Nog een radio inbouwen
- V300 register
- Verbannen
- 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 

Wat een jammere getuigenis van kansloos beunwerk van de vorige eigenaar...
 Wat een jammere getuigenis van kansloos beunwerk van de vorige eigenaar... 
Nu moet je dus serieus gaan meten om ergens achter te komen.
Dat kroonsteentje
 aan die twee bruine draden is hws. de ground, voor de rest lijkt er weinig anders op te zitten dan met een multimeter te gaan zoeken.
 aan die twee bruine draden is hws. de ground, voor de rest lijkt er weinig anders op te zitten dan met een multimeter te gaan zoeken.*jammer*

Ik zie dat je in Zevenaar woont, dat is wel een aardig stukje rijden..., anders had je wel een avondje bij me langs kunnen komen dan had ik je een handje geholpen.
Misschien een ander lid met wat kennis van zaken en een multimeter?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- 

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
- 

wat in je radio hangt is iig radio > iso.
je moet nu dus nog enkel met iso (bruine stekker voor speakerdraden; zwarte voor voeding/massa etc) naar de volvo bundel
ik zie rechtsachterin 2x bruin bij elkaar; dat is massa.
wat ik nog mis is 2x rood/zwart (de getoonde rood/zwart draden zijn niet origineel, maar normale tweelingsnoer speakerdraden) de 2x rood/zwart die erin hoort te zitten voorziet de radio van voeding na het contact (15+)
en wat ook nog mist is 2x groen wat voeding is direct vanaf de accu (30+)
grote kans dat als je aan de rechterzijde van de tunnel de bekleding lostrekt je de 2 rood/zwarte en 2 groene draden vind; ze horen in dezelfde bundel als die bruine verwerkt te zitten.
die draden zitten overigens met een reden parralel aangesloten; gebruik je slechts 1 van die draden per kleur dan doet het halve dashboard niets meer, even in de gaten houden bij het opnieuw aansluiten dus:)
- V300 register
- Verbannen
- 

Nogmaals; een multimeter is hierbij geen overbodige luxe, evenals iemand met een beetje kennis

- V300 register
- Verbannen
- 

Ik zal wel een keer iemand vragen die er verstand van heeft, een kennis van me werkt bij een garage, die zal ik dan maar eens lastigvallen. Ik heb zelf namelijk vrij weinig verstand van losse kabels en voltmeters enzo :+
Ik heb ook gezien dat er geen speakers in zitten maar gapende gaten, daar loopt wel een zwart-rood kabeltje doorheen, maar dat gaat dus nog wat worden.
- V300 register
- Verbannen
- 

Ohja, multimeters zijn geen hogere wiskunde ofzo hoor. Je koopt gewoon zo'n el cheapo jeukding van de gamma oid, zet hem op gelijkspanning ("=") 20V ofzo. De zwarte kabel houd je tegen een kaal stukje metaal van de auto of klem je vast in dat kroonsteentje van de bruine kabels, de rode kabel ga je mee op zoek naar een kabel waar spanning op staat. Staat er spanning op, dan komt er in het display een waarde tussen de 10 en 14V te staan.
Zo kan je ook de + Contact opzoeken, dat is namelijk de kabel waar geen spanning op staat als het contact uit is maar zodra het contakt omgedraaid wordt komt daar netjes diezelfde 10-14V op te staan

Easy as that

- V300 register
- Verbannen
- 

Ook kwam ik mijn antennekabel tegen:
Het is inderdaad die kabel waar dat ene metalen draadje nog zielig uitkomt :crazy1:
De twee roodzwarte kabels die van de speakers zouden zijn lopen langs het speakergat voorin bij het voeteneind en verdwijnen dan mysterieus achter de bekleding. Speakerdraden moeten dus helemaal nieuw gelegd worden, die zaten gelukkig nog bij m'n nieuwe speakersetje :hmmz:
Omg wat zie ik daar rechtsachterin opeens een roestplek zitten

En nog een klein vraagje, weet iemand wat die witte draadjes zijn? Die zitten zowel links als rechts maar ik weet niet waar ze voor zijn (zie 1e post voor foto)
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
- 

ik ben bang dat de enige die dat weet de knoeierd is dit dit erin gefrutst heeft..Vermilion;118362 schreef : weet iemand wat die witte draadjes zijn? Die zitten zowel links als rechts maar ik weet niet waar ze voor zijn (zie 1e post voor foto)
ik zie in je gebruikersprofiel dat je een 340L hebt; het kan zijn dat deze nog niet standaard is uitgerust met 15+ bedrading (rood/zwart). mogelijk is die witte draad dus een voeding als het contact aan staat; zou je even door moeten meten.
is dat niet het geval; eruit trekken die handel en een nieuwe 15+ aanleggen. dit soort geknoei in elektra is een gigantisch risico wat brand betreft, en als het fout gaat dan helpt dat kleine brandblussertje dat ik zie ook totaal niet meer:)
roest daar in de hoek duid vaak op interne roestschade aan de paravan; als je je deuren open zet en achter de spiegels tegen de body kijkt (stukje driehoekvormige plaat) komt dat dan ook al omhoog zetten/roesten?
- V300 register
- Verbannen
- 

AvdAkker;118364 schreef : ik zie in je gebruikersprofiel dat je een 340L hebt; het kan zijn dat deze nog niet standaard is uitgerust met 15+ bedrading (rood/zwart). mogelijk is die witte draad dus een voeding als het contact aan staat; zou je even door moeten meten.
roest daar in de hoek duid vaak op interne roestschade aan de paravan; als je je deuren open zet en achter de spiegels tegen de body kijkt (stukje driehoekvormige plaat) komt dat dan ook al omhoog zetten/roesten?
Dat zal ik allebei morgen even nakijken als het weer licht is, bedankt iig voor de snelle reactie :y: