Zonnetje

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-07-2008 09:35 #721290 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zonnetje
Jij bent duidelijk nooit verkoper geweest :p

Wij raden aan om de eerste 500 a 1000km niet rustig aan te rijden maar gevarieerd zodat alles goed inslijt. Vooral de eerste ?ren rijden is het belangrijk om veel van toerental en belasting te wisselen maar nooit VOL te belasten.

Veel gas bij lage toeren raden we af, en v?l in de toeren doortrekken ook. Echter doortrekken met warme motor tot 4000 toeren kan wel. Enkel snelwegrijden emt 100 of 120 is ook niet goed - veel variatie dus; stad, snelweg, provinciaal met wisselende toerentallen :).

Zo krijgen we het voorgeschreven van de fabriek zelf, en dat was toen ik bij Audi werkte net zo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-07-2008 13:07 #721314 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zonnetje
1 keer zal die er toch wel tegen kunnen tegen warm laten draaien...

Ik denk dat dat wel meevalt hoor, dat dat erg slecht een beetje overdreven is. Nu zie je dat steeds minder maar vroeger als het gevroren had zetten mensen eerst een auto stationair warm, om de kachel aan te zetten. (nu is de kachel veel sneller heet dus dat hoeft niet meer)

En dat dan gewoon dagen achter elkaar....

Dat het niet goed is geloof ik wel maar zwaar slecht klinkt als nu is je motor aan gort.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-07-2008 13:11 #721315 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zonnetje
Chauffeurs deden het ook heel vaak motor aan en dan in de kantine eerst een bakje koffie vatten.

Dat heeft na lange tijd idd echt wel gevolgen, je motor gaat veel en veel meer olie gebruiken en krijgt andere keurtjes.

Maar dan wel van 15 minuten en dan maanden achter elkaar....

De meeste clubs raden het af, om je auto in de winter stationair te laten lopen als die geschorst is. Dan kun je er beter afblijven... Je krijgt dan meer roet vorming zie ik op spider en nog een site staan en dat schijnt slecht te wezen, omdat de auto niet berekend is om niet belast te worden. Hij verbrand dus niet optimaal.

Ook schijnt de olie koud te blijven en smeert die dus minder goed.

Hij pompt ook minder olie door het blok omdat de oliepomp het blok aandrijft en stationair de oliepomp dus minder druk heeft.
Hij was nu in 3 minuten warm ofzo met dit weer... DUs lang heeft die niet aangestaan.

Dit als staat op internet ik wist het helemaal niet/./
Waar ik wel een vraag over heb, een moderne auto doet er veel en veel langer over om stationair warm te worden zeggen ze als een oude. Waarom is dat?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2008 15:32 #721319 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Zonnetje
Omdat deze nieuwere motoren efficienter zijn en meer van hun energie in vermogen omzetten in plaats van in warmte. Daarom zie je ook dat moderne motoren relatief kleine radiatoren hebben ten opzichte van oudere auto's bij ongeveer gelijke cilinderinhoud / motorvermogen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-07-2008 14:00 #721497 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zonnetje
Daarbij ook olie een grotere koeling geeft tegenwoordig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2008 16:56 #721504 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Zonnetje
@ stefan, dat is dan alsnog de fabriekszeikerigheid, je kunt gerust die auto tot de toerenbegrenzer doortrekken vanaf de fabriek, motoren zijn allemaal al uitvoerig getest. dit doen ze om bijv lekken preventief op te sporen en met hogere toeren is de preciezie van inslijten groter doordat de bewegende delen minder kans krijgen om te trillen

ik had vandaag een mooi foutje in de software, stond een terminal trekker te programmeren en dus ook de bak stallen(snel op temp brengen door in versnelling met handrem erop vol gas te geven) de motor gooide de oliedruk naar 30 bar ipv 3.. alles lekte. partij olie onder de auto niet normaal.. er leuk als je buiten op het terrein in een hoekje staat.. 't is een fout van de fabrikant want het is niet software die wij veranderen met programmeren, trekker heb ik naar de garage gesleept en komt een andere motor in met de kosten voor de leverancier:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-07-2008 22:20 #721538 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zonnetje
met 30 bar blazen de propjes in de olieleidingen van het blok er misschien nog wel uit?

hoe komt dat, dat die motor zoveel oliedruk kan maken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2008 14:02 #721609 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Zonnetje
hij kan ook wel 60 bar maken als je dat wilt, voor het smeren van andere delen tov de motor (bijv een pto, extra hydrauliekpomp, grotere turbo e.d.), alle olie-leidingen en koppelingen voor motor en pto zijn stalen leidingen, getest tot een druk van 100 bar.. dit is speciaal gedaan omdat een divers aantal leidingen gemonteerd en nagetrokken kan worden maar nooit meer veranderd oid. zit helemaal verstopt tussen de chassisbalken. de leidingen naar de radiateur/intercooler/oliekoeler toe zijn van flexibel en van een kunststof, maarja daar heb je geen druk op staan..

softwarematig word de oliedruk a en oliedruk b ingesteld, die waarden klopten dus niet. normale oliedruk geen 3 maar 30 bar, en de olie op de hydrauliekpomp maar 6 bar. het is een oliepomp met 2 of meerdere uitgangen zeg maar.. het idee van de hogere druk is om dikkere koelleidingen te gebruiken, zonder een langzamere doorstroomsnelheid, en dus toch een groter koelsysteem te hebben op dezelfde plek. omdat je zoveel verschillende typen drukken heb adhv verschillend formaat hydrauliekpompen word dat vanaf de leverancier al klant-specifiek ingeprogrammeerd bij een tussenstation (en dat is dus fout gegaan)

een servicemonteur heeft gisteren het blok los gehaald en vanmorgen ging hij de trekker uit waarbij ik nog even geholpen heb. het lijkt er op dat er aan 't blok zelf al onderdelen gescheurd zijn.. een divers aantal blinde doppen stonden bol en lekten al. niet opengeklapt. leuk grappie a 20000 euri (inkoopprijs motor)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2008 14:58 #721615 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zonnetje
En de extra manuren die gemaakt moeten worden.. :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2008 17:34 #721630 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Zonnetje

slb_340;64370 schreef : En de extra manuren die gemaakt moeten worden.. :)


idd, ff een kleine opsomming:

verkoopprijs motor is ca 50000,
in totaal 60 manuren verspild (motor opbouwen, in chassis smijten, afcontroleren, eruit halen)
40 liter olie verspild. en met de dure reinigings/verwijderings kosten (lag buiten op het terrein)
afleverdatum missen door dit voorval is 10000 per dag na geplande afleveringsdatum.
en ga zo maar door...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD