ook voor roestpreventie en laswerk
breekt zo het scharnier van de achterklep af
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2012 16:07 #902765
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic breekt zo het scharnier van de achterklep af
we hebben een beginnetje gemaakt en een kant zit nu (min of meer). maar, veel geleerd dus de 2e kant komt er mooier in. belangrijkste is dat de klep nu weer te gebruiken is.
Allereerst een dak opgezocht om te kijken hoe het er eigenlijk uitziet.
dus, het is een losse kokerconstructie die aan de dakrand met z'n 3en samenkomt.
OK. dus wat we doen: plaatselijk 'groen' eruit slijpen (boven puntlassen doorboren, onder/zij slijpen) om werkruimte te hebben, speciaal gevormd 'bakje' waar het scharnier zit geschroefd eruit zagen. zelfde bij de auto en dan het 'bakje' van de donor op de plek van de doorgeroeste lassen, 'groen' deel weer teruglassen en klaar.
foto van de schade in de auto na wegslijpen 'groen deel' in de auto
je ziet ook het lijntje waar gezaagd gaat worden. dit bedoel ik met 'bakje'
echt helemaal weggerot dus. ik verwacht dat dit een standaard slecht punt van de 300-serie is, die zich alleen pas op hogere leeftijd/ na langer buitenstaan laat zien.
van de daadwerkelijke klus geen foto's, maar het was geslaagd. Klep blijft weer zitten. Wel veel geleerd zoals: geen brandbare doek neerleggen (resultaat: bank moeten vervangen) en zorgen dat je een overbemeten stuk 'groen deel' hebt om terug te lassen. immers zorgt uitslijpen ervoor dat je materiaal verliest.
Binnenkort de andere kant ook doen, want die was ook behoorlijk slecht al. Wonderbaarlijk genoeg lijnt de reeds gerepareerde kant veel beter uit dan vroeger, dus die scharnieren zullen al langer 'op hun elf-en-dertigste' hangen.. Aangezien die kant alleen precies langs het vierkantje is gescheurd en verder weinig roest kunnen we dat hopelijk doen zoals mpro09 het deed, dus zonder delen weg te slijpen.
Allereerst een dak opgezocht om te kijken hoe het er eigenlijk uitziet.
dus, het is een losse kokerconstructie die aan de dakrand met z'n 3en samenkomt.
OK. dus wat we doen: plaatselijk 'groen' eruit slijpen (boven puntlassen doorboren, onder/zij slijpen) om werkruimte te hebben, speciaal gevormd 'bakje' waar het scharnier zit geschroefd eruit zagen. zelfde bij de auto en dan het 'bakje' van de donor op de plek van de doorgeroeste lassen, 'groen' deel weer teruglassen en klaar.
foto van de schade in de auto na wegslijpen 'groen deel' in de auto
je ziet ook het lijntje waar gezaagd gaat worden. dit bedoel ik met 'bakje'
echt helemaal weggerot dus. ik verwacht dat dit een standaard slecht punt van de 300-serie is, die zich alleen pas op hogere leeftijd/ na langer buitenstaan laat zien.
van de daadwerkelijke klus geen foto's, maar het was geslaagd. Klep blijft weer zitten. Wel veel geleerd zoals: geen brandbare doek neerleggen (resultaat: bank moeten vervangen) en zorgen dat je een overbemeten stuk 'groen deel' hebt om terug te lassen. immers zorgt uitslijpen ervoor dat je materiaal verliest.
Binnenkort de andere kant ook doen, want die was ook behoorlijk slecht al. Wonderbaarlijk genoeg lijnt de reeds gerepareerde kant veel beter uit dan vroeger, dus die scharnieren zullen al langer 'op hun elf-en-dertigste' hangen.. Aangezien die kant alleen precies langs het vierkantje is gescheurd en verder weinig roest kunnen we dat hopelijk doen zoals mpro09 het deed, dus zonder delen weg te slijpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-04-2012 20:58 #906447
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic breekt zo het scharnier van de achterklep af
Heb ik ook gehad bij de 343....
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-04-2012 00:44 #906459
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic breekt zo het scharnier van de achterklep af
zo, kijk eens wie we daar hebben! welkom terug

- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2012 08:36 #906461
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic breekt zo het scharnier van de achterklep af
13 mei gaan we de andere kant doen, en nog wat ander preventief laswerk.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2012 19:51 #907976
door Floris Schropp
Gisteren dan toch het tweede scharnier gedaan. Het is niet veel laswerk, maar het passen, meten en voorbereiden (bruikbare delen van donor halen, uitboren puntlassen, heel voorzichtig slijpen)kost je toch flink wat uurtjes. Met behulp van een afgezaagde achterklep is het uitmeten voor het lassen een stuk makkelijker geworden. En iets minder ver doorslijpen, dan kun je je clips voor het hemeltje ook origineel en onbeschadigd houden. Veel geleerd dus, voor volgende keren.
Ik zou als tip geven: pak dit aan voordat ze uitscheuren. Ik denk dat bijna elke 300-hatch hier last van krijgt of heeft, op vrijwel elke sloper die ik heb onderzocht was er telkens eentje of beiden ver heen..
Ik zou als tip geven: pak dit aan voordat ze uitscheuren. Ik denk dat bijna elke 300-hatch hier last van krijgt of heeft, op vrijwel elke sloper die ik heb onderzocht was er telkens eentje of beiden ver heen..
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-05-2012 20:24 #907985
door V300 register
Er hoopt zich in die ruimtes ook heel gemakkelijk bladeren en andere troep op. Water erbij en het is feest. Schoonhouden dus (ook note-to-self)
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2012 22:16 #907993
door Erick Janssen (GAST)
.....en inspuiten met tectyl oid.
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic breekt zo het scharnier van de achterklep af
Niels;200204 schreef : ......Schoonhouden dus (ook note-to-self)
.....en inspuiten met tectyl oid.
Moderators: Mark Smeets