Daylight running lights / zweedse verlichting / 'altijd-aan-koplampen'
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
- 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 

Vermoedelijk vertel ik hier niets nieuws maar ik wou het toch even melden tot nut van het algemeen. Op de late 300?s hebben Knut en Olav een irritante wijziging in de bedrading aangebracht namelijk dat je dimlicht altijd aanstaat zodra je het contact inschakelt. Iedereen die ik ken rijdt dus met de lichtknop halverwege 0 en 1 gebalanceerd. Dat is steeds een gepier dat ie net ertussen blijft staan.
Vandaag bij de apekool een ex OVLOV monteur gesproken die dat verhaal kende en zei dat je maar 1 draadje hoeft los te knippen. Nogal wiedes maar zonder schema gaan slopen is geen goed idee. Dus de hele zooi uitgebouwd en met de multimeter uitgezocht hoe het werkt. Resultaat: de groene draad (= contact +) moet los.
Doorknippen houd ik niet van derhalve de draad uit de multistekker gepeurd en geisoleerd. En nou kan je zelf gewoon weer beslissen wanneer je met dimlicht rijdt. Stomme elandjagers, ga tanks bouwen en blijf van mijn daf af ja.
- V300 register
- Verbannen
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

Jij wil je koplampen dus uitzetten overdag...
Ik zit elke keer als ik in de auto stap de zwengelen aan die knop, omdat ik het botweg veiliger vind om met licht aan te rijden. Ook overdag. Ik had dus graag die optie in mijn schakelaar gehad...
Leuk he, zo denkt iedereen anders over zijn/haar auto

- V300 register
- Verbannen
- 

heb je geen PIC's of andere moeilijke dingen voor nodig, dus het had er allang op kunnen zitten :+
- V300 register
- Verbannen
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

- Chris Kobes
- Nieuw lid
- 

Vooral bij laaghangende zon wil het nog wel eens helpen als de tegenligger z'n lampen aan heeft.
- V300 register
- Verbannen
- 

antiekeradio;146570 schreef : nu weet je het dus. 1 draad en een ander type lichtschakelaar en het werkt.
heb je geen PIC's of andere moeilijke dingen voor nodig, dus het had er allang op kunnen zitten :+
De daylight drivers die er in zaten toen ik bij Anjo in de buurt een paaltje er uit probeerde te rijden (paaltje won) waren gewoon op het contact geschakeld, die 2W die die ledjes trokken maakten mij ook niet echt bang ofzo. Nog makkelijker.
Momenteel zit er niets daylight driver achtigs in, na de APK van afgelopen keer kwam ik tot de ontdekking dat mijn bedrading niet helemaal fool proof was, en ik het dus niet meer blindelings correct terug kon prikken. Moet ik nog weer even aan werken gaan dus.:snif:
PIC's gebruik ik momenteel in de auto niet, gaat wel weer komen waarschijnlijk. Om mijn looplichtje in de grille mee aan te sturen etc. Dat gaat wat lastig met een relaisje en wat draadjes aan een schakelaar

- V300 register
- Verbannen
- 

setsunakaede;146566 schreef : Grappig.
Jij wil je koplampen dus uitzetten overdag...
Ik zit elke keer als ik in de auto stap de zwengelen aan die knop, omdat ik het botweg veiliger vind om met licht aan te rijden. Ook overdag. Ik had dus graag die optie in mijn schakelaar gehad...
Inderdaad, en dat wil ik graag zelf kunnen beslissen niet dat het opgelegd wordt door een stel doorgedraaide veiligheidsfrieks. In zweuden is dat al sinds de vroege jaren 80 PLICHT -heeft wel zin in schemerdennebosland- daar zie je ook oude autootjes met gele 10W additioneel opgebouwde lampjes (saabjes 96 enzo), soort mistlampjes maar dan zwakker die ook op contact geschakeld zitten. 2x10W is wel wat anders dan 2x 40W, dat kost merkbaar meer brandstof en koud starten met vol licht aan stuit me ook tegen de technische inborst.
Maar ok tis opgelost tot het moment dat er weer een fanatieke verkeersminister opstaat die het hier ook wil verplichten...
Moet ik de volledige draadkleuren/schakelaarnummers/functies nog opsommen voor wie dat achteraf wil inbouwen?