Thread zonder onderwerp :D
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De sterkte van een ringsleutel is bij dezelfde dikte/breedte vele malen groter dan een steeksleutel van dezelfde maat. Daarom zie je ook vaak dat de steekkant van een gecombineerde sleutel een stuk dikker is!! om toch in de buurt van dezelfde sterkte te komen.
Voor de serieuze bouten van de remklauwen gebruik ik zelf het liefst doppen, door het stuur te verdraaien heb je plaats genoeg om met een stevige kruk te werken.
Wel moet je bij de oude types opletten dat het borgplaatje (metalen lipje wat onder de bouten zit) eerst netjes teruggevouwen is voor je aan de bout gaat draaien. De dop past er ook niet op als het borgplaatje nog omhoog gevouwen staat
De betreffende "hoofd" bouten waar het frame van de remklauw mee aan de voorpoot zit is sleutelwijdte 17.
(bij de oude types zit daarmee de remklauw direct vast, omdat die 2 zuigers hebben dus de klauw is 1 geheel met het frame)
maar zoals gezegd heb je die liever als ringsleutel of dop, niet nodig als steeksleutel.
bij de nieuwe types heb je ook nog de schuifpennen tussen het frame en de eigenlijke remklauw. Die zitten aan de binnenkant met sleutel 14, de bout buitenop is gewoon sleutelwijdte 13. alles uit het blote hoofd dus ik kan er een maat naast zitten...
De binnenkant, maat 14 dus, is de enige waarbij je wel een steeksleutel moet gebruiken. Dat is puur en alleen om het busje tegen te houden terwijl je de bout er aan de andere kant met dop of ring 13 uit draait, dus niet om grote kracht op te zetten bij het losdraaien. De meeste steeksleutels 14 die ik in de kar heb liggen passen zonder problemen tussen de klauw en het harmonica rubber, dus echt speciaal smalle sleutels heb je daar ook echt niet voor nodig.
Wat ik zelf nog altijd op mn verlanglijstje heb staan is een setje ringratelsleutels. en dan liefst die dingen met 90 graden torsie zodat je op de vlakke kant kunt drukken. Niet geschikt voor het zware werk (zoals die maat 17 van de remklauwen) maar voor 1001 andere dingetjes erg handig.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Ik vind het zo gaaf dat JL. dit nu helemaal zelf doet.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar om de roest en vuiligheid goed te kunnen weghalen van de montagevlakken van de remblokken is het zeker aan te bevelen om alles los te halen, opschuren/invetten etc.
Als je dit nalaat kan het gebeuren dat de remblok klem komt te zitten in de beugel, en dan krijg je dus lichtjes aanlopende remmen (daar gaat weer een halve km per liter verbruik), remblokken die scheef afslijten, etc.
op zich kun je eea ook schoonkrabben terwijl de beugel nog op zijn plek zit, maar los op de werkbank werkt het toch makkelijker (kun je gewoon de vijl erop zetten bijv.)
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;152868 schreef : Wat ik zelf nog altijd op mn verlanglijstje heb staan is een setje ringratelsleutels. en dan liefst die dingen met 90 graden torsie zodat je op de vlakke kant kunt drukken.
Die heb ik dus, van Kraftwerk. Alleen die zijn ook weer langer, dus soms heb je te weinig ruimte, met name in de motorruimte gebeurt dat nogal eens.
- V300 register
- Verbannen
-
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Mark Smeets
- Moderator
-
linkje
@ 12 seconde.