Zonnetje

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 21:01 #721240 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zonnetje
Gelukkig heb ik bij mijn GLS net de olie ververst toen hij de stalling in ging. Die paar euro aan olie maakt mij ook niets uit. Volgend jaar ververs ik alleen de olie, het filter laat ik dan zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 21:06 #721242 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Zonnetje

antiekeradio;63975 schreef : klopt, van enkel stilligen gaat de olie niet veel verder achteruit.

maar als de olie al zwaar over tijd was qua verversing, kan het wel zijn dat de aanwezige zuren in het metaal van de motor gaan invreten.

oh, dit was toevallig een blokkie dat tijdig bijgehouden werd maar niet ververst was toen hij weggezet werd. blok was van onze oude citroen bx en lag wat in een hoekje te slingeren, lag een beetje in de weg dus ik dagt ik haal em eens uit elkaar. en als je echt alles demonteerd dan kom je een hoop tegen in zo'n motor..

btw ik hoor net van m'n pa dat het een 1.9 was nja die 100cc dat ik er naast zat:humor:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 22:22 #721256 door V300 register
Ik heb hier nog nieuwe bussen staan van 5 liter afvuldatum 2005. Nog dicht in de verpakking. Die kan ik dus gewoon gebruiken, niks mis mee???? Of toch nieuwe kopen?

Ik mag er nog niet mee rijden omdat die geschorst is, dus ja ik heb hem even stil warm laten lopen maar er kwam wel wat condens vrij uit de uitlaat. Niet dat er een hele plas water lag maar zeg maar gerust wel 15 ml ofzo....
Van 7 minuten stationair lopen/

Zeg dat iets?

Volgens mij doet die dat bij stationair lopen wel meer, als je er mee gaat rijden is het weg. Dacht ik.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 22:30 #721258 door Anjo van den Akker
die olie is nog in dicht in de verpakking en dus nog nieuw, het is misschien wel wijs om van tevoren flink te roeren/schudden of iets wat daar op lijkt maar dat kun je gewoon gebruiken.

dat soort condens is gewoon normaal, niets aan de hand. het water wat in de uitlaat zit door luchtvochtigheid e.d. moet gewoon even de gelegenheid krijgen om te verdampen.

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 22:37 #721262 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Zonnetje
Het is wel slim om het water de kans te geven om uit de uitlaat te komen. Anders gaat hij van binnenuit roesten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 22:43 #721265 door V300 register
Warm laten lopen NA zo'n lange stilstand..

dat is pas slecht. Sowieso onbelast warm laten lopen is zeer slecht voor je motor..

Gewoon rijden en niet teveel toeren maken is het best. Warm laten lopen is zwaar slecht.

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 22:50 #721268 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Zonnetje
je moet hem gewoon als een nieuwe auto inrijden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 22:55 #721270 door V300 register
Kan er gaatjes in boren. Ben benieuwd wat ze dan bij de apk zeggen... Ja maar dat zijn afwateringsgaatjes....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 22:55 #721271 door V300 register
da's niet helemaal waar.

Een nieuwe auto meot je inrijden omdat alle onderdelen moeten inslijten - slijt het teveel in dan zal het olieverbruik etc hoger worden enzo. Te weinig .. is ook niet goed :) dan wordt je motor lui - als je dan is 120 rijdt of hoog in de toeren is dat erg slecht

maar warm laten draaien heeft daar niets mee te maken - da's gewoon slecht. voor elke motor, bij elke km stand, in elke auto -

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 23:06 #721274 door Anjo van den Akker
een nieuwe auto hoef je motorisch niet in te rijden, tegen de tijd dat je een auto krijgt is de motor al uitvoerig getest en ingelopen, het gaat daarmee meer om remmen e.d., dat heeft even wat "gerem" nodig om goed op elkaar in te werken voor een optimaal resultaat. het de eerste 500 km rustigaan praatje van de verkoper is eigenlijk nergens voor nodig.

de turbodiesel haventrekker motoren trappen wij zelfs warm als durability test en om de versnellingsbak te kunnen programmeren. (koelwater tot 40 gr laten opwarmen door stationair lopen, daarna plankgas @ 2000 toeren in versnelling met de remmen er vol op) en reken maar dat veel is voor zo'n grote turbodiesel www.sae.org/ohmag/powertrain_08-00/power_cumm.htm

we kopen de motoren in bij merken als volvo, mercedes benz en cummins. waar de motor al geprogrammeerd is en uitvoerig getest en een vermogenstest heeft doorstaan, op vol vermogen gedraaid dus.

en ja zelfs onze verkopers verkopen het eerste 50 uur rustigaan praatje. terwijl de trekker bij aflevering al 100% in superwerkstaat is door uitvoerig gebruik van de eindcontroleurs.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC