Thread zonder onderwerp :D
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
v0lv0freak;170866 schreef : Welke rest?:S
Ik had het verkeerd gelezen... Jullie bewaren serieus een heel jaar je rest afval om dat 1 keer zelf weg te brengen?:wtf:
Ik betaal liever voor het gemak dat ze die zooi zo snel mogelijk hier weg komen halen... :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvo freak;170616 schreef : yeehaa!donderdag een solicitatie yeehaa!
Succes vandaag.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Erik;170842 schreef : Wat is verstandiger? Ik dub er al een tijdje over:
Eerst het stekkertje in de telefoon en dan de grote stekker in het stopcontact? of Eerst de grote stekker in het stopcontact en dan het stekkertje in de telefoon. Er zit een adapter tussen.
bij een ouderwetse trafo-lader (zul je niet hebben) heb je iets meer verliezen dan bij een schakelende als ze los in het stopcontact zitten, maar gezien de aard van de accu in een telefoon moeten ze beiden gereguleerd zijn dus wbt het risico dat er iets fout gaat maakt de volgorde helemaal niks uit.
verder zijn de genoemde 3.68 seconde die de lader niks nuttigs doet natuurlijk zeer relevant voor het milieu
- V300 register
- Verbannen
-
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Erik;170877 schreef : Is serieus bedoeld. Ik was bang voor een soort piekspanning/pieklading op mijn telefoon, waardoor de batterij misschien minder lang mee gaat. Maar ik lees hier boven daarvoor iets aan het reguleren is. Wel weer iets wijzer geworden. Ik ga voortaan ook eerst het stekkertje in de telefoon doen en dan de grote stekker in het stopcontact.
Mijn lader hangt altijd in het stopcontact. Hij weet wat er aan z'n uitgang gebeurt, en houdt dat hoe het hoort. qua mileu-last kun je beter overdag je wekkerradio uit 't stopcontact halen ofzo..
Ondanks wat gedacht wordt hebben Ni-Mh batterijen weinig last van een geheugen-effect. Wel is het zo dat als er een slecht laadcircuit in de telefoon zit, de accu veel sneller slijt dan nodig is. Waar ze echter helemaal niet tegen kunnen is volledig ontladen. Li-Po en Li-ion zijn hier minder gevoelig voor, naast dat ze een grotere capaciteit/volume hebben, maar ook hiervoor geldt: niet totaal ontladen, en hoop op een goed laadcircuit.
En heel relevant: dat half uurtje aan het net waarna hij zegt dat hij helemaal vol is, is een totale leugen. da's ~70 procent. dat laatste stuk druppelt vol, vergeleken met hoe snel het eerste stuk lijkt te gaan.
Good practice: gewoon de hele nacht laden, niet eerder dan 30% weer bijladen, niet later dan 15%. Maar altijd lang laden. Li-Po en Li-ion vindt het fijn om vol bewaard te worden, oudere types meer rond 2/3 vol.
een typische Ni-MH discharge curve:
dus als je hem half bijlaad, heb je maar een heel klein batterijtje.
Dit is wat ik er van weet.
- V300 register
- Verbannen
-
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Vermilion;170880 schreef : Wat ik dan weer weet van Li-Ion accu's van bijvoorbeeld laptop's is dat je die wel degelijk helemaal moet ontladen af en toe. Als je hem altijd aan netstroom houdt dan slijt hij sneller of raakt hij zijn capaciteit kwijt oid, ik heb dat dus gehad en na twee jaar kan mijn laptop nog 5minuten aanblijven als het meezit
klopt, continue druppelladen is ook slecht. als je je laptop dus vrijwel altijd aan het net hebt hangen: 1x volladen, dan koel opbergen tot je hem weer gebruikt.
maar wat veel mensen doen: oh, telefoon leeg, 30 minuten laden en dan weer gebruiken is dus onzinnig. de batterij is dan nog lang niet vol (tenzij je zo'n turbolader hebt die het echt kan, maar dat is maar 5% van alle telefoons ofzo).