 turbo.
www.volvolvo.nl/forum/viewtopic.php?t=1385
Ik heb een heel duidelijk foto verslag van de site van mijn andere passie,
De volvo 242
Het principe is hetzelfde.
Al is het voorbeeld een 240 turbo.
www.volvolvo.nl/forum/viewtopic.php?t=1385
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-03-2006 19:51 #640578
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen
yep, we proberen zoveel mogelijk sleuteldagen te houden, maar het is erg moeilijk om garages te vinden met voldoende ruimte en mogelijkheden, die zo'n dag wel zien zitten.
Trouwens heeft zelfs een volvo dealer helaas lang niet meer altijd de kennis van vario's in huis die soms nodig is om een probleem efficient op te lossen.... de werkplaatsboeken liggen voor een deel bij liefhebbers of gewoon in de papiercontainer, voor een klein deeltje bij de club, maar er zijn iig niet veel dealers meer die de informatie nog compleet hebben staan.
Een en ander geeft dus ook aan hoe belangrijk het is om als club een zo compleet mogelijke documentatie te hebben, en deze te ontsluiten voor de leden.
Trouwens heeft zelfs een volvo dealer helaas lang niet meer altijd de kennis van vario's in huis die soms nodig is om een probleem efficient op te lossen.... de werkplaatsboeken liggen voor een deel bij liefhebbers of gewoon in de papiercontainer, voor een klein deeltje bij de club, maar er zijn iig niet veel dealers meer die de informatie nog compleet hebben staan.
Een en ander geeft dus ook aan hoe belangrijk het is om als club een zo compleet mogelijke documentatie te hebben, en deze te ontsluiten voor de leden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets