Het grote CarAudio topic
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-10-2009 23:13 #802601
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote CarAudio topic
Dan is een MDF- of anderssoortighout adapterplaat the way to go. Gewoon een lekker dik stuk nemen, of twee lagen op elkaar lijmen, en vastschroeven in de originele schroefgaten. Afwerken met skai oid, speaker daar vervolgens weer in monteren.
Wel even zorgen dat je adapter min of meer luchtdicht tegen je paneel aan zit en je speaker ook goed stevig en luchtdicht tegen je adapter. Helemaal luchtdicht is, gezien de natuur van je deur, onzin (dus dichtkitten is niet nodig
) maar probeer de luchtlekken te minimaliseren.
Wel even zorgen dat je adapter min of meer luchtdicht tegen je paneel aan zit en je speaker ook goed stevig en luchtdicht tegen je adapter. Helemaal luchtdicht is, gezien de natuur van je deur, onzin (dus dichtkitten is niet nodig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2009 08:17 #802612
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Het grote CarAudio topic
Tochtbandje van de Gamma er tussen is dicht zat. En als je dan toch aan het plakken bent doe je het rond de rand van het deurpaneel ook nog even.

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-10-2009 09:10 #802618
door V300 register
Dat moet ik ook eens proberen, op de snelweg komt er volgens mij tussen het driehoekje van de spiegen en vanuit een opening tussen het deurpaneel en het grijze plastic ding op de deur lucht naar binnen. Zorgt voor kou maara vooral voor lawaai 
De remote kabel van mijn versterker was blijkbaar net te kort, en is er uitgesprongen toen hij aan stond. Als ik hem (tijdelijk) met een kroonsteentje verleng staat er geen spanning op. Kan dit komen omdat de snoer die ik eraan heb geknoopd dikker is? Van de week ook maar ff multimeteren of hij bij de radio nog wel signaal geeft

De remote kabel van mijn versterker was blijkbaar net te kort, en is er uitgesprongen toen hij aan stond. Als ik hem (tijdelijk) met een kroonsteentje verleng staat er geen spanning op. Kan dit komen omdat de snoer die ik eraan heb geknoopd dikker is? Van de week ook maar ff multimeteren of hij bij de radio nog wel signaal geeft
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-10-2009 09:50 #802623
door V300 register
Ik heb nog een vraag over een versterker. Kies je er een met 4 kanalen om 4 speakers aan te sluiten? Of kan je dat ook nog de versterker van de radio zelf gebruiken? Ik weet niet of je die automatisch omzeild als je de rca-uit gebruikt.
Iemand nog een goede tip, qua vermogen? Het hoeft niet te knallen, het moet gewoon mooi klinken. Mijn muzieksmaak is zeer divers, lust alleen geen metal.
Iemand nog een goede tip, qua vermogen? Het hoeft niet te knallen, het moet gewoon mooi klinken. Mijn muzieksmaak is zeer divers, lust alleen geen metal.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-10-2009 12:37 #802624
door V300 register
Je kan op zich ook een 2kanaals versterker gebruiken en twee speakers op een kanaal zetten, maar als je wil dat het mooi klinkt kun je beter een kanaal per speaker gebruiken.
Ik heb een 4x75W rms van GroundZero, met een set van 45rms(10cm) en een composet van 65(16cm), ik heb het alleen nog in combinatie met de kleine kunnen testen, de grote had ik nog niet aangesloten maar ik ben er nu al tevreden over. Waarschijnlijk ga ik voor meer bas nog een subwoofer erbij inleggen.
Ik zou eigenlijk zeggen zoek wat speakers uit voor een goed merk dat in je budget past en zoek dan een versterker die daarbij past qua rms vermogens.
Ik heb een 4x75W rms van GroundZero, met een set van 45rms(10cm) en een composet van 65(16cm), ik heb het alleen nog in combinatie met de kleine kunnen testen, de grote had ik nog niet aangesloten maar ik ben er nu al tevreden over. Waarschijnlijk ga ik voor meer bas nog een subwoofer erbij inleggen.
Ik zou eigenlijk zeggen zoek wat speakers uit voor een goed merk dat in je budget past en zoek dan een versterker die daarbij past qua rms vermogens.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2009 12:46 #802625
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Het grote CarAudio topic
Je kunt je voorspeakers aansturen met je autoversterker en de joekels voor achterin via de RCA met een aparte versterker. De RCA is een extra (onversterkte) uitgang en je kunt gewoon de standaard versterkte uitgangen van je radio ook nog gebruiken.
Ik heb zelf 2 speakers in de voetenruimte op de vooruitgang en nog 2 tweeters op de achteruitgang van de radio aangesloten om het geweld van de achterspeakers nog wat te compenseren.
Als je 2 speakers op eenzelfde kanaal zet ga je wel met je impedantie rommelen... Afhankelijk van hoe je ze aansluit (parallel of in serie wordt die dan 2 x zo hoog of laag.)
Ik heb zelf 2 speakers in de voetenruimte op de vooruitgang en nog 2 tweeters op de achteruitgang van de radio aangesloten om het geweld van de achterspeakers nog wat te compenseren.
Als je 2 speakers op eenzelfde kanaal zet ga je wel met je impedantie rommelen... Afhankelijk van hoe je ze aansluit (parallel of in serie wordt die dan 2 x zo hoog of laag.)
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-10-2009 19:48 #802660
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Het grote CarAudio topic
parallel aansluiten: impedantie verlaging van bv 4 naar 2 Ohm. ( meeste autoluidsprekers hebben een impedantie van 4 Ohm)
In serie aansluiten: impedantie verdubbeld.
Sluit de luidsprekers als je er meerder op ??n uitgang wil hebben ALTIJD in serie aan op een autoradio (er gaat anders een te grote stroom lopen door de transistoren), sommige losse eindversterkers zijn wel berekend op een belasting van 2 Ohm. (brugbare uitgangen)
Gr; Wouter.
In serie aansluiten: impedantie verdubbeld.
Sluit de luidsprekers als je er meerder op ??n uitgang wil hebben ALTIJD in serie aan op een autoradio (er gaat anders een te grote stroom lopen door de transistoren), sommige losse eindversterkers zijn wel berekend op een belasting van 2 Ohm. (brugbare uitgangen)
Gr; Wouter.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-10-2009 21:00 #802668
door V300 register
Anjo / Wouter, dank voor de tips. Zal het weekend weer checken hoe het zit.
Hoop dat ik niet zo stom ben geweest dat Wouter gelijk krijgt met zijn tip :crazy1: Aan de andere kant; dan is het wel gemakkelijk opgelost:)
Ik vrees echter een ingewikkelder probleem. Kan de versterker ook naar de vaantjes zijn of hoor je dan echt helemaal niets meer? Ik heb namelijk heel erg zacht geluid....... dus toch nog iets.
Anders heb ik nog een versterker met bass-kist liggen. maar ik vrees dat die 700W iets too much is voor een arme 300 :f
Hoop dat ik niet zo stom ben geweest dat Wouter gelijk krijgt met zijn tip :crazy1: Aan de andere kant; dan is het wel gemakkelijk opgelost:)
Ik vrees echter een ingewikkelder probleem. Kan de versterker ook naar de vaantjes zijn of hoor je dan echt helemaal niets meer? Ik heb namelijk heel erg zacht geluid....... dus toch nog iets.
Anders heb ik nog een versterker met bass-kist liggen. maar ik vrees dat die 700W iets too much is voor een arme 300 :f
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-10-2009 15:13 #802972
door V300 register
Nou, de speakers zijn in ieder geval goed aangesloten op de versterker, dus helaas ligt het probleem zo gemakkelijk. Zal morgen eens een andere tulp-stekker aansluiten en kijken of dat verschil maat. Zo niet, dan weet ik het ook ff niet meer. De rest van de kabels is zeker in orde.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-10-2009 17:20 #802982
door V300 register
Steven, 700W kan prima in een 340. Het hangt er net van af hoe ver je het volume openschroeft.
Wat trouwens ook nog wel eens oorzaak van slecht/geen geluid over de versterker kan zijn, is doorgebrande massaspoortjes. Die komen door kortsluiting tijdens het aansluiten oid. In dat geval zijn dus de massasporen in je radio zelf doorgebrand. Ik hoop het niet voor je btw.
Trouwens, op www.showyoursound.nl , vooral op het forum, zijn heel veel tips te vinden over het aansluiten en foutzoeken in car audio installs. Kijk daar ook vooral even!
Wat trouwens ook nog wel eens oorzaak van slecht/geen geluid over de versterker kan zijn, is doorgebrande massaspoortjes. Die komen door kortsluiting tijdens het aansluiten oid. In dat geval zijn dus de massasporen in je radio zelf doorgebrand. Ik hoop het niet voor je btw.
Trouwens, op www.showyoursound.nl , vooral op het forum, zijn heel veel tips te vinden over het aansluiten en foutzoeken in car audio installs. Kijk daar ook vooral even!
Moderators: Mark Smeets