Daylight running lights / zweedse verlichting / 'altijd-aan-koplampen'

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2010 11:18 #834828 door V300 register
Volgens mij gaat bij Zweedse verlichting het dimlicht eerst aan op contact, maar als je de sleutel in startpositie zet, dan gaat het dimlicht even uit, tot dat de motor aanslaat.

Ik heb 3 jaar in zo'n auto met Zweedse verlichting rondgereden (GL-special), maar ben helaas nooit in de gelegenheid geweest mezelf te zien starten in de spiegel, dus zeker weten doe ik het niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
09-06-2010 11:20 #834829 door Mark Smeets
Onze V40 heeft het (helaas) ook. Bij het starten gaat de verlichting idd even uit, maar volgens mij is dit puur omdat de startmotor zoveel capaciteit van de accu vraagt. De radio valt ook altijd even uit tijdens het starten....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2010 11:40 #834833 door V300 register
precies dat is dus gewoon een enorme dip in de boordspanning. Met een nieuwe auto geen probleem maar een oudere met een niet te jofele accu en dan in de winter... brrr liever niet. Die 2x 40W heb ik liever elders ingezet dan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2010 11:42 #834834 door V300 register
Zelf kiezen is gewoon fijner. Auto's gaan steeds meer zelf voor je bepalen, wanneer je moet remmen, wanneer de ruitenwissers aangaan, wanneer je moet schakelen (heeft iemand van jullie ook een opschakelindicator? wat een irritant ding zeg...)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2010 12:39 #834839 door V300 register
nee die schakeling klopt wel. de spanning voor de verlichting wordt achter het accessoire relais geschakeld, net als de radio overigens.

de meeste draden '12V bij contact aan' komen in de auto dus zonder te staan op moment dat je de motor start.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2010 13:06 #834844 door V300 register
Licht vergroot je zichtbaarheid

Ik heb wel eens een inhaalactie net op tijd kunnen onderbreken omdat er tijdens grijs weer ineens een grijze auto zonder licht over de grijze weg opdoemde.
Dat was echt schrikken!

Voor de volledigheid:
  • Als lensdrager worden mijn ogen elk halfjaar gechekt dus mankeert er niks aan mijn zicht
  • het voertuig dat ik in wilde halen, had als kenteken 45 km daar wil niemand lang achter rijden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2010 13:16 #834848 door V300 register
Dat komt omdat iedereen met licht aan rijdt. Als je een tijdje in Frankrijk rijdt, dan raak je er aan gewend dat iedereen zonder licht rijdt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2010 14:53 #834856 door V300 register
In de UK rijden ze ook allemaal links. Ik geloof meteen dat als je daar een tijdje bent, dat het dan zeker ook wel zal wennen.
Het is alleen geen steekhoudend argument om ook hier links te gaan rijden terwijl de rest allemaal rechts blijft rijden. Zo zie ik jouw opmerking over Frankrijk ook een beetje...

Auto's die ik onderweg zonder licht of met alleen stadslichtjes (een gloeiende spijker geeft nog meer licht) tegenkom zijn meestal van die mottige belastingvrije vehicles met dito bestuurder. Zo'n uitstraling wil je de 300 toch niet meegeven of wel?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2010 15:05 #834858 door V300 register

variomagic;146797 schreef : ... van die mottige belastingvrije vehicles met dito bestuurder. Zo'n uitstraling wil je de 300 toch niet meegeven of wel?

Juist wel. :D

Ik moet wel eens op het laatste moment (als een tegenligger aan het inhalen is) m'n verlichting aanzetten. Schrikreactie gegarandeerd. :woops:

Maar ja, als iedereen hetzelfde doet, doe ik altijd het tegengestelde. Dat zit in m'n aard. :grr2:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2010 16:55 #834872 door 16673-dummy
Tot mijn verbazing werd ik gisteren opgehaald met een leswagen die stadslicht aanhad i.c.m. de mistverlichting.
Verder vind ik het verschrikkelijk irritant dat bij onze 850 de lampen automatisch aangaan, al ben ik ook van mening dat je altijd je licht aan moet hebben.

@ koentje; geldt die waarschuwing ook voor als je je radio wel aan hebt, maar de sleutel niet in het contact (dus ook niet op contactstand)?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC