dashboardverlichting - 2
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

31-05-2008 18:14                #712500
        door V300 register

Beantwoord door V300 register in topic dashboardverlichting - 2            

Dit was mijn vraag:
Dit was mijn vraag:
Nu wil ik dus met de stroomtoevoer gaan kijken of ik de verlichting aankrijg door te contacten met een van de andere draden. Geeft hij licht dan zet ik daar een andere, eenvoudige aan en uit schakelaar, op. Ik heb nog een eenvoudiger bermschakelaartje liggen.
Dit zijn tot nu toe de antwoorden:
- 't Lampje is niet stuk?
- Normaal is een bruine draad de massa.
- Die bruine draad is volgens mij ook de massa, en de andere twee draden zijn de plus en de min. - Als dat knopje licht geeft krijgt hij dus stroom.
- de min? dat is nieuw in auto-elektronica
- gewoon de 1+1+1+1=4 methode, m?t een multimeter. anders kom je er n??it aan uit.
- Massa = min
- Meten = weten, Frans
Ik wil niet veel zeggen maar ik heb wel eens aan mijn broek hangen dat ik onduidelijk ben, of iets in de sfeer, op het forum.
Laten we deze antwoorden eens evalueren
Bruin is misschien massa wat ik zelf ook al had vermoed en de telsom van 1+1+1+1 = 4 en dat ik een multimeter nodig heb.
Stel je voor dat je weinig verstand hebt van electra.
Tjonge jonge jonge jonge wat zijn we duidelijk. :cry3:
Iemand die geen verstand heeft van timmeren vraagt aan mij hoe een deur af te hangen. Ik antwoord hem dat een duimstok 1 meter lang is en dat je wel een schaaf moet gebruiken. :humor:
    Dit was mijn vraag:
Nu wil ik dus met de stroomtoevoer gaan kijken of ik de verlichting aankrijg door te contacten met een van de andere draden. Geeft hij licht dan zet ik daar een andere, eenvoudige aan en uit schakelaar, op. Ik heb nog een eenvoudiger bermschakelaartje liggen.
Dit zijn tot nu toe de antwoorden:
- 't Lampje is niet stuk?
- Normaal is een bruine draad de massa.
- Die bruine draad is volgens mij ook de massa, en de andere twee draden zijn de plus en de min. - Als dat knopje licht geeft krijgt hij dus stroom.
- de min? dat is nieuw in auto-elektronica
- gewoon de 1+1+1+1=4 methode, m?t een multimeter. anders kom je er n??it aan uit.
- Massa = min
- Meten = weten, Frans
Ik wil niet veel zeggen maar ik heb wel eens aan mijn broek hangen dat ik onduidelijk ben, of iets in de sfeer, op het forum.
Laten we deze antwoorden eens evalueren
Bruin is misschien massa wat ik zelf ook al had vermoed en de telsom van 1+1+1+1 = 4 en dat ik een multimeter nodig heb.
Stel je voor dat je weinig verstand hebt van electra.
Tjonge jonge jonge jonge wat zijn we duidelijk. :cry3:
Iemand die geen verstand heeft van timmeren vraagt aan mij hoe een deur af te hangen. Ik antwoord hem dat een duimstok 1 meter lang is en dat je wel een schaaf moet gebruiken. :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

31-05-2008 18:53                #712504
        door V300 register

Hahahahaha, arme Frans :humor:
Mijn nederige excuses voor mijn blijkbaar t? eenvoudige antwoord, maar ik heb al t? vaak meegemaakt dat er mensen heel erg zaten te zoeken naar een oplossing terwijl ie voor de hand lag (Bijvoorbeeld de hele motor nazoeken naar gebreken terwijl er geen benzine in de tank zit...)
 (Bijvoorbeeld de hele motor nazoeken naar gebreken terwijl er geen benzine in de tank zit...)
Ik weet het niet, dus ik hou mn mond verder wel
Succes in ieder geval, en laat even weten wat het geworden is.
    Mijn nederige excuses voor mijn blijkbaar t? eenvoudige antwoord, maar ik heb al t? vaak meegemaakt dat er mensen heel erg zaten te zoeken naar een oplossing terwijl ie voor de hand lag
 (Bijvoorbeeld de hele motor nazoeken naar gebreken terwijl er geen benzine in de tank zit...)
 (Bijvoorbeeld de hele motor nazoeken naar gebreken terwijl er geen benzine in de tank zit...)Ik weet het niet, dus ik hou mn mond verder wel

Succes in ieder geval, en laat even weten wat het geworden is.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

31-05-2008 19:01                #712506
        door V300 register

Het enigszins duidelijkste antwoord was deze:
Maar er zitten veel meer draden. De draden van het lichtje in het knopje kan ik nog ontwaren. Dan blijven er nog 4 over waar ik dus de bruine tegen aan kan doen om te kijken of het lichtje van dashboard gaat branden.
Alleen als ik dit met normale huis en tuin elektra ga doen krijg ik kortsluiting bedenk ik mij.
Maar er zitten veel meer draden. De draden van het lichtje in het knopje kan ik nog ontwaren. Dan blijven er nog 4 over waar ik dus de bruine tegen aan kan doen om te kijken of het lichtje van dashboard gaat branden.
Alleen als ik dit met normale huis en tuin elektra ga doen krijg ik kortsluiting bedenk ik mij.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

31-05-2008 19:07                #712507
        door V300 register

Ehm... Frans... kijkende naar de inhoud van die zin, denk ik: luister liever naar iemand die er ?cht verstand van heeft 
Sorry Joost 

