Thread zonder onderwerp :D
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
eerst inschatten tussen vooruitkijken en binnenspiegel, wanneer je gaat inhalen. Erg belangrijk als je planmatig aan het rijden bent en zoveel mogelijk rekening wilt houden met andere weggebruikers; niet alleen ten nadele van jezelf overigens.
dus; kun je even wachten met strook wisselen, zodat degene die achterop nog sneller aan komt rijden je alvast maar voorbij is, of moet je juist net iets eerder naar links gaan omdat je anders klem gereden wordt achter een vrachtwagen. Die keuze ga je op den duur vanzelf aanvoelen, maar tijdens rijlessen etc is het totaal niet boeiend en denk je er niet eens bij na.
Dan is het dus tijd om daadwerkelijk van strook te wisselen.
nogmaals gauw een blik in de binnenspiegel, of de positie/snelheid van je andere verkeer nog veranderd is; dan de buitenspiegel, zomaar even kort. Dan de laatste check tot recht naast je auto op de weg kijken, en niet verder! (dus niet half achterom gaan zitten kijken, dat stuk had je in de buitenspiegel al gezien)
alles vrij, knipper aan en meteen gaan.
Zo haal je zeker je rij examen; ook als je je hoofd niet overdreven meedraait met waar je naar kijkt.
De examinator/instructeur heeft extra spiegeltjes zodat hij vrij goed kan zien waar jij naar kijkt, terwijl hij zelf ook een en ander in de gaten kan houden.
edit en ik wilde dus nog even zeggen, dat je op een gegeven moment (kan wel 25.000 km rij ervaring kosten) door omstandigheden, een keer afgeleid of moe, een keer niet zo goed spiegelt, en dat je dan een raar gevoel krijgt, een soort "er gaat iets niet 100% naar wens" gevoel.
Zelfde idee als dat je nog net door oranje rijdt terwijl het ondertussen al donker oranje geworden was; een 'oepsje'
Dat wil dus zeggen dat zoiets als een soort 'automatische piloot' gaat werken op een gegeven moment. Daar moet je voor doen, met het oefenen.
Wat ik ook heel maf vind is als ik bijv. snachts tot laat aan het rijden ben, en dus ondertussen behooorlijk moe, je op een gegeven moment gaat rijden zonder er echt nog bij na te denken. Ik betrap me er dan op dat ik ga richting aangeven, terwijl er in velden of wegen niemand te zien is op de weg; dat soort dingen. 1 keer heb ik zelfs meegemaakt dat ik stond te wachten bij een oranje knipperend stoplicht :+ geen groen = autopilot zegt: niet rijden... toen was het ook wel echt bedtijd trouwens :+
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ook al heb ik nog geen rijbewijs, ik heb wel de neiging om me flink te bemoeien met dit soort zaken.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;98826 schreef : Ook al heb ik nog geen rijbewijs, ik heb wel de neiging om me flink te bemoeien met dit soort zaken.
"That's because you don't have the experience to know any better."
- V300 register
- Verbannen
-
setsunakaede;98802 schreef : Ow, je wordt net zo'n automobilist als pakweg 50% van de NL leaserijders bedoel je? En toch hebben ze hun rijbewijs gehaald
Toen ze het haalden hadden ze nog geen lease-auto, dat zal het verklaren :yesyes:
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Haha, heel herkenbaar, ik ben ook net thuis van een ritje Amsterdam, Halfweg & Zwanenburg. Weer meerdere malen geprobeerd het 'oranje licht te halen' (niet bij flitspalen natuurlijk), meestal haalt de cabine het nog net, maar de bak niet hoor. Komt ook vaak door die trage semi-automaat.antiekeradio;98822 schreef : en dat je dan een raar gevoel krijgt, een soort "er gaat iets niet 100% naar wens" gevoel.
Zelfde idee als dat je nog net door oranje rijdt terwijl het ondertussen al donker oranje geworden was; een 'oepsje'
- V300 register
- Verbannen
-