Het grote CarAudio topic

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-06-2014 18:52 #948886 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote CarAudio topic

setsunakaede;230152 schreef : Sony maakte/maakt versterkers die "in het wereldje" toch wat gemeden worden. Ze zijn niet slecht, maar ook niet t?p. Een beetje JBL / Caliber kaliber.

Dan past-ie toch prima bij m'n JBL speakers..? :S ;)

Ik snap je punt wel hoor. Sta er ook van te kijken dat je nog goedkopere 4-kanaals versterkers had gevonden :y: Waarvoor dank.
Eerst maar eens kijken hoe het geluid bevalt met alleen betere speakers. Mocht het niet bevallen kan een versterker altijd nog ;)
Vooralsnog rijd ik korte stukjes... Tegen de tijd dat m'n BT geconnect is, zet ik de motor alweer uit... :humor:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-01-2016 20:56 #959794 door V300 register
Een tijdje geleden heb ik in de 340 een moderne radio ingebouwd. Het gaat om een Pioneer met USB en 2 10cm JBL speakers in de deurpanelen. Punt is dat het geluid gewoon niet mooi is. Je moet sowieso het volume hard zetten om iets te horen en het geluid is gewoon schel en lelijk.

In het verleden heb ik meerdere autoradio?s en speakers op eenzelfde manier aangelegd en dat heeft altijd een prima resultaat gehad. Wat kan ik verkeerd gedaan hebben? Ik dacht aan het verkeerde polariteit bij 1 speaker. Maar zijn er nog andere opties? Misschien zie ik iets over het hoofd.

Symptomen zijn: volume op 45 is te weinig om muziek op de snelweg te horen. De schaal gaat echter tot 50. In mijn 360 heb ik het volume op z?n hardst op 22 staan. Ongeveer dezelfde radio, maar iets ouder.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-01-2016 19:00 #959806 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Het grote CarAudio topic
Polariteit heeft vooral invloed op de lagere frequenties ( grotere uitslag van het membraan omdat er voor lage tonen meer lucht verplaatst moet worden)

Mensen oren zijn sowieso behoorlijk ongevoelig voor lage tonen.

Hebben de luidsprekers die je gebruikt wel een nominale impedantie van 4 Ohm?

Huis, tuin en keuken luidsprekers hebben een nominale impedantie van doorgaans 8 Ohm en zodoende moeten hierin meer vermogen 'gepompt' worden voor dezelfde geluidsdruk.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2016 19:40 #959810 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Het grote CarAudio topic
Ik vind het behoorlijk klinken als een foutje wbt polariteit. In tegenfase verlies je veel laag. Met een beetje pech is het filter voor de tweeters niet netjes of midden in het gehoor en wordt de boel ook nog schel.

Makkelijkst - als de draadkleuren niet logisch zijn - om te controleren is de radio afkoppelen en even met een batterij kijken of de conus bij alle speakers dezelfde kant op beweegt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2016 11:08 #959827 door V300 register
Dank voor de reacties. Het zijn gewoon autoradiospeakers van 4 ohm. Ik heb de speakerdraden gebruikt die al zijn voorbedraad. Kan zijn dat 1 toevallig verkeerd om is aangelegd. Aan de clipjes op de speakers kan het niet liggen, want die kunnen maar op 1 manier vast. Ik ga de radio ff loshalen en de draadjes omzetten.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-01-2016 17:59 #959834 door Wouter Borsje
Je kunt ook het "welke kant beweegt de conus op" truukje met een AA batterij doen, of anders even doormeten met een multimeter, dan weet je zeker dat de polariteit de juiste is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2016 22:10 #959836 door V300 register
Hoe zou je met een multimeter de polariteit bepalen?

Ik dacht ook altijd dat de polariteit van de luidsprekers weinig uitmaakte, zolang ze maar in fase speelden?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-01-2016 22:28 #959838 door Wouter Borsje
De fase heeft zeker ook met de polariteit te maken, bij een enkele verwisseling van even simpel gezegd + en - speelt ??n luidspreker 180 graden uit fase.

Verder treedt fase verschuiving ook op in passieve wissel filters welke er voor zorgen dat kort gezegd in bijvoorbeeld een tweeweg systeem de lagere frequenties weergegeven worden door de woofer en de en de hogere frequenties door de tweeter.

Met een multimeter kan je in ieder geval nagaan of het + signaal op draadkleur X ook werkelijk als + op de luidsprekerdraadkleur Y eindigt. (dmv het zogenaamde "doorpiepen")

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2016 14:06 #959840 door V300 register
Ah zo bedoel je het met de multimeter. Ik dacht dat je bedoelde de polariteit te bepalen als je de plus en de min op de luidsprekers niet kan zien, dat kan echt alleen door te kijken naar de uitwijking van de conus.

Wel, dat bedoel ik met dat ze in fase moeten spelen. Dat de plus en min consistent moeten aangesloten worden. Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je nu de plus van de luidspreker op de plus van de versterker aansluit of omgekeerd, zolang het maar hetzelfde zit op alle luidsprekers van het systeem.
Ik doelde niet op de faseverschuiving tussen stroom en spanning tengevolge van LC filters, want ook dat maakt hier niet uit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2016 14:48 #960361 door V300 register
Polariteit van 1 speaker zat verkeerd om. Kleurtjes had ik goed aangesloten, alleen zat in 1 stekker de draadjes verkeerd om. Probleem opgelost!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC