Thread zonder onderwerp :D
- V300 register
- Verbannen
-
De reden daarvoor was 2 ledig.
-weggedrag.Een auto met De Dion as heeft een veel voorspelbaarder gedrag dan een auto met pendelarmen.
-De oudere types hadden geen diff wat nog wel eens resulteerde in een gebroken steekas of tandwielen in de secundaire.
Bij normaal rijden vangt de vario het verschil in wielsnelheid in een bocht op,en niet zoals sommige denken door dat er dan 1 riem door slipt (je riemen zouden niet lang leven)maar doordat de vario zich anders instelt om de snelheid te kunnen draaien die nodig is.Echter op lage snelheden kan het systeem het niet bolwerken waardoor je het karakterestieke wringen van de achterwieltjes krijgt
Het nadeel van het niet hebben van een differentieel kan ook een voordeel zijn .Bij sneeuw heb je altyd aandrijving op beide wielen.
De gemiddelde bestuurder zal een diff vario echter als veel comfortabeler ervaren!
Uit ervaring weet ik inmiddels ook dat je voor sportief gebruik liever een 55 dan een 66 hebt,juist vanwege het ontbreken van een differentieel.Met een kleine aanpassing is het mogelijk om het nadeel van de pendelarmen weg te nemen.Als de veerweg wordt beperkt waardoor net als bij een DeDion as de spoorbreedte op de achteras(nagenoeg) gelijk blijft, ben je al ver klaar.
Zo heb ik het op mijn 55 gedaan en die heeft een veel betere wegligging dan een 46,66 of 300 serie!
Nou moet ik zeggen dat door de aanpassingen op mn 360(stabi op de achteras en instelbare schokbrekers)de auto een heel eind in de buurt komt van de 55 maar dan ook alleen maar in de buurt!Moet nog ergens een paar honderd kilo gewicht kwyt worden,misschien dat het er dan op gaat lijken.
Blijft natuurlijk wel dat ik nu dus (helaas) een differentieel heb.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
antiekeradio;189536 schreef : die vario is inderdaad totaal anders, ook primair.
grootste verschil is de diameter van de poelies (kleiner) en de lengte van de riem (langer). Deze primaires zijn ook nog niet zo degelijk gebouwd als de volvo exemplaren. Volvo heeft nog best wat nuttige verbeteringen aangebracht, als je het allemaal naast elkaar legt.
Bedankt voor de uitleg Wouter, ik zat er dus totaal naast, dit is weer even een leermomentje :yesyes:
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
En dit is mijn 555e bericht.
Magisch getal 555
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
wellicht een browser update? plugins uitgeschakeld? een keer je internetcache leeggooien (inclusief cookies) en daarna weer eens proberen?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
elpee;189815 schreef : dan doet hij het twee keer en daarna 30x niet
dat heb ik nou altijd met de hond als ik 'm een "commando" geef!
Het beest een koekje geven als 'ie luistert helpt nog wel eens. Succes Laurens