Thread zonder onderwerp :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-10-2009 11:18 #800969 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thread zonder onderwerp :D
Uhmm heb de 850 omgeruild voor deze.:woei:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-10-2009 11:21 #800970 door V300 register
1 dag echte rust per week is goed voor je.

Dit hoeft niet pers? de Zondag te zijn; maar de schrijvers van het oude testament hadden wel degelijk een punt. 100 Jaar geleden was het nog zo dat iedere werkman buiten zijn rustdag gewoon 6 dagen in de week mocht komen werken. Het voordeel van de 'universele' rustdag was o.a. dat het makkelijk te controleren was en dat zo ook mensen die door de omstandigheden geneigd zouden zijn gewoon 7 dagen door te bikkelen (self-employed) soort van gedwongen werden om hun rust te pakken.

Sinds het meer gebruikelijk geworden is dat man ?n vrouw werken, is 1 algemene rustdag natuurlijk veel minder praktisch geworden, en moeten sommige dingen (zoals funshoppen) gedaan worden in de tijd dat er vroeger niet gewerkt werd.
Wat je vervolgens ziet gebeuren, is dat bepaalde groepen in de samenleving de rustdag verplaatsen naar andere dag(delen).
In de meeste winkelstraten waar regelmatig koopzondagen gehouden worden, is het op maandag compleet uitgestorven; Dat wordt dan een soort nieuwe zondag voor die mensen.

zolang de (economische) mogelijkheid er is voor iedereen om toch minimaal 1 dag in de week totale rust te houden, lijkt het mij dus geen probleem om de zondag als rustdag af te schaffen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-10-2009 12:52 #800975 door V300 register
Het economische aspect moet inderdaad goed geregeld zijn, want het is oneerlijk als de AH wel 7 dagen open mag zijn, maar de lokale groenteboer niet (=> plaatselijke verordening dacht ik). Ook al wil hij het niet, hij zal dan wel 'moeten willen', anders kan hij last krijgen van deze concurrent.

Persoonlijk vind ik best dat alle winkels op zondag open mogen zijn, zolang de concurrentiestrijd maar goed in de gaten wordt gehouden. De groenteboer (e.d.) heeft zijn langste tijd toch wel gehad...maar hoeft ook weer niet direct de dupe te worden, dus laten we het mondjesmaat invoeren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-10-2009 13:22 #800979 door V300 register
In Almere mag iedere winkel gewoon zelf weten of ie dan wel of niet open is.. en 1x per maand is dan wel echt ?lles open (echte koopzondag) maar over 't algemeen is zo in de stad elke zondag 70% van de winkels open.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-10-2009 13:22 #800980 door V300 register
WIE WANT PICS!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-10-2009 17:39 #801018 door V300 register
Pics van wat :S

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-10-2009 17:55 #801022 door V300 register
Ik ervaar de zondagsrust als een verplichting die een minderheid mij oplegt. Sowieso heeft een kleine christelijke gemeenschap erg veel invloed in dit land. Wist je bijvoorbeeld dat de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen eenmalig op dinsdag werden gehouden, omdat 1% vd Nederlanders dank en biddag voor het gewas op woensdag wilde vieren?

Knoest: hoe is je rijstijl met deze wagen?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2009 20:13 #801027 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Thread zonder onderwerp :D
Zondag is een dag die boven alle andere uitsteekt, namelijk met het motto "tot rust komen" (ik hoop dat ik niet als dhr. pastoor overkom nu).

Je maakt er een ordinaire dag van, je verpest hem zelfs gewoon, door vrolijk op zondagmiddag boodschappen te gaan doen. Daar is de zondag niet voor.
Sleutelen op zondag => geen bezwaar, dat is even een rustmomentje om bij te komen :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-10-2009 20:21 #801031 door V300 register
Och, ik vond de zondag als kind al de meest saaie dag van de week en daar is niet veel verandering in gekomen. Er mag van mij op die dag wel wat leven in de brouwerij komen, maar het moet niet.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2009 20:58 #801036 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Thread zonder onderwerp :D
ik vind dat ieder voor zichzelf moet bepalen wat hij wanneer doet; zondag is voor mij een van de zeldzame dagen dat ik tijd heb voor de hobby dus dan doe ik dat ook op zondag.

als een winkelier op zondag open wil zijn en een andere dag van de week niet, moet hij dat ook zelf weten.

zodra er dingen opgedrongen worden wat helaas ook nog steeds het geval is (hier in de omgeving iig wel, ben al een paar keer de hel in geprezen toen ik op zondag de auto aan 't wassen was) blijf ik een schijthekel houden aan alles en iedereen die die gedachtegang een ander op probeert te dringen.

Moderators: Mark Smeets