Sorry Joost

- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

31-05-2008 19:52                #712514
        door V300 register

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="
    www.youtube.com/v/F3pQZ5Y6pzU&hl=en
">    
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

Minder
        Meer

31-05-2008 20:30                #712521
        door 16673-dummy

Beantwoord door 16673-dummy in topic dashboardverlichting - 2            

Dat was inderdaad een enigszins misplaatst antwoord. Sorry Frans, maar ik hou me nu verder ook buiten deze discussie.
Ik heb me voorgenomen alleen nog maar te reageren als ik het ook ?cht zeker weet, anders krijg ik weer ellenlange maildiscussies met W. N.
    Ik heb me voorgenomen alleen nog maar te reageren als ik het ook ?cht zeker weet, anders krijg ik weer ellenlange maildiscussies met W. N.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

31-05-2008 20:54                #712526
        door V300 register

we komen er wel
Ik heb nu twee andere knopjes geprobeerd. Je kan de stekkertjes gewoon in de lipjes doen zonder iets los te hoeven maken. Dit geeft geen resultaat.
Aan het einde van de rit zou je dus kunnen stellen dat het tussen het knopje en dashboard zit. Het zijn niet de lampjes en wat over blijft is een warboel aan draden onder het stuur.
Ik heb de verlichting van het asbakje losgepeuterd en ligt nu los achter de dash. Deze gaat aan als je het licht aan doet.
Ik ga iets maken of boren of verzinnen dat het lichtje van de asbak het dashboard binnenin gaat verlichten. Moet lukken als ik het snoer wat verleng en een gaatje boor ergens in het dashboard.
    Ik heb nu twee andere knopjes geprobeerd. Je kan de stekkertjes gewoon in de lipjes doen zonder iets los te hoeven maken. Dit geeft geen resultaat.
Aan het einde van de rit zou je dus kunnen stellen dat het tussen het knopje en dashboard zit. Het zijn niet de lampjes en wat over blijft is een warboel aan draden onder het stuur.
Ik heb de verlichting van het asbakje losgepeuterd en ligt nu los achter de dash. Deze gaat aan als je het licht aan doet.
Ik ga iets maken of boren of verzinnen dat het lichtje van de asbak het dashboard binnenin gaat verlichten. Moet lukken als ik het snoer wat verleng en een gaatje boor ergens in het dashboard.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

01-06-2008 10:42                #712538
        door V300 register

Het probleem zit dus nu zeker in de bedrading.
Het lijkt me dus logisch dat je aan het einde van de stekker de 4 draden pakt die je over hebt, de draadkleur opschrijft, en dan de uiteinden van deze 4 draden gaat zoeken.
Dan weet je precies waar de fout zit. Pak hierna een multimeter en ga de weerstand van voor naar achter over de draad meten. Krijg je een normaal getal: Goed, krijg je 0 of oneindig: Draadbreuk.
De draden die goed zijn laat je zitten, de draden die kapot zijn soldeer je een nieuwe draad aan het uiteinde en trek je de oude er uit (en dus automatisch de nieuwe er in). Gebruik wel dezelfde kleur trouwens .
.
Als je dit klaar hebt knip je de oude draden weg, knijp je dezelfde stekkertjes weer er op als op de oude draad zaten en ga je testen.
    Het lijkt me dus logisch dat je aan het einde van de stekker de 4 draden pakt die je over hebt, de draadkleur opschrijft, en dan de uiteinden van deze 4 draden gaat zoeken.
Dan weet je precies waar de fout zit. Pak hierna een multimeter en ga de weerstand van voor naar achter over de draad meten. Krijg je een normaal getal: Goed, krijg je 0 of oneindig: Draadbreuk.
De draden die goed zijn laat je zitten, de draden die kapot zijn soldeer je een nieuwe draad aan het uiteinde en trek je de oude er uit (en dus automatisch de nieuwe er in). Gebruik wel dezelfde kleur trouwens
 .
.Als je dit klaar hebt knip je de oude draden weg, knijp je dezelfde stekkertjes weer er op als op de oude draad zaten en ga je testen.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

Minder
        Meer

01-06-2008 20:41                #712576
        door 16673-dummy

Beantwoord door 16673-dummy in topic dashboardverlichting - 2            

Maar wat nou als het in de aansluitingen zit (de stekkertjes op het lichtknopje).
Dat lichtknopje zelf geeft licht en is dus in orde. Maar als de stekkertjes die de stroom voor de dashboardverlichting niet in orde zijn, kun je de bedrading wel vervangen maar heb je nog geen resultaat.
Je kunt natuurlijk ook gaan doormeten, maar als dat in orde is zou ik de stekkertjes op de lichtknop eens nakijken.
    Dat lichtknopje zelf geeft licht en is dus in orde. Maar als de stekkertjes die de stroom voor de dashboardverlichting niet in orde zijn, kun je de bedrading wel vervangen maar heb je nog geen resultaat.
Je kunt natuurlijk ook gaan doormeten, maar als dat in orde is zou ik de stekkertjes op de lichtknop eens nakijken.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

01-06-2008 20:43                #712577
        door V300 register

Je kan ook het stekkertje doormeten. Dat de verlichting van de stekker werkt is geen garantie dat de contacten goed zijn. Daarvoor moet je gewoon in elke stand over de ingang naar de uitgang weerstand meten. Ik dacht alleen dat dat al was gebeurd.    
        Moderators: Mark Smeets