Versterker aansluiten
- V300 register
- Verbannen
-

Goed geluid wat er in die auto komt zeg!
Ik zit zelf nog steeds met het idee om 2 ronde 17cm speakers in m'n deurpanelen te knutselen. Maar dan moet ik er zeker wel met MDF plaatje op los beunen, zo pas het er nooit in. En idd waarschijnlijk ook het deurpaneel verzwaren. Iemand dit eerder gedaan? Met name het deurpaneel bewerkt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-

Niet eerder gedaan in een 300...
Advies: waar mogelijk het kartonnen paneeltje verstijven met MDF en het paneel en de deur beplakken met loodbitumen.
De deur wordt daardoor wel heel zwaar dus je moet opletten dat je scharnieren in orde zijn.

- V300 register
- Verbannen
-
thyzerrr;24391 schreef : Als je door een gewone huis-tuin- en keukenverlengsnoer (2,5mm2) straffeloos 3680 watt bij 220 mag voeren, lijkt die 50mm2 me schromelijk overdreven... Wat is het maximale opgenomen vermogen van de versterker bij 12 volt? Op langere stukken kabel zul je een geringe spanningsval hebben, op een stukje van 5 meter zal dat nagenoeg verwaarloosbaar zijn. Heb de formules ff niet bij de hand, heb er tijdens mijn opleiding allemaal mooie rekensommetjes over mogen maken. Maar waar is die kennis als je hem nodig hebt....
Het punt met kabels is, dat de stroom die er doorheen loopt bepalend is. Bij 220V is 3700W ongeveer 16A.
Bij 12V is 16A gelijk aan 192W. Je versterker stookt ongeveer de helft weg, dus hou je max. 100 watt over aan muziekvermogen.
Een 600W versterker stookt iets van 1300W weg, dat zijn best wel wat amperetjes. De dikte van de kabels is er op gebaseerd dat er over de kabels niet meer dan iets van een halve volt valt, en dan kan je heel eenvoudig met wat materiaaleigenschappen van koper de dikte van de kabels bepalen. En dan kom je al gauw op dikke kabels uit.
Overigens kan je beter iets te dikke kabels (en iets teveel beschermende mantels, zekeringen, doorvoertjes etc) hebben dan iets te dun.
Verder kan je beter een versterker hebben die iets sterker is dan je sub aan kan, je kan de versterker dan iets terug regelen. Op deze manier hou je meer "controle" over je sub.
Als je een sub hebt die zwaarder is dan wat je versterker aankan, heb je kans op oversturing van je versterker. Resultaat --> gelijkspanning op je boxen, en rook er uit.
Bron: www.showyoursound.nl
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ik ga wel een zwaardere sub nemen omdat mijn versterker destijds "legendarisch" was. Nu blaast hij nog steeds een aardig toontje mee en die 500W kan ie prima kan aansturen, aldus een aantal "connaiseurs".
- V300 register
- Verbannen
-

- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ik wil bij normaal volume, mooi zuiver geluid. Af en toe even knallen.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Dutchie;24460 schreef : Ik las een keer een artikeltje over geluidsfanaten die elk piepje/ruisje/rammeltje horen, en die ook echt zo gek zijn om meer dan 12.000 euro (:eek:) uit te geven aan vergulde speakerdraden
Dat is echt sick :rolleyes:
dat geld mogen ze wel aan mij geven, ik weet er wel raad mee :rolleyes:
Ik ga, als ik ooit zo ver kom met klussen dat ik daar aan kan gaan beginnen, ook gewoon voor een setje dat op volumes die boven spraakniveau uitkomen leuk strak geluid geven. Kan voor (veel) minder dan 1000 euro net zo goed als voor 12.000 euro.
Op SyS wordt ook vaak tegen "beginners" die advies vragen en gelijk naar heeeele dure stuff kijken gezegd dat goede spullen maar een deel van het verhaal zijn.
Vervolgens komt er vaak een verhaal van mensen die met boschmann of climax spullen (algemeen bekend als bagger) toch behoorlijk hoog zijn geeindigd in sound-quality contests, puur op inbouw. Gewoon goed gedempt, goed uitgericht en goed afgeschermd.
Je kabels kunnen nog zo duur zijn en van goud, als je ze niet goed afschermt of langs je voedingskabels legt, of beide, blijft het geluid ronduit k*t.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-